Vragen over ‘Nieuwe’ bananenplant

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Vragen over ‘Nieuwe’ bananenplant

Berichtdoor Ambiepuurtje op 25 mei 2021 20:05

Hoi! Een maandje geleden ongeveer, heb ik een hele gave, al vrij grote banenplant gekocht.
Nu zie ik soms dat de bladeren lijken wat dicht te klappen. Met name de onderste. Als ik weer water geef, lijkt dit weer minder te worden. Geef nu 2x per weer een en ruime liter water, wat mij werd verteld inde winkel. Het nieuwe blad doet er ook al beste even over om helemaal te openen. Mogelijk ook ivm het mindere weer. Het lijkt me dat hij wel voldoende licht krijgt
Is bovenstaande normaal of hebben jullie misschien wat tips/uitleg?

Alvast bedankt!
Bijlagen
5A9D8861-6F69-4520-A0B3-272AF8530D3F.jpeg
5A9D8861-6F69-4520-A0B3-272AF8530D3F.jpeg (236.32 KiB) 2228 keer bekeken
Ambiepuurtje
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 mei 2021 19:49
0 bedankjes

Re: Vragen over ‘Nieuwe’ bananenplant

Berichtdoor Rob op 25 mei 2021 22:42

Hi Ambipuurtje.

Welkom op het forum!
Lijkt me idd een heel fraaie en gezonde banaan.
Ik durf niet met zekerheid de soort te noemen, maar typisch word als binnenplant de Musa cavendish verkocht (de echte eetbare banaan). Anderen hier zullen eea wel bevestogen of corrigeren

De plant ziet er heel gezond uit, en licht is absoluut geen issue hier. Bananen zijn echt zuipers en ik vermoed dat 2 Liter per week midden in de zomer zelfs te weinig is. In de winter is dat echter vrij veel (afhankelijk van je huiskamer temp en licht in de winter).
Ik denk dat je mag verwachten dat ie dit jaar nog tegen je plafond zit.
Kritieke test: steek je hele vinger ff in de grond. Bij bananen deze tijd van het jaar moet ie vochtig terugkomen!

Vwb die onderste bladeren die 'knijpen': ze worden op een bepaald moment minder mooi omdat de plant bovenin groeit. Je kunt ze dan gewoon wegnemen met een mes.


Wel heb ik nog 1 voetnoot:
Die fraaie pot is van onderen dicht (zonder gaten). Het risico bestaat hierbij dat je op een bepaald moment staand water onderin de piot hebt, en het sluit luchttoevoer naar de wortels af. Dit is niet ideaal en in bepaalde gevallen kan het zelfs funest zijn voor je plant. Het is aan te bevelen om een binnenpot te gebruiken in die pot, of iets met schotel, zodat je ook nog kan zien hoe nat eea staat.

Voor meer tips: hieronder topic van Bonne over musa dwarf Cavendish.
Hij heeft hem al jaren staan en dan kun je zien hoe groot ze worden, en hoe hij dat doet :)

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=11&t=18078

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Vragen over ‘Nieuwe’ bananenplant

Berichtdoor idanny op 26 mei 2021 11:50

Rob schreef:Hi Ambipuurtje.

Welkom op het forum!
Lijkt me idd een heel fraaie en gezonde banaan.
Ik durf niet met zekerheid de soort te noemen, maar typisch word als binnenplant de Musa cavendish verkocht (de echte eetbare banaan). Anderen hier zullen eea wel bevestogen of corrigeren

De plant ziet er heel gezond uit, en licht is absoluut geen issue hier. Bananen zijn echt zuipers en ik vermoed dat 2 Liter per week midden in de zomer zelfs te weinig is. In de winter is dat echter vrij veel (afhankelijk van je huiskamer temp en licht in de winter).
Ik denk dat je mag verwachten dat ie dit jaar nog tegen je plafond zit.
Kritieke test: steek je hele vinger ff in de grond. Bij bananen deze tijd van het jaar moet ie vochtig terugkomen!

Vwb die onderste bladeren die 'knijpen': ze worden op een bepaald moment minder mooi omdat de plant bovenin groeit. Je kunt ze dan gewoon wegnemen met een mes.


Wel heb ik nog 1 voetnoot:
Die fraaie pot is van onderen dicht (zonder gaten). Het risico bestaat hierbij dat je op een bepaald moment staand water onderin de piot hebt, en het sluit luchttoevoer naar de wortels af. Dit is niet ideaal en in bepaalde gevallen kan het zelfs funest zijn voor je plant. Het is aan te bevelen om een binnenpot te gebruiken in die pot, of iets met schotel, zodat je ook nog kan zien hoe nat eea staat.

Voor meer tips: hieronder topic van Bonne over musa dwarf Cavendish.
Hij heeft hem al jaren staan en dan kun je zien hoe groot ze worden, en hoe hij dat doet :)

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=11&t=18078


Hi Rob,
Wij hebben ook een dergelijke plant in de woonkamer. Een prachtige verschijning. Dit is inderdaad een Musa cavendish (vond toevallig zelfs nog het plaatje van de plant met uitleg in de boekenkast).
Bij ons staat die tegen het raam op het oosten. Niet de allerbeste plek maar deze groeit als een bezetene.
idanny
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 mei 2021 11:18
0 bedankjes

Re: Vragen over ‘Nieuwe’ bananenplant

Berichtdoor Ambiepuurtje op 26 mei 2021 13:48

Hallo Rob,

bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Het is echt nog even zoeken wat goed is voor de plant en wat niet.
Zoals ik begrijp moet hij mogelijk nog meer water hebben, soms als ik de grond voel is deze al vrij droog, ook al heb ik eerder een liter water gegeven. Is het dan beter om dagelijk iets kleinere hoeveelheden te doen of gewoon vaker een grotere hoeveelheid?

Ik vind het erg zonde om de onderste bladeren af te snijden, maakt hem juist zo speels. Als ze echt beginnen te verkleuren zal dat natuurlijk wel het beste zijn.

De pot is inderdaad een buitenpot. Vond hem erg leuk en volgens de winkel (Intratuin) zou het moeten kunnen. Er zit 40 liter hydrokorrels in (pot is 96 liter). Een binnenplant is mogelijk lastig, daar ik voel de dat de wortels al fanatiek bezig zijn geweest. Ik zou soms de dop eens uit de pot kunnen halen om te kijken of er wat uit loopt? Of anders toch misschien een schotel, ook al heb ik dat liever niet natuurlijk ;)

Rob schreef:Hi Ambipuurtje.

Welkom op het forum!
Lijkt me idd een heel fraaie en gezonde banaan.
Ik durf niet met zekerheid de soort te noemen, maar typisch word als binnenplant de Musa cavendish verkocht (de echte eetbare banaan). Anderen hier zullen eea wel bevestogen of corrigeren

De plant ziet er heel gezond uit, en licht is absoluut geen issue hier. Bananen zijn echt zuipers en ik vermoed dat 2 Liter per week midden in de zomer zelfs te weinig is. In de winter is dat echter vrij veel (afhankelijk van je huiskamer temp en licht in de winter).
Ik denk dat je mag verwachten dat ie dit jaar nog tegen je plafond zit.
Kritieke test: steek je hele vinger ff in de grond. Bij bananen deze tijd van het jaar moet ie vochtig terugkomen!

Vwb die onderste bladeren die 'knijpen': ze worden op een bepaald moment minder mooi omdat de plant bovenin groeit. Je kunt ze dan gewoon wegnemen met een mes.


Wel heb ik nog 1 voetnoot:
Die fraaie pot is van onderen dicht (zonder gaten). Het risico bestaat hierbij dat je op een bepaald moment staand water onderin de piot hebt, en het sluit luchttoevoer naar de wortels af. Dit is niet ideaal en in bepaalde gevallen kan het zelfs funest zijn voor je plant. Het is aan te bevelen om een binnenpot te gebruiken in die pot, of iets met schotel, zodat je ook nog kan zien hoe nat eea staat.

Voor meer tips: hieronder topic van Bonne over musa dwarf Cavendish.
Hij heeft hem al jaren staan en dan kun je zien hoe groot ze worden, en hoe hij dat doet :)

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=11&t=18078
Ambiepuurtje
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 25 mei 2021 19:49
0 bedankjes

Re: Vragen over ‘Nieuwe’ bananenplant

Berichtdoor Rob op 28 mei 2021 00:22

Ik houd er van om bananen minder frequent en heel goed water te geven, op zich is frequent en minder ook ok.

Ik heb er twee in de woonkamer staan, en ik zet ze bij voorkeur geheel onder de douche, slang of kraan totdat het water er onder uit loopt (verzadiging).
1x per week is in dat geval voldoende, maar is afhankelijk van licht/temp en bodem. Hoogzomer doe ik 2x per week, maar dan staan ze meestal ook buiten.

(Ik heb bovendien een tegelvloer, dus een drupje is minder een probleem)


:thumb_up: :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten