Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplanten

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplanten

Berichtdoor basdert op 17 maart 2021 18:08

Hallo allemaal,

Het voorjaar komt er weer aan en ben mij wat aan het verdiepen in plantenvoeding/ mest.
Ik wil goede plantenvoeding aanschaffen om mijn (binnen) bananen, strelitzia en alle andere planten optimaal te laten groeien, komende periode. Ik heb dit forum al doorgespit en gegoogled maar ik kom er nog niet echt uit wat nu het beste is.

Welke mestsoffen gebruiken jullie/ raden jullie mij aan om aan te schaffen?


Groeten,

Bas
basdert
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 03 jan 2021 20:13
Woonplaats: Vlissingen
3 bedankjes

Re: Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplant

Berichtdoor Eduard op 17 maart 2021 18:16

Gewoon vloeibare mest die je in vele vormen en merken hebt, zelf werk ik met vloeibare biologische mest.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplant

Berichtdoor monkeycat op 17 maart 2021 21:48

Ik heb dit toevallig ook gevraagd een poosje terug en iemand reageerde met dit;

"Meestal hanteren we 3-1-2 of 3-1-3 als ratio voor palmen (of een veelvoud ervan natuurlijk). Typisch is 18-7-18 oid.
Belangrijker voor palmen is Mg en enkele andere sporenelementen."


Dat is dan vloeibare plantenvoeding met die NPK ratio nummers. Linkje naar mijn vraag:
viewtopic.php?f=11&t=23813
monkeycat
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 feb 2021 16:07
0 bedankjes

Re: Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplant

Berichtdoor basdert op 19 maart 2021 17:05

ik zie op internet organische voeding die €20,- voor een liter kost en bij de Action hebben ze organische mest stof voor €1,50. Waar zit dat verschil dan in en waarom neem je niet het goedkoopste van het goedkoopste (organische)?
Ik zie echt extreme prijs verschillen voor meststoffen met de zelfde NPK.

Waarom zou je voor een NPK van 313 kiezen als je ook voor een NPK van 18-7-18 of hoger kan kiezen?
basdert
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 03 jan 2021 20:13
Woonplaats: Vlissingen
3 bedankjes

Re: Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplant

Berichtdoor johny op 19 maart 2021 18:28

meststof of voeding is een zaak maar als de rest niet ok is sta je nog nergens :fluiten:
Kwaliteit van je grond speelt ook een grote rol, enkele:

*lucht verhouding (vb leem = verstikkend, zand perlite = luchtig)
*organische partikels = kunnen voeding & vocht vast houden tegen uitspoeling (compost - bladaarde)
*chemische toestand bepalend welke stoffen kunnen opgenomen worden (kalk blokkeer sommige vb ijzer, zuur maakt sommige beschikbaar vb ijzer opname laatste is afhankelijk van deze PH waarde)
*aanvullende voeding (meststof) die je gebruikt verschillend eisen van planten (zure planten behoeven andere voeding) de NPK waarde kunnen met verschillende stoffen samengesteld worden ondanks dat ze dezelfde NPK waarde hebben, de betere mest stoffen bezitten sporen elementen in een vorm die planten kunnen opnemen maar maak deze natuurlijk duurder.

Kort gezegd kwaliteit betaal je, met goedkope spul betaal je vroeg of laat de prijs in wanverhoudingen van elementen in je grond en zout ophoping .
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplant

Berichtdoor alex1994 op 21 maart 2021 23:10

Als je meststoffen met de verhouding 3-1-2 koopt staat dit voor 3%-1%-2%.
De rest is zooi en vulstoffen. Vaak worden voor de consument niet schone meststoffen gebruikt. Er kan Bijvoorbeeld veel natrium in zitten. Hier krijg je gele en bruine bladpunten van(een oorzaak van gele bladeren en bladpunten is dus vaak vervuilde meststoffen) Iets wat je echt niet in je pot wilt hebben. Of je moet regelmatig doorspoelen(watergeven met drain). Dan zou je hier wel voor kunnen kiezen. Een belangrijk teken van vervuilde meststoffen zijn ook kristallen op de aarde. Al zie je dit niet altijd.

Koop gewoon meststoffen met hoge percentages. Dit is meestal schoner. Of als je veel nodig hebt. Bij de Welkoop kan je enkelvoudige meststoffen kopen. Met molaire berekeningen kan je zelf je meststoffen samenstellen. Schoon en goedkoop!

Wil je 3-1-2? je kan dus ook gewoon 12-4-8 kopen en meer verdunnen. Dit is vaak nog veel goedkoper ook.

Action vloeibaar is volgens mij wel redelijk qua prijs/kwaliteit maar waarschijnlijk wel wat vervuiling. Dan wel voor binnenplanten kopen. Deze is geconcentreerder en bijna even duur als de balkonvariant. Bekende merken van mest zijn vaak niet veel beter dan huismerken. Dus je hoeft echt niet veel te betalen.

Let wel bij potplanten op dat je voldoende spore elementen geeft.

Als je het echt goed wilt doen raad ik osmocote met spore elementen aan. Dan kan je voor een gecontroleerde afgifte van 6 maanden kiezen met spore elementen. Dus een keer in maart geven en je ben voor heel het jaar klaar.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! succes! ;)
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplant

Berichtdoor johny op 22 maart 2021 00:11

denk dat het toch wat anders in elkaar zit:
effe een knuppel in hoederhok gooien :lol:
meststoffen met de verhouding 3-1-2 koopt staat dit voor 3%-1%-2% = denkfout zoals je zelf schrijft verhouding 3-1-2 iedere meststof met deze waarde of een veelvoud hiervan vb 18-6-12 en geen procenten.
zooi en vulstoffen. Vaak worden voor de consument niet schone meststoffen gebruikt ?
chemische zuivere stoffen zijn niet te betalen en verontreiniging valt mee, wat wel hinderd zijn de zouten die overblijven na opname elementen maar zijn soms niet te vermijden daar de voedingsstoffen, die nodig zijn niet op zichzelf kunnen en gebonden worden aan vb Cl of Na zodat deze overblijven als reststof Na & Cl vormt zout die dan aanslaan op pot of bovenkant aarde bij op drogen.
Dat heb je met de meeste meststoffen (zo niet alle) hiermee moeten we leren leven en liefst verwijderen.
Zelf samenstellen zou ik niet aanraden tenzij je kennis van zaken hebt met degelijke chemie achtergrond.
vb element stikstof kan met meerder soorten gemaakt ureum, bloedmeel enz en verschuilend voor zuur minnende of kalk minnende planten andere samenstellingen.
ook voor de andere idem.
persoonlijk zou ik een goede kwaliteit meststof kopen en doel gericht als je beste resultaat wilt.
je hebt er die speciaal meer bladeren maken, ander versterken de bloei weer ander afharden in najaar voor winter; voor extra wortelgroei; speciaal voor zure planten
Nu weet ik wel dat niet ieder zomaar aparte voedingen wil kopen, daar kan ik in komen gebruik dan algemene voeding maar bedenk dat je dan ook algemeen resultaat krijgt.
Hopelijk heb je hier iets aan :happy_thai:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplant

Berichtdoor alex1994 op 22 maart 2021 15:28

Ik werk in de tuinbouw(kas) en dit is dus mijn beroep.

Ik geef je zeker gelijk dat ik daar in het vorige commentaar niet echt duidelijk in was. Er dit dus een verschil tussen verhouding en percentage. Echter staat op het etiket vrijwel altijd percentage. Koop dus een hoger percentage en verdun wat meer. Zo heb je minder vervuiling en is vaak uiteindelijk goedkoper.

Misschien zou ik kunnen kijken of ik wat praktijkvoorbeelden hèb op me werk.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Beste voeding Bananen, strelitzia en overige binnenplant

Berichtdoor basdert op 08 apr 2021 15:23

Bedankt voor de reacties. Om overbemesting te voorkomen denk ik er aan om organisch te voeden, evt i.c.m. bovenstaand.

Iemand ervaring met Bio-Grow van Biobizz? :?:
https://www.biobizz.com/producto/biogrow/

Of advies voor een beter alternatief?
basdert
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 03 jan 2021 20:13
Woonplaats: Vlissingen
3 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron