snoeien of niet

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

snoeien of niet

Berichtdoor gertjan op 17 feb 2022 11:54

Hoi,

Ik heb een vraagje over mijn dwarf cavendish. zoals gewoonlijk beginnen de bladeren heel kort op elkaar te zitten in de winter, en ik heb er al enkele verloren aan verstopping. Is het hier al zo erg dat ik de kroon er best af snijd of denk je dat deze er wel doorkomen?

Groeten,

Gertjan
Bijlagen
afbeelding 1.jpg
afbeelding 1.jpg (29.55 KiB) 3021 keer bekeken
afbeelding 2.jpg
afbeelding 2.jpg (27.13 KiB) 3021 keer bekeken
afbeelding 3.jpg
afbeelding 3.jpg (28.22 KiB) 3021 keer bekeken
gertjan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 02 jul 2019 19:50
1 bedankjes

Re: snoeien of niet

Berichtdoor Dennis_S op 17 feb 2022 21:18

Dat ziet er nog prima uit! Zet je plant gewoon zo licht mogelijk. Dat zal in deze tijd van het jaar zeker schelen. Snoeien zou ik pas doen als het echt niet anders meer kan.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: snoeien of niet

Berichtdoor gertjan op 18 feb 2022 10:31

en hoe merk je dat het echt niet anders kan, maar voor het te laat is.
ik neem aan dat vanaf de top bruin begint te worden dat hij dan kapot is.
gertjan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 02 jul 2019 19:50
1 bedankjes

Re: snoeien of niet

Berichtdoor Dennis_S op 18 feb 2022 11:27

Lastig, maar ik zie nu dat er wel een sigaar goed zichtbaar is en een blad wat recent is uitgerold. Dus dat ziet er goed uit. Als je de plant goed licht zet, dan zal in deze tijd van het jaar het probleem niet groter worden, eerder verbeteren. Als de sigaar niet echt meer naar buiten komt en omgeven is door meerdere half opengerolde bladeren, dan weet je dat het fout gaat. Dan zou je een dergelijke poging kunnen wagen. Maar ook dan is de oplossing voor herstel het zo licht mogelijk, warm, sproeien en water geven. Dus beter voorkomen en een goede plek zoeken, ook al is dat maar tijdelijk. Deze soort heeft gewoon jaarrond veel warmte, water voeding en licht nodig en in de winter kom je vooral licht al snel tekort.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: snoeien of niet

Berichtdoor prutser 2 op 19 feb 2022 01:25

tja, licht nodig in deze maanden,, zou bijna zeggen ,zet er een groei led lamp boven , ik heb zelf ook zo`n bananen plantje gekocht, en ga het ook proberen met een groei led lamp, ik hoor veel positieve berichten daarover, er zullen zeker meer forum leden zijn met goede ervaringen met led groei lampen,maar ik ga het proberen met de bananen plantje.
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten