Geel blad Strelitzia help!

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Geel blad Strelitzia help!

Berichtdoor Bas1979 op 21 jun 2022 09:05

Hallo,

Ik krijg sinds een maand deze gele bladeren bij mijn reuze Strelitzia.
Ik geef hem 1x per 2 weken een liter water.
Staat letterlijk op het zuiden (Voor raam en deels in middagzon).
Hij staat in een zwarte kuip met extra kuip eronder om water te draineren.

Herkend iemand wat ik fout doe of waar de plant behoefte aan heeft?
Dank voor jullie expertise!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bas1979
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 apr 2019 20:22
0 bedankjes

Re: Geel blad Strelitzia help!

Berichtdoor marinus op 21 jun 2022 10:39

Ik heb er een van meer als 4.00 meter en geef hem elke dag minimaal 5 liter water.

Het zou te weinig water of verbranding kunnen zijn. Een strelitzia kan veel zon hebben, maar voor het raam op het zuiden gaat het dubbel hard, dat zou ik niet durven.
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Geel blad Strelitzia help!

Berichtdoor Bas1979 op 21 jun 2022 11:04

marinus schreef:Ik heb er een van meer als 4.00 meter en geef hem elke dag minimaal 5 liter water.

Het zou te weinig water of verbranding kunnen zijn. Een strelitzia kan veel zon hebben, maar voor het raam op het zuiden gaat het dubbel hard, dat zou ik niet durven.



Dit ging al 2 jaar goed.
Als ik onder naar de pot kijk zie ik er wel wortels al doorheen, zit hij "te krap" misschien.
En jij geeft elke dag fors water: De mijne is 2m hoog pot doorsnee van 50cm. De wortels waren toen ook al tot boven de pot. En ik heb een opvangbak maar ik ben bang dat ik veel-te-veel water geef. Kan ik gerust de grond vochtig houden (mei-september).
Qua mest misschien een issue? Hoe en wat voor mest geef jij hem?

Kan je mij jouw verzorgingsroutine vertellen (kort :P )

Dank voor je hulp !!

Hierbij 2 foto's van standplaats en potinhoud.
Afbeelding
Afbeelding
Bas1979
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 apr 2019 20:22
0 bedankjes

Re: Geel blad Strelitzia help!

Berichtdoor Rob op 22 jun 2022 00:44

Hi Bas,

1. Verbranden achter glas is kwats. Planten als Strelitzia verbranden niet achter glas, en zeker niet als ie daar al 2 jaar staat....

De buitenste bladeren worden altijd geel, maar dit patroon is idd suspect.

Ik vermoed over of onderbewatering, ofwel gebrek aan voeding. lastig te zien, eenvoudiger te voelen in de pot.
Op basis van die laatste foto zou ik zelfs denken aan onderbewatering icm voedingsgbebrek.
Mijn advies zou zijn:
- verpotten in fatsoenlijk nieuw medium (mediteraan of palmengrond)
- eventueel bijmesten (mag in zomer elke maand, naar het schijnt)
- buiten zetten - eerste paar weken absoluut uit de directe zon, voor meer luchtvochtigheid en licht
- zoveel water geven dat het onderuit de pot komt, eens per week moet minimaal zijn in de zomer. Voelen is weten!

Hier krijgen ze elke 3-5 dagen een flinke plas (S. reginae, 35L kuip in volle zon tegen een zwarte wand...).

Cheers

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Geel blad Strelitzia help!

Berichtdoor Bas1979 op 22 jun 2022 01:10

Rob schreef:Hi Bas,

1. Verbranden achter glas is kwats. Planten als Strelitzia verbranden niet achter glas, en zeker niet als ie daar al 2 jaar staat....

De buitenste bladeren worden altijd geel, maar dit patroon is idd suspect.

Ik vermoed over of onderbewatering, ofwel gebrek aan voeding. lastig te zien, eenvoudiger te voelen in de pot.
Op basis van die laatste foto zou ik zelfs denken aan onderbewatering icm voedingsgbebrek.
Mijn advies zou zijn:
- verpotten in fatsoenlijk nieuw medium (mediteraan of palmengrond)
- eventueel bijmesten (mag in zomer elke maand, naar het schijnt)
- buiten zetten - eerste paar weken absoluut uit de directe zon, voor meer luchtvochtigheid en licht
- zoveel water geven dat het onderuit de pot komt, eens per week moet minimaal zijn in de zomer. Voelen is weten!

Hier krijgen ze elke 3-5 dagen een flinke plas (S. reginae, 35L kuip in volle zon tegen een zwarte wand...).

Cheers


Hij zit denk ik te krap. Dwz overmaat wortels en weinig grond meer.
Armoedige grond icm onderbemesting (lees nauwelijks).
1. Wat nu in pot zit zijn enkel wortels die wat grond vasthouden. Veel extra is er niet. Dus met extra grond in (iets) grotere kuip/pot? En dan de oude grond zoveel mogelijk weghalen?
2. Ik gaf eerder te weinig dan teveel. Verkoopster zij 1x 1l p week zomers en 1x 1l per 2 weken in winter. Dus flink nathouden (wortels niet in water laten staan) kan geen kwaad?
3. Mest. Ik gebruik (nu) vloeibare pokon. Is dat afdoende of een ander middel beter?

Dank voor de tips!
Bas1979
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 apr 2019 20:22
0 bedankjes

Re: Geel blad Strelitzia help!

Berichtdoor marinus op 22 jun 2022 12:19

1. Verbranden achter glas is kwats

Is bij mij, toen ik met planten begon, wel gebeurd, ze stonden pal op het zuiden
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Geel blad Strelitzia help!

Berichtdoor Bas1979 op 22 jun 2022 14:33

[quote="marinus"]1. Verbranden achter glas is kwats

Hij zit denk ik te krap. Dwz overmaat wortels en weinig grond meer.
Armoedige grond icm onderbemesting (lees nauwelijks).

1. Wat nu in pot zit zijn enkel wortels die wat grond vasthouden. Veel extra is er niet. Dus met extra grond in (iets) grotere kuip/pot? En dan de oude grond zoveel mogelijk weghalen?

2. Ik gaf eerder te weinig dan teveel. Verkoopster zij 1x 1l p week zomers en 1x 1l per 2 weken in winter. Dus flink nathouden (wortels niet in water laten staan) kan geen kwaad?

3. Mest. Ik gebruik (nu) vloeibare pokon. Is dat afdoende of een ander middel beter?
Hij zit denk ik te krap. Dwz overmaat wortels en weinig grond meer.

Alvast dank voor je hulp :thumb_up:
Bas1979
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 apr 2019 20:22
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten