Onbekende en ongelukkige bananenplant

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor knipsel op 15 maart 2021 21:23

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik de eigenaar van een behoorlijke bananenplant, die sinds een paar weken steeds slechter gaat. Vandaag heb ik dit forum ontdekt en heb al ontzettend veel geleerd over de verzorging van bananenplanten. Wel heb ik nog een paar vragen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn excuses als het antwoord ergens staat, waar ik het zo gauw niet heb kunnen vinden.

Wat ik al wel heb geleerd is dat de plant waarschijnlijk z'n eerste shock heeft gehad door een te lage luchtvochtigheid. Hij stond namelijk in de woonkamer waar we tijdens de koude winterweken flink vaak de houtkachel aan hadden staan. Ook staat de plant in een terracotta pot waardoor al jet vocht uit de grond is getrokken. Toen begonnen de meeste bladeren te verkleuren (van groen naar geel naar bruin) en kregen de nieuwe bladeren bruine droge vlekken aan de binnenkant.

Vervolgens heb ik de plant te veel water gegeven. In eerste instantie reageerde de plant goed de watergift, maar het bladverlies heeft doorgezet en nu zit er overal witte pluizige schimmel op de stam. Mijn eerste reactie was om de betreffende bladeren van de stam af te halen, maar de schimmel lijkt nu overal te zitten. Van de voet tot aan de bladeren en overal tussenin.

Wat kan ik nu het beste doen? Mijn plan is om de plant te verpotten en de wortels goed op rot te controleren en voor voldoende drainerende grond met flink veel kokosvezel te zorgen. Voorzichtig aan met water geven en pas later in de lente weer voeding geven. Tijdens het verpotten wil ik zoveel mogelijk schimmel verwijderen met een vochtige doek, steeds een schoon stukje. Of kan ik dit beter aanvullen met een anti-schimmel middel en zo ja, welke? Is het nog verstandig om de plant te toppen? Of nog iets anders te doen?

En hoe kan ik achterhalen wat voor soort bananenplant ik heb? Want ik zou hem misschien wel in de volle grond in de tuin willen plaatsen.

Alvast enorm bedankt!
Knipsel
knipsel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 maart 2021 21:07
0 bedankjes

Re: Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor de Haan op 15 maart 2021 21:42

Om te achterhalen welke Musa je hebt staan, kan je een foto plaatsen.
Dan is er vrijwel altijd wel iemand die het weet.
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor Rob op 15 maart 2021 23:28

Hey knipsel!
Welkom op het forum.

Ik vermoed dat die witte schimmel wolluis is en geen schimmel!
Een fotootje zou ook helpen om er zeker van te zijn dat je het juiste spul hebt als je gaat bestrijden. In het geval het idd wolluis is dan zoeken naar systemisch middelen tegen (wol)luizen.
Het wegvegen met een natte lap is overigens een goed idee. Er word ook gewerkt met spiritus /zeep mengsels.

Verpotten is ook een goed advies. Je wortels zijn mogelijk/vermoedelijk aangetast, en om de schade te kunnen beoordelen is verpotten handig.
Terracotta is prima, vermits met gaten onderin en schotel. In principe kun je met terra vrijwel niet overbewateren tenzij de pot geheel is afgeglazuurd en geen gaten onderin bevat om water af te voeren.
Mocht je zon gesloten systeem hebben, dan kun je bij verpotten de pot vervangen of gaten boren indien je dit wenst.
Die afwatering is wel essentieel, anders is je banaan op voorhand kansloos.
Probeer ook een zakje fatsoenlijke potgrond te vinden - de potgronden van de dhz zaken zijn meestal niet zo best, omdat ze slecht afwateren, niet luchtig zijn en eenmaal uitgedroogd meestal kogelhard worden.

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor knipsel op 16 maart 2021 20:47

Enorm bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!
Ik had wat problemen gisteren met het uploaden van foto's, maar volgens mij is nu gelukt.

De plant staat in een terracotta pot met gat onderin en een schotel om het tafeltje eronder te beschermen. En dat van die keiharde droge potgrond herken ik wel! Zou ik (hoge kwaliteit) zelfgemaakte compost met kokosvezel kunnen mengen? Of houden bananen daar niet van?

De schimmel of wolluis is echt heel pluizig en zit vanaf de voet tot aan de bladeren. Het zit ook tussen de bladeren om de stam heen en op de uiteinden van de afgeknipte bladeren. Hopelijk worden jullie van de foto's wat wijzer.

Zo was de plant toen we hem kregen:

Afbeelding

En zo ziet hij er nu uit. De plant staat nu voor twee ramen op het noorden en westen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
knipsel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 maart 2021 21:07
0 bedankjes

Re: Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor Dennis_S op 17 maart 2021 11:16

Zware spintaantasting. Zet m even buiten of in de badkuip en spoel alles even heel grondig af. Je kunt even een plastic zak om de pot knopen zodat de grond niet wegspoelt of zeiknat wordt. Zet de plant daarna op een veel lichtere plek. De oude plek is echt niet goed. EN dan duimen. Dagelijks even vernevelen, spint heeft een hekel aan vocht. Maar grote bladeren kun je ook gewoon even afnemen met een vochtige doek. Er zit inderdaad ook een schimmel op je stam, maar die zit op de dode bladresten, maar dat is zeker niet de oorzaak en kan ook verder geen kwaad.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor johny op 17 maart 2021 12:39

@Denis_S waaraan kan je zien dat er een zware spint aantasting is.
Een kwestie van bijleren :o
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor Carlo op 17 maart 2021 12:46

Kijk eens heel goed met een vergrootglas naar de aantasting. Als je hele kleine spinnetjes ziet lopen is het spint. Mij lijkt het meer op schimmel.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor knipsel op 17 maart 2021 12:50

Dan ga ik dat dit weekend maar doen! Plan de campagne wordt dan verpotten en afspoelen. Het witte spul zit ook tussen de bladeren om de stam heen. Moet ik die er dan helemaal afhalen? Want ik denk niet dat ik daar goed tussenkom.

Ik heb weinig hoge ramen op het zuiden, dus meer licht is een uitdaging, maar ik ga mijn best doen. Is deze bananensoort ook geschikt voor buiten?
knipsel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 maart 2021 21:07
0 bedankjes

Re: Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor knipsel op 17 maart 2021 13:05

Ik heb trouwens nog wel een groeilamp ergens liggen, misschien kan ik die er op zetten.
knipsel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 maart 2021 21:07
0 bedankjes

Re: Onbekende en ongelukkige bananenplant

Berichtdoor knipsel op 20 maart 2021 23:45

Hier een kleine update.

Gisteren de banaan afgespoeld en ontdaan van de oudere geïnfecteerde bladeren rondom de stam. Ik heb de plant ook verpot en voorzien van nieuwe potgrond gemengd met kokosvezel. De pot was erg wit uitgeslagen, ik vermoed van mineralen door het hele harde water hier. Voortaan maar regenwater geven?

Omdat het wel duidelijk was dat de plant onvoldoende licht kreeg, heb ik besloten de plant in onze kas te zetten. Alleen had ik niet door dat het erg koud zou worden afgelopen nacht, dus de banaan heeft een behoorlijke shock gekregen. De bladeren zijn helemaal donker en slap. Duimen dat het goed komt zo! Wat is wijsheid qua het geven van water en voeding? En sproeien?

Afbeelding

Ik heb nog een kleinere banaan die redelijk verstopt lijkt. Maar ik begreep hier dat genoeg licht dat zou moeten verhelpen, dus ook die is naar de kas verhuisd.

Afbeelding
knipsel
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 maart 2021 21:07
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten