Musa doet het niet goed.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor TeunW op 19 okt 2020 18:34

Heb ik nog een klein vervolg vraagje. Ik heb de stam momenteel als overleden verklaard, aangezien deze omgeknakt is, maar bij het lezen op internet kwam ik iets tegen over een doorstart. Er stond hier dat de plant misschien een doorstart zou kunnen maken. Is iemand hier bekend mee?
Voor nu laat ik de stam dan nog even in de grond staan.
TeunW
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 23 sep 2020 11:26
0 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor lhartog op 19 okt 2020 18:38

Jep, gewoon de kop eraf hakken en als je nog geluk hebt drukt die er een nieuwe waaier uit.
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 335
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor TeunW op 19 okt 2020 22:57

Hoi Ihartog, bedankt voor de reactie. Het was mij echter een beetje onduidelijk of dit over de stam, of over het afgeknakte gedeelte ging.
TeunW
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 23 sep 2020 11:26
0 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor lhartog op 20 okt 2020 19:59

Als die maar kan doorgroeien, dus weet niet waar deze precies geknakt is? (Foto helpt) Als deze halverwege de schijn stam is geknakt dan net onder de breuk afsnijden. Maar eerlijk gezegt zou ik er helemaal niet zoveel aandacht in stoppen. Voor een paar euro zijn ze te koop en heb je een nieuwe kans met een mooie musa. En of die zichzelf nog gaat oppakken schat ik de kans klein van.
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 335
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor TeunW op 23 okt 2020 16:24

De plant is erg laag afgeknakt, dus ik ben bang dat deze niet meer zal groeien. Ik heb hem nu nog in een pot staan, die ik momenteel toch niet gebruik. Het bovenste afgeknakte deel zit in een groot glas met water, en zal hier ook blijven staan tot deze volledig op is, of tot deze weer wortels groeit.

de grote bananenplant is dus waarschijnlijk verloren hoop.

Het goede nieuws, ik heb er tijdens de groei nog wel een babyplantje af kunnen halen, die momenteel goed groeit. De wortels breken door, en zodra als deze er meerdere heeft ga ik deze in potgrond zetten. Het verhaal is dus niet volledig tot een einde gekomen.
TeunW
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 23 sep 2020 11:26
0 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor de Haan op 23 okt 2020 19:35

Plaats eens een foto van de plant, want een Musa kan heel laag afgesneden worden.
de Haan
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Musa doet het niet goed.

Berichtdoor TeunW op 28 okt 2020 13:26

Goed nieuws! De stam is momenteel bezig een nieuw blaadje te groeien. Gister zag ik er een nieuw blaadje uit komen!! Het stekje is ook erg goed bezig en heeft 2 erg lange wortels. Ik ben nog aan het twijfelen of ik hem nog door laat wortelen, of dat ik hem in de komende dagen ga planten.

Het grote, afgeknakte stuk doet het helaas minder, wat ook te verwachten was. Het begint te hangen, geel, bruin en zwart te worden, en is op weg naar zijn einde. Ik laat hem momenteel nog staan, voornamelijk voor sier, maar verwacht er eigenlijk niets meer van.

Fotos zal ik over enkele dagen uploaden, wanneer het allemaal iets mooier geworden is!
TeunW
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 23 sep 2020 11:26
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten

cron