Bananenplant (musa basjoo??) Bevroren

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bananenplant (musa basjoo??) Bevroren

Berichtdoor Hanwelvaarts op 30 nov 2020 15:40

Hoi allemaal,

Oeps een beetje dom.. ik kwam vanochtend thuis en was vergeten mijn 3 winterharde bananenplanten die in de volle grond staan te beschermen. Ik weet niet precies welke soort maar volgens mij een musa basjoo. De plant deed het nog heel goed en vertoonde zelfs begin november nog groei.. helaas is het de afgelopen nacht dan toch echt fout gegaan. Alle bladeren werden direct zwart en gingen hangen. Ik heb die nu afgeknipt, mijn vraag is nu eigenlijk:

Is de schijnstam nog wel te redden zodat ie in de lente op dezelfde hoogte weer begint met groeien? Of is het ook einde oefening daarmee?

Alvast bedankt!

Groetjes
Han
Hanwelvaarts
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 jan 2019 14:50
0 bedankjes

Re: Bananenplant (musa basjoo??) Bevroren

Berichtdoor Dennis_S op 30 nov 2020 17:04

Waarschijnlijk zijn de stammen nog net in leven. Dan hangt het er vanaf wat je de rest van de winter gaat doen. Breng in ieder geval een 30 cm dikke laag blad aan rond de stammen zodat de grond, wortels en de wortelstok niet bevriezen. Dan lopen ze weer prima uit in het voorjaar.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Bananenplant (musa basjoo??) Bevroren

Berichtdoor yme op 30 nov 2020 17:39

Oeps een beetje dom..


hangt er ook vanaf waar je woont. Ik vind dat ze een nachtje -2 wel moeten kunnen verdragen :lol:

Mijn basjoo en sikkimensis zijn in ieder geval niet beschermd geweest.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Bananenplant (musa basjoo??) Bevroren

Berichtdoor de Haan op 30 nov 2020 21:14

Ik heb ze ook nog niet beschermd.
Ik haal van de week het blad eraf en ik wacht nog met bescherming.
Die bestaat trouwens uit een lichtslang, geen led, die wikkel ik om de stammen van boven naar beneden en dan wikkel ik er noppenfolie om en maak er een hoedje op.
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Bananenplant (musa basjoo??) Bevroren

Berichtdoor Dennis_S op 30 nov 2020 23:38

Haha, sommigen zien het als een sport om er toch wat vorst over heen te laten gaan. Dat kan goed gaan, het kan mis gaan. Maar als ik Han as zou ik als beginner het zekere voor het onzekere nemen en gewoon de boel op tijd beschermen. Het heeft geen voordeel om te wachten tot je net te laat bent. maar eens, een dikke stam zal met een graad of 2 vorst wellicht net niet helemaal tot de kern bevriezen. Hoe anders is het met de sikkimensis bij mij op kantoor in Cuijk. Men vergat deze te beschermen en na een lange nacht met -3 (daar vroor het vanochtend om 9.00 uur nog steeds) is er niet veel meer van over. zo bleek aan het einde van de dag. De wortelstok is nog net in leven denk ik, maar de stam is niet meer te redden.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Bananenplant (musa basjoo??) Bevroren

Berichtdoor lhartog op 30 nov 2020 23:49

Hmm apart, heb hier 3 basjoos en een kleine sikkimensis in de grond staan waar vannacht -3,2°C overheen is gegaan.. de bladeren zijn zwart, kapotgevroren en hangen er sneu bij maar de 'stammen' lijken er totaal niet onder geleden te hebben.
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Bananenplant (musa basjoo??) Bevroren

Berichtdoor yme op 01 dec 2020 00:02

Helemaal eens Dennis!
Heb je wellicht een foto van de verlepte sikkimensis? Ben wel benieuwd hoe snel het versnottert.
Was het niet meer richting de -5 bij Cuijk? Hier bij Schiphol staat er -2,5 als minimum. En Amsterdam Zuidoost heeft -1,2 als minimum. Ik zelf heb geen geijkte temperatuur sensor..
Die paar graden verschil kunnen natuurlijk wel een groot verschil maken.

Bij mijn sikkimensis zie ik wat donkere verkleuring van de bladeren, maar verder lijkt het redelijk oké. Met al die regen ben ik overigens nog niet de aarde ingegaan om echt goed te kijken naar de plant
Overigens: het kan best zo zijn dat de schade pas volgend voorjaar zichtbaar wordt. Afgelopen voorjaar had ik een stammetje dat zelfs wat groei leek te vertonen in het voorjaar, maar toen stopte. Uiteindelijk bleek de stam vlak boven de aarde verrot. Toch te koud geweest.

Dus beschermen voordat het vriest is wel zo veilig.

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten