Nieuw leven blazen in Strelizia Reginae

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Nieuw leven blazen in Strelizia Reginae

Berichtdoor Mike_073 op 11 sep 2020 14:11

Allen,

Speciaal voor deze kwestie heb ik me aangemeld voor deze forum en ik moet aangeven dat ik onder de indruk ben van de expertise hier.

Sinds vorig jaar hebben wij een strelizia reginae staan op een prominente plek in onze serre op het noord-oosten. Toen we deze hadden aangeschaft had deze wel 7 prachtige bloemen. Wanneer deze begonnen te verwelken, heb ik deze op +/- 5cm van de kern afgeknipt. Uiteraard zien wij deze bloemen graag weer terug.

Helaas krijg ik geen foto's geupload. De buitenste bladeren aardig gaan doorhangen. Begin dit jaar kwamen er aardig wat nieuwe bladeren. Waarvan enkele misvormd. Daarna was het een tijdje stil.

Deze zomer hadden we sterk het vermoeden dat de plant teveel water kreeg. Dit vermoeden werd bevestigd toen we de wortels gingen controleren. Er was haast geen grond meer over in de pot. Alle wortels waren enorm vochtig en er kwam zelfs een vreemde lucht vanaf. Wortel rot dacht ik. Ook was er sprake van veel wolluis, zowel op het blad als in de wortels. Ik heb de plant compleet afgespoeld en ontdaan van de wolluis. Vervolgens hebben we de plant in een ruimere pot gezet met nieuw (mediteraans) potgrond met daaronder een flinke laag hydrokorrels.

Inmiddels gaat het weer goed (aanname). Er komt namelijk weer een nieuw blad aan. Wel vraag ik me af hoe we het voor elkaar kunnen krijgen hoe we weer een gezonde sterke plant, met het liefst zoveel mogelijk bloemen, kunnen krijgen.
Mike_073
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 sep 2020 13:15
0 bedankjes

Re: Nieuw leven blazen in Strelizia Reginae

Berichtdoor p e t e r op 11 sep 2020 15:21

Strelizia Reginae vormt een massieve wortelkluit met dikke witte vlezige wortels. Hij staat liever wat krap dan te ruim.
De gezonde plant is een kwestie van tijd om terug worstels en blad te vormen.

Om te bloeien heeft deze een koude periode nodig.
Overwinter je deze vorstvrij (aan de droge kant) dan bloeit deze in de zomer, overwinter je hem warm dan zal deze wellicht eerder binnen bloeien.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Nieuw leven blazen in Strelizia Reginae

Berichtdoor Rob op 16 sep 2020 00:12

Bij warme overwinteren is bloei mid maart heel typisch is mijn ervaring. Koude overwintering (0/5°C & vrijwel droog) is in mijn ervaring betrouwbaarder voor bloei het seizoen erop. Ik had hier voor 2e jaar achtereen bloei buiten, na koud/droog overwintering, daar waar het binnen vroeger wel eens een jaar oversloeg

Wel nog een dingetje: zoals je hebt bemerkt is staand water onderin de pot/bak niet een goed idee (voor eender welke plant), en misschien wel de #1 oorzaak van dode planten...
Mooie overpot voor in huis prima, maar gebruik absoluut ook een binnenpot.
Nog een voordeel van binnenpot: je kunt hem er zomers uitnemen en buiten zetten - die zonne-uren zijn nodig voor bloei! (wel eerst enkele weken laten wennen aan de zon!!)

Tenslotte:
De investering in die hydrokorrels kun je best vervangen door een betere mediterrane grond. Die korrels zijn een soort van lapmiddel tenzij je echt met hydrocultuur werkt (en zelfs dat lijkt met Strelitzia onwaarschijnlijk).

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Nieuw leven blazen in Strelizia Reginae

Berichtdoor hanscazan op 16 sep 2020 23:40

Welkom Mike, hopelijk een blijvertje ;).
Foto's uploaden hier vraagt max 300Kb, even resizen dus.
Peter geeft je de juiste info, zie dat Rob ook inmiddels gereageerd heeft ;)
Mijn strelitzia, gestart als kleine zaailing in Juni 2017, winter periode binnen, en sinds April dit jaar buiten in de halfschaduw geeft nu een bloemknop die heel rustig doorgroeit, zet ik deze binnen dan bloeit die in Dec, langer buiten pas in Feb :).
Leuke interessante plant, ben benieuwd naar je foto, leuk het plaats ik mijne relaas, in de hoop dat het je verder helpt.
Dank voor het algemene compliment en nogmaals :welkom:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten