Musa Basjoo in bloei, wat nu?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Basjoo in bloei, wat nu?

Berichtdoor SmokieJ op 22 okt 2020 13:14

Dag allemaal,

Mijn 3 jaar oude Musa Basjoo is al een tijdje aan het bloeien, super leuk met zo'n trosje mini banaantjes eraan. Maar dat betekent ook dat deze stam afsterft en ik ben zoekende wat te doen met de stam. Deze is inmiddels een goede 15-20cm dik en 2.5m hoog. Volgens mij heb ik 2 opties:

1. Stam afsnijden net boven de grond vlak voordat de vorst erover gaat. Maar dat zorgt voor een 'gat' van 15-20 cm in het midden van de bananenplant waardoor alles wat er omheen groeit geen ruimte krijgt om op die plek door te komen.

2. Alle rhizomen afsteken, moederplant eruit halen en de stekken terugplaatsen na de winter. Echter, de rhizoom van de moederplant is zo goed geworteld dat deze bakken met energie aan de scheuten van volgend jaar kan geven, zorgt het weghalen van die 'basis' er niet onbedoeld voor dat de planten volgend jaar minder goed groeien?

Hopelijk kan iemand me er iets meer over vertellen. Al vast bedankt!
SmokieJ
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 okt 2020 13:05
0 bedankjes

Re: Musa Basjoo in bloei, wat nu?

Berichtdoor Bonne op 22 okt 2020 13:51

Ik zou de stam na bloei afsnijden en rhizoom laten zitten inderdaad voor voeding scheuten. Heb zelf met de Cavendish gedaan en dit rhizoom wordt helemaal tot compost gemaakt.
Maak niet veel uit wanneer je dit doet, voor of tijdens vorst. Stam sterft toch.
En zelf pak ik de basjoo nooit in, maar hangt af van de plek. Misschien wel de scheuten beschermen als het kouder wordt dan -5. Anders zou ik er niks aan doen :thumb_up:
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten