banaan zaaien vanuit eetbanaan

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

banaan zaaien vanuit eetbanaan

Berichtdoor koffie op 09 maart 2022 12:16

Laatst stuurde iemand me een filmpje betreffende het zaaien van een bananenplant vertrekkende van een eetbanaan. Banaan doorsnijden en er de 'zaadjes' (zwarte puntjes) eruit peuteren en die zaaien. Een kennis die in Afrika is geboren, beweerde dat het op die manier mogelijk is bananen te kweken.
Ik kan dit eigenlijk moeilijk geloven. Ik dacht dat bananenzaden grote, harde bollen waren en dat de 'zaden' in een banaan niet levensvatbaar zijn.

Groetjes,
Koffie
koffie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 jan 2014 18:46
0 bedankjes

Re: banaan zaaien vanuit eetbanaan

Berichtdoor tankton op 09 maart 2022 14:41

Ik denk dat er wat verwarring is:

Ja, bananen zaaien vanuit zaadjes die je in de vrucht kan vinden is prima mogelijk. Ik vermoed dat men in afrika een hoop wilde vormen heeft die men kan zaaien.

Nee de bananen die je hier bij de aldi koopt hebben geen zaadjes.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: banaan zaaien vanuit eetbanaan

Berichtdoor koffie op 09 maart 2022 16:53

Hallo, bedankt voor de reactie! Ik dacht het al. Volgens mij is er show mee gemoeid. Eetbanaan werd in de lengte doorgesneden en de rijen zaadjes (niets meer dan zwarte puntjes) eruit gelepeld en in een potje met aarde gedaan. Toedekken en bewateren en na enige tijd kwam er zogezegd een bananenplant uit ... Ik heb vroeger nog bananenplanten opgekweekt uit gekocht zaad en dat lukte natuurlijk wel.
koffie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 jan 2014 18:46
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten