Zaaien Ravenala madagascariensis

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor banaantje op 22 apr 2009 20:05

Ik ga dadelijk mijn zaadjes van de Ravenala Madagascariënsis zaaien, spannend... :)

Nu lees ik zowat overal dat je de pot met zaadjes op de verwarming dient te zetten, aangezien de verhoogde temperatuur voor een betere kieming zorgt. Iedere week even kijken of de grond niet te droog is en eventueel wat bevochtigen.Maar daar zit voor mij een beetje de vraag...

Hoeveel water mag je bijgeven?? Want te vochtig is niet goed, maar te droog zéker niet??? Bestaat hier een trucje voor??

groetjes
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Ravenala madagascariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 22 apr 2009 20:48

Hallo banaantje

Ten eerste welkom op het forum!

Je kunt de pot met zaadjes inderdaad prima op de verwarming zetten.
Door de pot af te dekken met alluminiumfolie zal de grond behoorlijk vochtig blijven.
Een maal per week controleer je of de grond nog vochtig genoeg is, of er geen schimmelvorming optreedt en of er al kiemers zijn natuurlijk ;)
Meestal volstaat het op met een plantenspuit lichtjes te besproeien.

Ter controle voel je gewoon met je vinger aan de aarde. Blijft er veel aarde kleven aan je vinger dan is het nog vochtig genoeg. Maar je zult het ook wel vrij snel zien aan de kleur hoor. Droge aarde is immers veel lichter van kleur.

Je kunt dit alles ook nog eens nalezen in mijn artikel over het succesvol zaaien van de Ravenala.

Veel succes! :D
La Palmeraie
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor banaantje op 10 mei 2009 13:34

Hallo,

Mijn zaadjes staan inmiddels bijna 3 weken in de pot en ik wacht vol spanning uit naar de eerste kiemers.
Nu, ik ging vanmorgen de grond van mijn potten nog eens controleren en zag dat er in één pot een lichte schimmelvorming was opgetreden... Zal dus waarschijnlijk toch teveel water gesproeid hebben vorige week?? Wat kan ik hier tegen doen?
Ik heb de pot voorlopig half open laten staan... Is dit een oplossing?? En als de schimmel verdwijnt terug af dekken dan??

Groeten
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 10 mei 2009 15:01

Ik heb ook regelmatig schimmelvorming hoor.
Het is dan ook een moeilijke combinatie; warm, vochtig, geen verluchting.

Bij een klein beetje schimmel verwijder ik het gewoon met een wattenstaafje.
Verluchten is een oplossing maar zorgt dan weer snel voor temperatuurdaling.
Springstaartjes zijn een biologische oplossing. Die zitten soms gewoon in de potgrond. Het zijn hele kleine witte insectjes. Een chemisch middel kan ook helpen maar dat vind ik persoonlijk dan weer té.

Succes!
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor Christophe op 10 mei 2009 15:54

Hallo banaantje,

De voornaamste redenen van schimmelvorming is dat mensen gewone potgrond gebruiken in plaats van zaai en stekgrond. Verder dienen de zaden bij de ravenala onder de grond te liggen, en niet er boven of half bedekt. Deze zaden beginnen in aanraking met de lucht snel te rotten. Verder geef ik een keer goed water, dek ik de zaden af met beetje verluchting, en zet ik ze op een warm plekje.

Heb je zaai en stekgrond gebruikt? De meststoffen in gewone potgrond beginnen namelijk snel te schimmelen als ze deze niet kunnen afgeven heb ik ervaren.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor banaantje op 11 mei 2009 17:50

Hallo, bedankt voor de tips

Ja , ik heb zaai en stek grond gebruikt, maar ik kijk dus wekelijks hoe het met de grond is en indien nodig sproei ik een beetje water bij, zoals ik op deze site heb geleerd :)
En ik denk dat ik gewoon wat teveel water gesproeid heb. Heb de pot een paar uur open laten staan, en het probleem is al veel minder. Alleen was de grond ook onmiddellijk een stuk droger, dus heb ik de pot terug afgedekt. Temperatuur is eigenlijk geen probleem want ik gebruik zo een elektrisch warme lucht blazertje op het kamertje waar de zaden staan, dus de temp is altijd minimum 25° en meestal zelfs korter bij de 30°

Vandaag was ik mezelf wel het volgende ah afvragen... Heb dus meerdere zaden per pot ingezaaid (vb 30 zaden in een pot met diameter van 40 cm). Als ik een gekiemd zaadje heb dat klaar is om om te potten ( moet 3 blaadjes hebben geloof ik??) Hoe doe ik dan zonder de andere zaadjes te verstoren?? Graaf ik de kiem uit met de vingers?? Dan ga ik waarschijnlijk toch andere zaadjes raken?? Uitsteken lijkt me helemaal geen optie, want dan beschadig je de wortels toch, niet?? Hoe kan ik dit het beste aanpakken??

groetjes
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor Christophe op 11 mei 2009 20:17

Zelf wacht ik altijd tot ze allemaal gekiemd en ongeveer 10 cm hoog zijn. Dan steek ik de grond met de zaailingen in een kruiwagen vol water en doe ik de grond er langzaam van rond om geen wortels te beschadigen. Daarna plant ik ze een voor een in een pot met goede potgrond.

De zaadjes die dan nog niet zijn uitgekomen, die zullen waarschijnlijk toch niet meer uitkomen. Let wel op dat dit voor de meeste zaden telt maar niet voor allemaal. De kiemduur tussen verschillende zaden van de Jubaea chilensis kan oplopen tot een jaar. Deze grote zaden plant ik daarom apart in potjes zodat ik bij het verplanten geen zaden verstoor in het kiemingsproces ;)

Grtz,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2009 21:26

Ik kan je vertellen hoe ik het heb aangepakt. Misschien heb je er iets aan.

Bij mij zaten ook 25 zaden in een pot van 20cm doorsnee.
De zaden kiemen echter om de beurt. De eerste was al zo'n 12cm als de volgende pas voorzichtig kwam piepen. Wachten tot ze allemaal gekiemd waren was dus alvast geen optie.

Ik heb na het kiemen van de eerste de pot half afgedekt met folie zodat de warmte toch behouden bleef maar de zaailing lekker de hoogte in kon.
Toen hij zijn eerste bladeren begon aan te maken heb ik hem verspeend.
Gewoon met een miniatuur schepje voorzichtig te werk gaan. De wortels waren toch nog niet zo groot dus dat ging vrij gemakkelijk zonder te beschadigen. Natuurlijk zijn de zaden er pal naast wel een beetje verstoord door deze manipulatie maar de pot zit nog barstensvol met andere zaden :lol:
De pot heb ik dan weer volledig afgedekt met alluminium folie waardoor heel de cyclus weer opnieuw begon.

In mijn artikel over het succesvol zaaien van de Ravenala kun je dit ook stap voor stap volgen, mét begeleidende foto's.

De laatste keer heb ik ineens 4 kiemers verspeend. De grootste was namelijk alweer zo'n 11cm maar de kleinste nog maar zo'n 4cm. Deze kleinste heeft het waarschijnlijk niet gered. (ik doe nog dagelijks schietgebedjes).

Hopelijk lukt het je, want de Ravenala is geen gemakkelijke kiemer... ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor bart op 12 mei 2009 17:51

heeft er dat eigelijk iemand van ons staan in zijne tuin,eigelijk wel een vree schoon plant he
bart
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 07 maart 2009 10:43
1 bedankjes

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor Christophe op 12 mei 2009 17:56

Het is inderdaad een fantastisch mooie plant, maar helemaal niet winterhard. Je kan hem hoogstens in een pot zetten om voor de vorst binnen te halen. Binnenkort verkoop ik zaailingen. (worden deze week gezaaid)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten