Cannavirus overgewaaid?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor Selva op 13 maart 2021 22:54

Ja en soms komt het virus dus later pas naar boven. Een Canna is pas virusvrij te noemen wanneer het 1 groeiseizoen geen symptomen heeft gehad. Dus dan zou je het 1e jaar sowieso geen canna’s in de grond kunmen zetten.
Net geinformeerd bij een cannakwekerij die hier op dit forum ergens wordt aangeraden en het antwoord was niet erg geruststellend. Ik vroeg of de Canna’s zeker virusvrij zijn. Kreeg ik dit antwoord:

‘Iedere Canna draagt latent virus bij zich en in slechte omstandigheden, te nat, te koud etc. laat die het zien maar groeit daar ook weer doorheen als die het weer naar zijn zin heeft.’

Ofterwijl: ze dekken zich vast in mocht er een canna van hen wel een virus hebben? Dan kunnen ze zeggen: je verzorgd het niet goed

Ik ga zelf Canna’s zaaien, ik koop geen knollen meer. Het is te onbetrouwbaar. Nu al voor meer dan 100 euro knollen weg moeten gooien omdat verkopers mij verzekerde dat er geen virus was.
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor Selva op 13 maart 2021 22:56

lhartog schreef:This dus slim om nieuw aangeschafte knollen altijd eerst in pot op te laten komen?? Heb een hoop soorten canna aangeschaft om dit voorjaar grond in te knallen.. zou zonde zijn om alles te verliezen omdat er 1 met het virus tussen zit.


Waar heb je ze gekocht? Ik heb er dus ook een hoop aangeschaft en alles wat nu opkomt (in huis met warm en met groeilamp) is bijna zeker besmet. Jammer dat het niet lukt fotos te plaatsen..
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor Selva op 13 maart 2021 22:59

Dus ben ik zelf denk ik dit geval ook de juiste persoon om mijn topic vraag te beantwoorden:
is het cannavirus overgewaaid?

NEE!
:roll: :evil:
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor lhartog op 13 maart 2021 23:14

Selva schreef:
lhartog schreef:This dus slim om nieuw aangeschafte knollen altijd eerst in pot op te laten komen?? Heb een hoop soorten canna aangeschaft om dit voorjaar grond in te knallen.. zou zonde zijn om alles te verliezen omdat er 1 met het virus tussen zit.


Waar heb je ze gekocht? Ik heb er dus ook een hoop aangeschaft en alles wat nu opkomt (in huis met warm en met groeilamp) is bijna zeker besmet. Jammer dat het niet lukt fotos te plaatsen..



Van haaster Canna's. Is een grote kweker waar ik afgelopen zomer een bezoekje heb gedaan. Kreeg een uitgebreide rondleiding door de velden vol met cannas en zag er allemaal top uit! Super vriendelijke mensen en goeie koffie :thumb_up:
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 335
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor Selva op 13 maart 2021 23:22

Ja daar had ik dus net contact mee en gaven dat antwoord over dat iedere canna latent virus heeft.. Maar ik heb daar geen canna’s gekocht, alleen geïnformeerd. Zoals je het omschrijft klinkt het betrouwbaar iig.
Maar ik vond de verkopers van mijn knollen ook betrouwbaar overkomen dus ik weet het niet meer. Ik houd het maar gewoon bij zelf zaaien
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor hanscazan op 14 maart 2021 00:52

Suc6 Selva, heb je ook bevestigd gekregen dat de zaden virus vrij zijn.
Er is hier op het forum ook een topic over inerte canna's en canna's die zaden vormen.
Hier iig een zaai draadje :)
viewtopic.php?f=35&t=20476&start=70
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor Selva op 14 maart 2021 00:55

Zaden zijn sowieso steriel /virusvrij heb ik begrepen??

Dank je wel voor de link!
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor Selva op 14 maart 2021 09:29

hanscazan schreef:Suc6 Selva, heb je ook bevestigd gekregen dat de zaden virus vrij zijn.
Er is hier op het forum ook een topic over inerte canna's en canna's die zaden vormen.
Hier iig een zaai draadje :)
viewtopic.php?f=35&t=20476&start=70


Heb alle info gelezen en het was enorm nuttig! Ik zoek mij echter nog suf naar een duidelijke foto van een zaad dat geschuurd is. Ik zou willen weten waar precies je het schuurt en tot hoe ver. Ook wil ik dit weten voor de harde musa zaden. Ik dacht voorheen dat alleen dat kapje gedchuurd moest worden? Maar ik vermoed dat dit niet zo is?
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor Rob op 14 maart 2021 16:21

Schuren totdat je een wit vlekje ziet van +/- 1mm doornsnee. Niet te ver inschuren.
Maakt niet uit overigens op welke plek je schuurt.

Ik gebruikte meestal een platbektang en een velletje schuurpapier (voor de TV) :)

Een alternatieve techniek is het snelle kokend water bad...water koken en over zaden gieten. je hoort ze letterlijk poppen. 10 a 20 seconden en afgieten waarna je gewoon kan zaaien. Is sneller en schoner dan schuren.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Cannavirus overgewaaid?

Berichtdoor Selva op 14 maart 2021 16:39

Hoi Rob, dank je wel! Ik had het gelezen inderdaad over het ploppen. Ik ga dat zeker ook proberen. Mijn musa zaden net geschuurd en bij sommigen al te ver doorgeschuurd perongeluk. Maar ik merk het wel.

Ik heb net foto’s van mijn ‘ viruscanna’s’ laten zien aan een aardige mevrouw van van Haasteren. Zij gaf aan dat er niets mis is met mijn canna’s maar dat het door kou of te nat kan komen dT het blad er zo uitziet. Ze groeien daar overheen eenmaal in goede condities geplaatst maar duurt even.
Het feit dat sommige van mijn slecht uitziende canna’s nu net hun 3e blad hebben uitgerold die er al stukken beter uitziet dan het tweede en eerste blad, ondersteunt dat wat van haasteren zei. Bij het virus gaat het natuurlijk niet beter.
Echter lijken de bladeren van mijn ‘ viruscanna’s’ echt sprekend op canna’s met het echte virus: vlekken, witte , bruine onderbroken lijnen bij nerven, misvorming, verbleking. Niet te onderscheiden van het virus naar mijnnmening. Dus wellicht komt dat cannavirus helemaal niet meer zo vaak voor en zijn er veel meer gevallen zoals bij mij: het komt door kou en wordt de canna al weggegooid voor het er overheen is. Ik zou in ieder geval wachten tot blad 4 0f 5 voortaan en mochten er dan nog steeds symptomen zijn m, ondanks ideale omstandigheden, kan hij altijd nog weg. Ik kijk het toch maar weer even aan. Hoop van harte dat van Haasteren gelijk heeft.
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten