Info gevraagd: Groei-indicatie voor nieuwe musa's en gembers

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Info gevraagd: Groei-indicatie voor nieuwe musa's en gembers

Berichtdoor maffie op 26 apr 2021 20:01

Goede avond allemaal,

Ik heb een vraagje. Met het idee in mijn hoofd om de tuin te gaan aanpakken, heb ik een aantal nieuwe planten gekocht, waaronder musa's en gembersoorten. Nu weet ik wel dat deze uiteindelijk behoorlijk groot kunnen worden, alleen vind ik het lastig om in te schatten wat ik ongeveer mag/kan verwachten van mijn nu nog kleine plantjes. Dit geld ook voor de gembersoorten, die zitten nu nog als knolletjes in de potjes, met hoogstens een paar sprieten er uit. Ik begrijp dat dit van verschillende factoren afhankelijk is, dus met een indicatie ben ik al een eind geholpen.
Ik wil dit graag weten i.v.m. met de indeling van mijn tuin, de verdeling van mijn bloempotten en een inschatting of ik meer plantjes moet zoeken.

Bij deze een lijstje van mijn aangeschafte planten:

Ensete ventricosum Maurelli (deze zijn al aan het groeien en nu zo'n 30cm hoog)
Musa acuminata grand nain (deze is nu met z'n 3de blad(je) bezig en is zo'n 10cm)

Dit zijn de gembersoorten die ik heb gekocht, deze zijn nu nog bijna helemaal kaal.
Alpinia formosana/penstreep gember (zit in een p9 potje)
Alpinia galanga/laos (p9 potje)
Hedychium rubrum p16 pot
Cautleya spicata P16 pot

En ik heb 2 colocasia knollen gekocht; esculenta en black magic, ook beide p9 pot formaat, mochten jullie dat toevallig ook weten..dan houdt ik me aanbevolen :fluiten:

Als laatst ben ik nog benieuwd naar de groeisnelheid van de musa basjoo in de tuin. Een veel voorkomende verkoopmaat is rond de 40cm, of grotere maten als 80 cm. Het prijsverschil is behoorlijk tussen verschillende maten. Nou weet ik dat ze behoorlijk snel zouden moeten groeien, dus ik ben erg benieuwd hoe dat verschil in formaat zich in de praktijk vertaald (snappen jullie de vraag :? )


Alvast bedankt voor jullie hulp!
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes

Re: Info gevraagd: Groei-indicatie voor nieuwe musa's en gem

Berichtdoor Rob op 26 apr 2021 21:50

Welkom op het forum maffie! :welkom:

M. Basjoo gaat hard. Verwacht in volle grond in een seizoen minstens 2m te halen. Hangt van condities af (grond/standplaats). Als ie blijft staan en het echt naar zijn zin heeft dan op langere termijn (paar jaar) een meter of 3.5 a 4 hoog...

De Ensete kan heel hard gaan - vermits ie het naar zijn zin heeft dan is tegen de 2m in 1 seizoen mogelijk. Er zijn hier meerdere voorbeelden van stammen met >1m omtrek na meerdere seizoenen...
Geen ervaring met acuminata, maar ik vermoed dat ie minder vlot is dan basjoo

Colocasia groeit best snel in 1 seizoen, maar hier zelden voorbij de 80cm hoog. De black magic is in mijn ervaring ook nog eens lastig te overwinteren.

Van de gembers verwacht ik dat de Hedichium in 1 a 2 jaar wel over de 1m gaat. Hier gaan de Hedichium in de richting van 120 a 150 cm, maar dat zij n knollen zo dik als je arm...
Van de Cautleya en Alpinia verwacht ik dat ze altijd dik onder de 1m grens blijven...

Hopelijk helpt dit een beetje - let wel dat eea echt heel erg afhangt van je bodem, standplaats en vooral het weer. In volole grond groeien ze harder dan in potten...
Al die soorten gedijen het best met vochtige warmte - dus een zomer al vorig jaar is niet super (te droog)....

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Info gevraagd: Groei-indicatie voor nieuwe musa's en gem

Berichtdoor maffie op 26 apr 2021 22:28

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie! Daar kan ik zeker wat mee!
Ik begrijp dat een groot deel afhankelijk is van standplaats, bodem enz. Ik ben van plan om mijn tuin deels te verbouwen, dus ik ben nu zo goed mogelijk aan het uit zoeken welke planten op in welke plaats in de tuin (en de combinatie onderling) blij zouden zijn..


Ik heb nog even een vraag over de m. basjoo. Je zegt dat hij in de volle grond, op een goede plaats de 2m kan bereiken in 1 seizoen. Dus stel dat ik er 1 van 40cm, 1 van 60 cm en 1 van 80cm, dan zou ik theoretisch gezien ook met die 20/40cm verschil onderling eindigen? Het prijsverschil tussen 40cm en 80cm is behoorlijk groot vind ik...Ik vraag me af of dat een goede investering is, of eigenlijk weggegooid geld, omdat hij toch behoorlijk snel door groeit.

Ik had in mijn hoofd zitten om er canna's voor te zetten, is dit nog van belang om rekening mee te houden? Want de canna's komen al snel boven de 40cm uit..dus dan komen de musa's daardoor in hun schaduw terecht, wat er dan weer voor zorgt dat de musa's minder hard zullen groeien...of zie ik dat verkeerd?
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes

Re: Info gevraagd: Groei-indicatie voor nieuwe musa's en gem

Berichtdoor de Haan op 27 apr 2021 20:36

Koop de kleinste Musa basjoo, met een paar jaar heb je een pol van 1 m2
De canna verliest het van de basjoo en niet andersom.
de Haan
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Info gevraagd: Groei-indicatie voor nieuwe musa's en gem

Berichtdoor Rob op 27 apr 2021 22:41

Mee eens. Alle 3 die maatjes basjoo worden in eerste jaar vrijwel even hoog - je canna zal zelden boven de 150 cm uitkomen (er zijn enkele soorten die wel hoger worden, maar de gewone C indica haalt het niet en blijft lager dan de basjoo..).
Dus Canna vooraan - er kan zelfs nog iets voor - hosta of iets dergelijks :)

Er van uit gaand dat dit een zon border is (wel aan te bevelen), maak je dan over de groei geen zorgen, komt goed.

Succes

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Info gevraagd: Groei-indicatie voor nieuwe musa's en gem

Berichtdoor hanscazan op 30 apr 2021 22:59

Toch ff een kant tekening hier mbt de Basjoo. De meeste "vers" gekochte Basjoos zijn van weefsel kweek,
Scheelt vooral in het eerste jaar nogal in hoogte tov een pup uit een reeds gevormd volwassen plant. Begin je dus van een reeds goed gevormd Rhizoom dan is 3 meter van "pup" af geen uitzondering ;),

Meesten hier hebben reeds stammen/rhizomen van een dikte olifantenpoot, ter info ;)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Info gevraagd: Groei-indicatie voor nieuwe musa's en gem

Berichtdoor maffie op 03 mei 2021 11:23

hanscazan schreef:Toch ff een kant tekening hier mbt de Basjoo. De meeste "vers" gekochte Basjoos zijn van weefsel kweek,
Scheelt vooral in het eerste jaar nogal in hoogte tov een pup uit een reeds gevormd volwassen plant. Begin je dus van een reeds goed gevormd Rhizoom dan is 3 meter van "pup" af geen uitzondering ;),

Meesten hier hebben reeds stammen/rhizomen van een dikte olifantenpoot, ter info ;)




Bedankt voor uw reactie. Kunt u mij vertellen hoe ik er achter kan komen of het om weefselkweek of om een pup gaat? Of is dit enkel te achterhalen door navraag aan de verkoper?
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes

Re: Info gevraagd: Groei-indicatie voor nieuwe musa's en gem

Berichtdoor palmgek op 03 mei 2021 11:32

Maakt niet veel uit maffie, je koopt een plant die niet afkomstig is van weefselkweek ook niet met het volledige rhizoom van de moederplant er nog aan.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten