Ensete ventricosum Maurellii 'vraagjes'..

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete ventricosum Maurellii 'vraagjes'..

Berichtdoor Starlicious op 28 sep 2021 23:24

ps; heb er dus véél veel zin in ! 8-)
En het gebeurt (gelukkig :D ) niet vaak, maar als ik me ergens in 'vastbijt', dan ga ik er ook volledig voor... niet meer te stoppen ! LOL

..het begon zo ook 'ooit' met "een" raskatje.. Heb inmiddels 19 jaar een cattery, en een een huis vol viervoetertjes. ;)
Sowieso altijd al gek op dieren/natuur.. en inmiddels zowat een mini-kinderboerderij hier (van 8 teddy-dwerg konijntjes, 4 ras-cavia's, enkele duifjes, tot 2 mini-varkens,.. ook een grote waterschildpad van inmiddels 22 jaar, een tropisch/cichliden aquarium,..).
Daarnaast zo'n 8-9 jaar geleden ook een stel Zijdehoenders aangeschaft, gewoon om een stel leuke/sociale kipjes te hebben (nadat ik eerder al een paar jaar hobbymatig Wyandottes had gefokt), maar dàt liep nogal snel uit de hand, want inmiddels al jaren "een toom" van ruim 30 volwassen Zijdehoenders (waarbij ook menig Nederlandertje.. sommige zelfs in Friesland gehaald :mrgreen:). Jaarlijks ook een 50-tal kuikentjes, en verkoop van gemiddeld 400-500 broedeieren/seizoen..
Beide hobby's (cattery & Zijdehoenders) wél nog steeds op liefhebber-basis.. bewust, want zo wil ik het ook absoluut houden!
Mààr, dus wel ietwat "uit de hand gelopen hobby's" te noemen. :fluiten:

En heb me nu dus ook compleet vastgebeten in de heraanleg van de tuin ! ..maar ik begin ook nooit ergens impulsief aan, dus telkens eerst maandenlang zoveel mogelijk info inwinnen, zodat ik met zekerheid wéét waaraan ik begin. Dat dan wel weer. ;) (hou niet zo van "bevliegingen")
Heb dus inmiddels ook al een digitaal bestand opgemaakt met alle struiken/heesters/cultivars, bomen, vaste planten,.. die straks de tuin mogen sieren, en waar ze zullen worden geplant. Met bij elke struik, boom, plant de naam, een foto, én de belangrijkste info mbt tot de plant zelf; het aanplanten, de verzorging (bloei-/snoeiperiode, wintergroen/of niet, geschikte plek in de tuin, grondsoort/evt. verrijking, hoe winterhard, etc.) :mrgreen:
Verder valt dat 'fanatiek zijn' best wel mee hoor. :roll:

Nouja, Maurelli's here I come !! :lol:
http://www.cattery-starlicious.be ~ since 2002 ~
Hobbybreeder of British Longhairs & Selkirk Rex cats,
..and bearded Silky chickens.
Avatar gebruiker
Starlicious
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 19 aug 2021 04:44
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (B)
0 bedankjes

Re: Ensete ventricosum Maurellii 'vraagjes'..

Berichtdoor hanscazan op 29 sep 2021 21:22

Starlicious schreef:Thanks, Hans ! ;)
En eveneens bedankt voor de link & info !

Graag gedaan

Starlicious schreef:Ik was ook best verwonderd dat het rizoom zich zo goed hersteld, zelfs na drastische aanpak (zoals gedeeltelijke rizoom-'reductie'). :o

Rot werd weggesneden, niet het gezonde rhizoom

Starlicious schreef:maar ik veronderstel dat het weghalen van de "oude" wortels dan enkel kan/mag wanneer de stam volledig koel overwintert (bij zo'n max. 10°C), of zie ik dat verkeerd ?

Temp van 10-15C groeit tie nauwelijks, droge plaats ivm schimmel ongedierte etc, al is het in een hoekje in de gang in huis. Veel ruimte vraagt dat nl niet. dus licht is niet belangrijk.

Starlicious schreef:Ik wist bijv. ook niet dat slechts 10cm (pot-)grond al volstaat om de stam binnen te laten overwinteren.

Die totaal droge grond is soort absorptie middel tegen vocht om geen rot schimmel en ongedierte te krijgen. Sommigen leggen hem ergens droog in de droge kelder, werkt ook als je de "techniek" begrijpt. Echter wanneer de temp toeneemt (15C+) is tevens dit beetje aarde de start voor 1e cm nieuwe wortelvorming. Als je de datums van plaatsen in de gaten hebt gehouden einde Feb dus 3 maanden totale rust in het hoekje op zolder

Suc6 en mbt je laatste vraag, momenteel op marktplaats forums etc zijn er reeds voldoende die aangeboden worden ivm te groot, angst voor overwinteren, etc. Anders w88 tot mid april wanneer de nieuwe plug gekweekte planten weer worden aangeboden. Dan aanschaffen, binnen een super start geven en pas na de ijsheiligen naar buiten, zon gewenning binnen nacht-buiten snachts kan natuurlijk altijd. En na een eerste jaar kan de plant gerust nog binnen overwinteren in pot met hier en daar wat bladsnoei
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten