led lamp verbranding

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor FrankW op 09 feb 2023 22:06

prutser 2 schreef:hallo allemaal
nu da winter dagen donker zijn ,en weinig zonneschijn is, heb ik mijn sdc banaan onder een nieuwe led lamp geplaatst, verleden jaar had ik er een van 4 watt, maar was toch wat zwak, werkt wel hoor maar toch,, nu dus een van 35 watt aangeschaft , lekker fel licht en daglicht , geeft dus geen warmte af, alleen de led lamp wordt iets warm , de bananen plant groeide zeer goed, alleen merkte ik later wel op dat de oude bladeren zonne brand hadden opgelopen na een paar dagen , de nieuwe bladeren niet, die oude bladeren kregen zwarte brand plekken wat ik ook ken als ze een tijdje binnen hebben gestaan en dan in volle zon, maar zoals gezegd zit de groei er zeer goed in ,de banaan groeit erg goed,al is het een super dwerg, groeit met ongeveer een blad per week,wist niet dat led lamp zo goed werkte, en dat er zelf uv straling van af komt ,nu heb ik het wat hoger geplaatst ,omdat de banaan erg snel groeit en de bladeren ( sigaar) steeds langer werden , zou bijna zeggen ,een aanrader voor het kweken in winter maanden, en de stroom kosten is als een oude peertje van 35 watt, de lamp brand alleen over dag , van 7 uur smorgens tot 7 uur in de avond , de lamp is plat en 10 x 20 cm.
ben er heel blij mee, geen gedoe meer in donkere dagen, geen verstoppingen meer door licht gebrek e.d. met vriendelijke groet, paul

Paul, je kan met de meeste android/samsung telefoons de app "light meter" downloaden (weet niet of dat ook voor apple kan), dan kan je eens kijken hoeveel lux er door die lamp op je bladeren valt. Zonlicht zit ruwweg op 100.000+, dus meet je iets als 30.000 lux dan weet je dat het waarschijnlijk niet aan je lamp ligt.
FrankW
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 jun 2014 17:53
1 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor tankton op 09 feb 2023 22:25

FrankW schreef:
Hansvdb schreef:Het opgegeven wattage van een led lamp geeft aan hoeveel het vermogen van de toegepaste leds is. Door de elektronica van de lamp wordt het vermogen dat werkelijk opgenomen wordt beperkt om tot een langere levensduur en meer lumen per watt te komen. Het opgegeven ledwattage is een maat voor hoeveel licht de led lamp geeft.
Bij ledlampen voor interieurverlichting staat op de verpakking ook met een hoeveel watt gloeilamp de ledlamp overeen komt. Je kan ook naar de hoeveelheid lumen en de lichtkleur kijken maar voor de meeste mensen zegt dat te weinig.

Blijkbaar hebben sommige mensen een probleem met die strategie, maar je kan ook verder kijken dan je neus lang is en de volledige specificaties bekijken. Dan weet je wat je krijgt. Bij Bol zou ik overigens nooit led lampen kopen. Te duur en niet bepaald een speciaalzaak.
Het soort leds, 3 watt of 1 watt bijvoorbeeld, zegt iets over de kwaliteit van de toegepaste leds. Sommige mensen willen dat graag weten. Als je daar moeite mee hebt, jammer dan.

Het spijt me Hans maar dat is echt onzin. Als je bij Ikea een ledlamp koopt komt de hoeveelheid Watt ruwweg overeen met het verbruik aan de meter, en datis de standaard. Koop je 10W? Meet je tussen de 9 en 11. Klaar. Geloof je het niet zoek dan maar een fatsoenlijke review op op youtube waar ze het testen. Altijd al zo geweest, zelfde geld voor gloeilampen. Je kan door je 60W gloeilamp ook wel 80W pompen als je dat zou willen, gaat deze alleen minder lang mee. Het is simpelweg een oplichting marketingtruc van de chinezen, waar jouw lamp ook vandaan komt. Niks mis met die lamp verder, maar China kennende zijn dit geen LEDs die berekend zijn op maximaal 3W vermogen per stuk maar eigenlijk 1W, en schroeven ze het iets terug omdat ze er mee weg komen, de trafo die er voor zit dan goedkoper kan zijn, en de heatsink kleiner en ook goedkoper. Ga niet goedpraten wat eigenlijk smerige marketing is. Dat wil niet zeggen dat je lamp slecht is verder, ik heb genoeg fantastische China rommel, en ook genoeg defecte Chinarommel in mijn bezit om te weten dat het beide kanten op kan gaan. Niet rechtpraten wat krom is.

Dank, als techneut is dat ook mijn mening maar wilde daar eigenlijk geen discussie over starten op een plantenforum :lol:
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor johny op 11 feb 2023 21:53

effe opmerken dat je met de eenheid lux niks aan hebt = een fgeleide van candel 1 candel = een kaars
Ook is de lux enkel gerelateerd aan enkel zichtbaar licht (wat wij waarnemen gele groen golf) zoals hierboven aan gegeven hebben planten meer andere golflengte nodig die je niet meet met luxmeter.
Om de licht behoefte van de planten te meten heb je speciale meter voor nodig die in andere eenheden meet die niet vertrouwd zijn met de doorsnee mensen + wat ingewikkeld , voor professioneel weggelegd.
Voorlopig moet je maar geloven dat wat verkoper zegt over die lampen voor waar houden & dat, deze in ontwikkeling ervan de juiste golflengte erin zit, ik zie niet in dat er een liefhebber is die enkele duizend euro uitgeeft aan een meettoestel om dat te controleren
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor FrankW op 12 apr 2023 18:28

johny schreef:effe opmerken dat je met de eenheid lux niks aan hebt = een fgeleide van candel 1 candel = een kaars
Ook is de lux enkel gerelateerd aan enkel zichtbaar licht (wat wij waarnemen gele groen golf) zoals hierboven aan gegeven hebben planten meer andere golflengte nodig die je niet meet met luxmeter.
Om de licht behoefte van de planten te meten heb je speciale meter voor nodig die in andere eenheden meet die niet vertrouwd zijn met de doorsnee mensen + wat ingewikkeld , voor professioneel weggelegd.
Voorlopig moet je maar geloven dat wat verkoper zegt over die lampen voor waar houden & dat, deze in ontwikkeling ervan de juiste golflengte erin zit, ik zie niet in dat er een liefhebber is die enkele duizend euro uitgeeft aan een meettoestel om dat te controleren


Niks aan hebben zou ik het niet willen noemen, je weet redelijk wat een algemeen spectrum is van een warm witte ledlamp (=standaard een blauwe led met phosphorcoating) of krijgt een plaatje er bij. Je kan ook redelijkerwijs aannemen dat een plant bij 1000 lux niet gaat verbranden, bij 1 miljoen lux wel. Het is verre van perfect, daar heb je helemaal gelijk in, maar wel een makkelijke (gratis) manier van een indicatie.
FrankW
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 jun 2014 17:53
1 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor hanscazan op 21 apr 2023 22:50

johny schreef:effe opmerken dat je met de eenheid lux niks aan hebt = een fgeleide van candel 1 candel = een kaars
Ook is de lux enkel gerelateerd aan enkel zichtbaar licht (wat wij waarnemen gele groen golf) zoals hierboven aan gegeven hebben planten meer andere golflengte nodig die je niet meet met luxmeter.
Om de licht behoefte van de planten te meten heb je speciale meter voor nodig die in andere eenheden meet die niet vertrouwd zijn met de doorsnee mensen + wat ingewikkeld , voor professioneel weggelegd.
Voorlopig moet je maar geloven dat wat verkoper zegt over die lampen voor waar houden & dat, deze in ontwikkeling ervan de juiste golflengte erin zit, ik zie niet in dat er een liefhebber is die enkele duizend euro uitgeeft aan een meettoestel om dat te controleren




Johny, in mijn dagelijkse werkzaamheden doe ik onderzoek en de metingen vanaf 200 tot 2500nm, oftewel de golflengtes vanuit diep UV 200 nm naar zichtbaarlicht 380 tot 780 en naar diep infra rood tot 2500nm met UVVISNIR apparatuur van 40.000-120.000euro. Ik lees nu mee en heb met verschillende opmerkingen en reacties een smile op mijn gezicht.
Waarschijnlijk met mij ook een aantal technici hier
Lidar, lenses, transmitters, receivers etc icm met kunststoffen
Wat is trouwens de lichtbehoefte van een plant die groen, geel, rood of andere kleuren heeft? Transmissie of reflectie :)
Leuke discussie zou zijn waarom een plant rood groen blauw eruit ziet, ik zie dat wel een op TV specificaties, RGB specificaties :)
lol, ik leer nog steeds elke dag weer bij maar meten is weten :thumb_up:
Fijn weekend allen
PS: ik moet wel meten want ben kleurenblind :)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten