Welke voeding heb ik nodig?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Welke voeding heb ik nodig?

Berichtdoor monkeycat op 14 feb 2021 16:24

Hi!
Ik heb meerdere planten waaronder 3 bananenplanten, nu de lente bijna voor de deur staat wil ik me wat meer verdiepen in welke plantenvoeding ik nodig heb. Voorheen heb ik mij eigenlijk nooit hier in verdiept en gaf ik gewoon een enkele keer wat plantenvoeding uit een fles van Bioflor (NPK: 7-3-6). De planten doen het prima, ook al rolt het blad niet meer naar beneden uit bij 1 van mijn bananenplanten, maar ik wil het graag vanaf nu echt goed doen zodat ze misschien nog beter gaan groeien of nog mooier worden. Mijn interesse in het goed verzorgen van planten wordt ook steeds groter, dus wil ook graag leren hoe, wat en waarom. Ik heb verschillende videos gekeken en geprobeerd te googlen, maar kom er niet helemaal uit. Welke NPK heb ik precies nodig? Ze staan binnen. Ook ben ik benieuwd of een potgrond mix van universele potgrond, kokosvezel en perliet goed is voor de bananenplanten?
Verder heb ik nog een Strelitzia Nicolai staan, een Areca Dypsis een Dracaena Marginata (die het overigens niet fantastisch doet) en een klein cactusje en vetplantje, en zou ik graag willen weten of ik dan de plantenvoeding die jullie adviseren voor mijn bananenplant, ook zou kunnen gebruiken voor deze planten, en of mijn huidige plantenvoeding van 7-3-6 goed genoeg is voor 1 of meerdere van mijn planten of niet. Zo niet, dan ben ik ook nieuwsgierig welke planten het dan wel goed zouden doen met deze voeding. Is er misschien ergens een spreadsheet wat aangeeft welke NPK goed is voor welke plant?
Ook ben ik me er van bewust dat dit misschien allemaal niet zo nauw komt, maar nu ik toch bezig ben wil ik het graag gelijk goed doen. Ik heb trouwens in mijn enthousiasme eerder vandaag plantenvoeding besteld met NPK 16-21-27. Is dit goed voor 1 of meerdere planten die ik heb?
Bedankt!
monkeycat
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 feb 2021 16:07
0 bedankjes

Re: Welke voeding heb ik nodig?

Berichtdoor Rob op 15 feb 2021 00:17

Welkom op het forum Monkeycat!

16-21-27 is wat scherp (dus wel ff oppassen met dosering) maar zou voor alles wel bruikbaar moeten zijn.
Meestal hanteren we 3-1-2 of 3-1-3 als ratio voor palmen (of een veelvoud ervan natuurlijk). Typisch is 18-7-18 oid.
Belangrijker voor palmen is Mg en enkele andere sporenelementen.

PS: Areca en Dypsis zijn 2 verschillende soorten. Ik vermoed dat je een Dypsis lutescens hebt (vaal verkocht als Areca of goudpalm). Je herkent hem vrij gemakkelijk aan de gele stelen/stammetjes met spikkels.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Welke voeding heb ik nodig?

Berichtdoor monkeycat op 17 feb 2021 22:11

Hartstikke bedankt voor de reactie. En inderdaad, op het kaartje staat Areca Dypsis, maar het klopt inderdaad dat er spikkels om de stammetjes zitten, ziet er inderdaad uit als een dypsis lutescens. Bedankt voor de informatie!
monkeycat
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 feb 2021 16:07
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten

cron