Strelitzia Nicolai harde droge vlekken

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelitzia Nicolai harde droge vlekken

Berichtdoor rickzwart op 10 dec 2020 12:09

Hi iedereen!

Ik heb dit probleem nog niet tegengekomen op dit forum dus vandaar mijn post. Sinds een maand of 3 heb ik deze mooie Srelitzia staan. Eerst een plekje direct aan het raam op het oosten met ongeveer 2 uur zonlicht in de ochtend. Hij deed het goed en heeft in die korte tijd 3 nieuwe bladeren gegeven.

Vanwege de kou ging de verwarming bij datzelfde raam aan (niet te hoog, 18,5 graden max.) en in de tussentijd de plant regelmatig gesproeid. Toch gingen de bladeren iets hangen en ontstonden er harde, bruine, droge vlekken op de bladeren. Inmiddels is één blad afgestorven welke ik eraf heb gesneden. Ik geef de plant 1 keer per week een halve liter water.

De plant heeft inmiddels een nieuwe plek weg van het raam en weg van de verwarming (3 meter). Ik ben een leek in het verzorgen maar ga er even vanuit dat de verwarming het euvel is. Mijn vraag is nu of mensen bekend zijn met dit probleem op mijn bladeren en of dit daadwerkelijk de oorzaak was en of de bladeren zo blijven of ook langzaam afsterven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!
rickzwart
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 dec 2020 11:53
0 bedankjes

Re: Strelitzia Nicolai harde droge vlekken

Berichtdoor Eduard op 12 dec 2020 19:48

Het lijkt erop dat het uitdroogplekken zijn, ik heb vloerverwarming in de veranda waar de mijne gewoon op staat dat wordt minder warm dan een radiator, verder zou ik een wat ruimere buitenpot nemen zodat er wat meer lucht onderin de pot komt dan hou je ook het eventuele te veel aan water beter in de gaten, de plant mag nooit te nat staan vooral in de winter niet een lichte plek verdiend de voorkeur als ze te donker staan kwijnen ze langzaam weg!
Het zijn sterke planten die ook weer redelijk snel herstellen lelijk blad kun je wegsnijden, succes ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten