Banaan in de schaduw

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Banaan in de schaduw

Berichtdoor G-addict op 17 apr 2022 09:54

Een poosje terug vond ik bij een webshop een banaan welke het snelste omhoog zou groeien in de schaduw. Hij zou opzoek gaan naar het licht. Dit lijkt mij een mooie toevoeging in de tuin, tegen de schutting op het zuiden. De link had ik opgeslagen op mijn telefoon, maar die is gecrasht! Nu kan ik deze banaan natuurlijk niet meer terugvinden. Weet iemand hier om welke banaan het gaat? Alvast bedankt.
G-addict
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 02 maart 2022 19:45
0 bedankjes

Re: Banaan in de schaduw

Berichtdoor Rob op 17 apr 2022 23:05

Ik vind het maar een vreemde bewering.
Bananen groeien het best in de zon (die is immers nodig voor fotosynthese). Ze krijgen er ook steviger blad van. In de schaduw krijg je meer gestrekte, maar ook slappere bladeren.

Halfschaduw kan voor een banaan overigens prima, maar een banaan die beter/sneller/hoger groeit in de schaduw (ipv volle zon) is een dikke boterham aap denk ik.

Als je banaan in volle grond wilt zetten, dan beste gewoon basjoo nemen. Is redelijk bullet-proof met een minimum bescherming, is redelijk gemakkelijk te verkrijgen en groeit wsl het hardst hier.
Een zuidgerichte schutting klinkt als een geweldige plek. Kijk ook ff naar de wind. Als die banaan boven de schutting uit piept, en elk nieuw blad waait steeds aan flarden dan word ie er niet mooier op

PS: Ik heb er nog een hele reut Basjoo in potten staan btw...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Banaan in de schaduw

Berichtdoor G-addict op 19 apr 2022 23:03

Rob schreef:Ik vind het maar een vreemde bewering.
Bananen groeien het best in de zon (die is immers nodig voor fotosynthese). Ze krijgen er ook steviger blad van. In de schaduw krijg je meer gestrekte, maar ook slappere bladeren.

Halfschaduw kan voor een banaan overigens prima, maar een banaan die beter/sneller/hoger groeit in de schaduw (ipv volle zon) is een dikke boterham aap denk ik.

Als je banaan in volle grond wilt zetten, dan beste gewoon basjoo nemen. Is redelijk bullet-proof met een minimum bescherming, is redelijk gemakkelijk te verkrijgen en groeit wsl het hardst hier.
Een zuidgerichte schutting klinkt als een geweldige plek. Kijk ook ff naar de wind. Als die banaan boven de schutting uit piept, en elk nieuw blad waait steeds aan flarden dan word ie er niet mooier op

PS: Ik heb er nog een hele reut Basjoo in potten staan btw...


Rob,

Bedankt voor je reactie. Tja, ik heb het toch echt ergens gelezen. Als ik het nog eens terugvind dan zal ik de link met je delen.

Ik heb al enige tijd een paar basjoo's in kuip staan, een ervan komt in de volle grond binnenkort.
G-addict
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 02 maart 2022 19:45
0 bedankjes

Re: Banaan in de schaduw

Berichtdoor Rob op 20 apr 2022 01:54

G,
Soms verbaas ik me eigenlijk al niet eens meer over de onzin die we soms over ons krijgen uitgestort bij de bekendere tuincentra, op TV, en websites (die elkaar vaak ook nog eens driftig kopieren). :lol:
Maar er is echt nog hoop, en heel soms kun je er je voordeel me doen (fout geprijst=altijd lekker)!

:thumb_up: :thumb_up: @ volle grond

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Banaan in de schaduw

Berichtdoor marinus op 20 apr 2022 07:42

Het klopt exact wat Rob zegt.

In de volle grond, even aan de zon laten wennen, dan een mooie plek op het zuiden krijg je mooie, grote stevige bladeren van, dat wil je toch?

Ruim plantgat maken met goeie potgrond, geen goedkope rotzooi, koemest, kompost, erin, veel water met goede vloeibare mest in het begin, geen bakken vol met water in het voorjaar zodat ze verrotten, grond niet droog laten worden, en niet kleddernat, en je weet niet wat je zit aan het eind vh seizoen.

Marinus
Laatst bijgewerkt door marinus op 20 apr 2022 09:33, in totaal 1 keer bewerkt.
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Banaan in de schaduw

Berichtdoor marinus op 20 apr 2022 09:31

1.jpg
1.jpg (45.98 KiB) 3520 keer bekeken

Stuk of 10 potten met stammen van boven pot tot onder blad meer als 2.00 meter.

's Winters vorstvrij met elektrische kachel (zonnepanelen) in de schuur.
Niks geen troep in het voorjaar in de tuin, of in de kou in het najaar in de tuin beschermen.

Marinus
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Banaan in de schaduw

Berichtdoor G-addict op 20 apr 2022 15:12

IMG_20220420_150048.jpg
IMG_20220420_150048.jpg (709.78 KiB) 3479 keer bekeken
Rob schreef:G,
Soms verbaas ik me eigenlijk al niet eens meer over de onzin die we soms over ons krijgen uitgestort bij de bekendere tuincentra, op TV, en websites (die elkaar vaak ook nog eens driftig kopieren). :lol:
Maar er is echt nog hoop, en heel soms kun je er je voordeel me doen (fout geprijst=altijd lekker)!

:thumb_up: :thumb_up: @ volle grond


Tja, het was een website van een zaak die voornamelijk in de tropische planten enz. zit, dus het klonk aannemelijk. Helaas niet meer te vinden. Musa in de grond gaat misschien nog niet lukken. Ik heb hem nu twee dagen in de kuip op de betreffende plaats staan, en mijn tuin lijkt een venturi werking te hebben bij oosten- en westenwind (en die hebben we nogal eens!). Alle nieuwe bladeren waaien kapot voordat het blad is uitgerold. Is dit een probleem van alle bananen, de wind gevoeligheid? Zoals je ziet is het dubbelstaafs scherm nog niet volledig begroeid, en dat zal ook nog wel een jaartje duren ben ik bang. Maar als het blad dan alsnog boven het scherm uitkomt, dan blijf ik dit probleem dus houden...
G-addict
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 02 maart 2022 19:45
0 bedankjes

Re: Banaan in de schaduw

Berichtdoor G-addict op 20 apr 2022 15:14

marinus schreef:Het klopt exact wat Rob zegt.

In de volle grond, even aan de zon laten wennen, dan een mooie plek op het zuiden krijg je mooie, grote stevige bladeren van, dat wil je toch?

Ruim plantgat maken met goeie potgrond, geen goedkope rotzooi, koemest, kompost, erin, veel water met goede vloeibare mest in het begin, geen bakken vol met water in het voorjaar zodat ze verrotten, grond niet droog laten worden, en niet kleddernat, en je weet niet wat je zit aan het eind vh seizoen.

Marinus


Hoi Marinus, bedankt voor je reactie. Zie mijn bericht hierboven. Zelfs met de milde wind van vandaag scheurt het nieuwe blad in. Ik vraag me af of het blad zover steviger wordt in de volle grond.
G-addict
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 02 maart 2022 19:45
0 bedankjes

Re: Banaan in de schaduw

Berichtdoor G-addict op 20 apr 2022 15:15

marinus schreef:
1.jpg

Stuk of 10 potten met stammen van boven pot tot onder blad meer als 2.00 meter.

's Winters vorstvrij met elektrische kachel (zonnepanelen) in de schuur.
Niks geen troep in het voorjaar in de tuin, of in de kou in het najaar in de tuin beschermen.

Marinus


Dat is een mooi exemplaar Marinus. Ik hoop wat ervaring op te doen de komende tijd en dan ook zulke mooie exemplaren over te houden!
G-addict
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 02 maart 2022 19:45
0 bedankjes

Re: Banaan in de schaduw

Berichtdoor tankton op 20 apr 2022 15:17

Bijna alle bananen waaien kapot in de open lucht in Nederland, voor de banaan maakt het weinig uit omdat de nerven vanaf het midden naar buiten lopen en er dus bijna geen sapstroom verstoort wordt. Of het mooi is, dat is een ander verhaal..

Overigens denk ik dat men zegt dat de banaan hoger wordt in de schaduw soms kan kloppen, je ziet dit bij bomen ook veel. Daar groeien jonge bomen die tussen andere dingen staan ook veel sneller omhoog ipv breed/dik te worden.

Uiteindelijk is het voor de banaan wel beter om in de volle zon te staan, daar is namelijk al zo weinig van te vinden in Nederland.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten