led lamp verbranding

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

led lamp verbranding

Berichtdoor prutser 2 op 04 feb 2023 01:01

hallo allemaal
nu da winter dagen donker zijn ,en weinig zonneschijn is, heb ik mijn sdc banaan onder een nieuwe led lamp geplaatst, verleden jaar had ik er een van 4 watt, maar was toch wat zwak, werkt wel hoor maar toch,, nu dus een van 35 watt aangeschaft , lekker fel licht en daglicht , geeft dus geen warmte af, alleen de led lamp wordt iets warm , de bananen plant groeide zeer goed, alleen merkte ik later wel op dat de oude bladeren zonne brand hadden opgelopen na een paar dagen , de nieuwe bladeren niet, die oude bladeren kregen zwarte brand plekken wat ik ook ken als ze een tijdje binnen hebben gestaan en dan in volle zon, maar zoals gezegd zit de groei er zeer goed in ,de banaan groeit erg goed,al is het een super dwerg, groeit met ongeveer een blad per week,wist niet dat led lamp zo goed werkte, en dat er zelf uv straling van af komt ,nu heb ik het wat hoger geplaatst ,omdat de banaan erg snel groeit en de bladeren ( sigaar) steeds langer werden , zou bijna zeggen ,een aanrader voor het kweken in winter maanden, en de stroom kosten is als een oude peertje van 35 watt, de lamp brand alleen over dag , van 7 uur smorgens tot 7 uur in de avond , de lamp is plat en 10 x 20 cm.
ben er heel blij mee, geen gedoe meer in donkere dagen, geen verstoppingen meer door licht gebrek e.d. met vriendelijke groet, paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor Hansvdb op 04 feb 2023 22:10

Mijn tropische planten stonden in de winter in een kas die ik met een elektrische kachel vorstvrij hield. Gezien de hoge energieprijzen heb ik er deze keer voor gekozen gevoelige planten maar naar binnen te halen en extra te verlichten met Led lampen. Een kamer verwarmen en verlichten met led lampen is efficiënter dan een kas verwarmen.
Goedkope lampen heb ik gevonden bij lumeri.nl. Onderstaande lamp bijvoorbeeld bevat 12 stuks 3 watt led's en kost €16,99. (LUMERI SPOT36-FSP | 36W Volledig Spectrum LED Kweek Licht). Het is dus een 36 watt lamp, maar het werkelijke energieverbruik is slechts 8 watt. Led's hebben bij lagere stroomsterkte een hoger rendement. De opgegeven vermogens zijn bij led lampen daarom nooit de werkelijk opgenomen vermogens.

Full spectrum led lamp.jpg
Full spectrum led lamp.jpg (116.11 KiB) 3761 keer bekeken

Te zien is dat de lamp rode en blauwe leds, een infra rode, een ultra violette en een witte led bevat en het is daarmee dus een full spectrum lamp. De kleuren zijn afgestemd op de behoefte van planten en de lichtopbrengst naar de plant is daardoor groter dan het voor het oog lijkt. Het menselijk oog is vooral gevoelig voor geel-groen licht waar planten weinig aan hebben.

Lichtspectrum voor planten.jpg
Lichtspectrum voor planten.jpg (66.2 KiB) 3761 keer bekeken

Bij de lamp van de afbeelding heb ik de lens verwijderd. Geeft een betere spreiding van het licht.

Door het efficiënte lichtspectrum en het lage energieverbruik zijn de moderne led lampen van groot nut bij het overwinteren van kostbare planten in deze dure tijden!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor johny op 05 feb 2023 00:28

Dat energie verbruik is dat met een vermogen meter gemeten die 8 w
De beredenering lijkt mij wat verwarrend immers zijn de leds 3w (x12) of niet .
Het is wel zo dat van het totaal verbruik een percentage is wat in warmte word omgezet en de rest in licht.
De gloeilamp van vroeger ging slechts 5% van vermogen naar licht
De fluorescent lamp tl lamp type ging al naar 45% van vermogen naar licht
Bij led weet ik niet zo van buiten zal wel iets van 80% of daarrond zijn denk ik (google weet het wel)
Nog even dit en niet om een zaag te spannen licht is ingewikkelde materie golflengte speelt een rol de wezens in natuur reageren alle verschillend op soorten licht (golflengte) licht = fotonen energiesterkte verschillen blauw meer energie als rood.
Daarom hebben ze de PAR uitgevonden een PAR-meter geeft het licht aan dat bloemen en planten nodig hebben om tot fotosynthese te komen en meet dus als het ware het groeipotentieel. PAR staat voor Photosynthetically Active Radiation wat fotosynthese en actieve straling .

Einde verhaal begint saai te worden. :lol: :lol:
nb opletten met filters voor lampen te verwijderen in mijn vorige hobby (zeewater aq.) gaf dat verbranding bij kwiklampen de sommige filters houden schadelijke stralingen tegen zowel voor dier als mens (ogen)
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor Hansvdb op 05 feb 2023 11:12

Type de gegeven naam (LUMERI SPOT36-FSP | 36W Volledig Spectrum LED Kweek Licht) in in Google en je krijgt de volledige specificaties van de lamp waarin duidelijk te lezen is dat de lamp 8 watt opneemt. Met een energiemeter heb ik het gemeten en het klopt.
Waarom het verwarrend zou zijn dat het om 3 watt leds gaat en ze met twaalf stuks toch maar 8 watt opnemen is aan de ene kant wel te begrijpen, maar de motor van mijn auto bijvoorbeeld is 157 kW. Dat wil echter niet zeggen dat hij dat ook levert als ik er mee rijd. Nooit eigenlijk en hij zou gauw versleten zijn. Voor die leds geldt hetzelfde en bovendien is zoals gezegd het rendement hoger bij een lager verbruik. (Meer licht per watt). Het geeft gewoon aan wat voor leds er gebruikt zijn, meer niet.

De lens die ik verwijderd heb is geen filter maar gewoon een plastic schijfje met twaalf lensjes om geconcentreerd licht te krijgen. Handig als je er maar één plant mee wil belichten.
Of de bananenplant verbrande bladeren heeft gekregen door teveel licht dat vraag ik mij overigens af. Het kan ook de droge lucht zijn geweest. Zonlicht is toch echt wat sterker dan ledlicht.

Rood licht bij led lampen stimuleert lengtegroei en bloei. Blauw licht en uv zorgt voor compacte groei. Ledlampen die gebruikt worden door liefhebbers van planten waarvoor hier geen forum is hebben lampen die omgeschakeld kunnen worden van meer blauw voor de groeifase naar meer rood voor de bloeifase van de betreffende planten. Rood laat de planten denken dat het einde van de zomer nadert en dat het tijd wordt voor nageslacht.

Hier onder nog een overzicht:

Lichtspectrum en toepassing.jpg
Lichtspectrum en toepassing.jpg (144.65 KiB) 3721 keer bekeken
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor johny op 05 feb 2023 19:01

Type de gegeven naam (LUMERI SPOT36-FSP | 36W Volledig Spectrum LED Kweek Licht) in in Google en je krijgt de volledige specificaties van de lamp waarin duidelijk te lezen is dat de lamp 8 watt opneemt. Met een energiemeter heb ik het gemeten en het klopt.

wat zin heeft het om een vermogen getal op te geven 36w als het verbruikte vermogen 8 w toch anders is :?:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor tankton op 06 feb 2023 09:32

Is gewoon kansloze marketing praat. Niemand heeft er iets aan, behalve mensen die denken dat ze een 36 wattt LED lamp kopen.

Laatst had ik dat ook met een LED lamp op bol.com, stond heel groot "40 watt high-powered LED" overal vermeld. Maak ik de verpakking open, zit er een USB aansluiting op met een 2A 5V output (oftewel: 10 watt).
Heb een klacht ingediend bij bol en ze hebben de advertentie laten aanpassen en heb geld terug gezien, maar het is echt belachelijk hoeveel dit gebeurt. Vaak weten de verkopers zelf niet eens hoe het werkt.

Zet er gewoon 10 watt LED op, iedereen weet dat dat meer licht oplevert dan een 10 watt gloeilamp...
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor Hansvdb op 06 feb 2023 11:10

Het opgegeven wattage van een led lamp geeft aan hoeveel het vermogen van de toegepaste leds is. Door de elektronica van de lamp wordt het vermogen dat werkelijk opgenomen wordt beperkt om tot een langere levensduur en meer lumen per watt te komen. Het opgegeven ledwattage is een maat voor hoeveel licht de led lamp geeft.
Bij ledlampen voor interieurverlichting staat op de verpakking ook met een hoeveel watt gloeilamp de ledlamp overeen komt. Je kan ook naar de hoeveelheid lumen en de lichtkleur kijken maar voor de meeste mensen zegt dat te weinig.

Blijkbaar hebben sommige mensen een probleem met die strategie, maar je kan ook verder kijken dan je neus lang is en de volledige specificaties bekijken. Dan weet je wat je krijgt. Bij Bol zou ik overigens nooit led lampen kopen. Te duur en niet bepaald een speciaalzaak.
Het soort leds, 3 watt of 1 watt bijvoorbeeld, zegt iets over de kwaliteit van de toegepaste leds. Sommige mensen willen dat graag weten. Als je daar moeite mee hebt, jammer dan.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor alex1994 op 08 feb 2023 21:22

prutser 2 schreef:hallo allemaal
nu da winter dagen donker zijn ,en weinig zonneschijn is, heb ik mijn sdc banaan onder een nieuwe led lamp geplaatst, verleden jaar had ik er een van 4 watt, maar was toch wat zwak, werkt wel hoor maar toch,, nu dus een van 35 watt aangeschaft , lekker fel licht en daglicht , geeft dus geen warmte af, alleen de led lamp wordt iets warm , de bananen plant groeide zeer goed, alleen merkte ik later wel op dat de oude bladeren zonne brand hadden opgelopen na een paar dagen , de nieuwe bladeren niet, die oude bladeren kregen zwarte brand plekken wat ik ook ken als ze een tijdje binnen hebben gestaan en dan in volle zon, maar zoals gezegd zit de groei er zeer goed in ,de banaan groeit erg goed,al is het een super dwerg, groeit met ongeveer een blad per week,wist niet dat led lamp zo goed werkte, en dat er zelf uv straling van af komt ,nu heb ik het wat hoger geplaatst ,omdat de banaan erg snel groeit en de bladeren ( sigaar) steeds langer werden , zou bijna zeggen ,een aanrader voor het kweken in winter maanden, en de stroom kosten is als een oude peertje van 35 watt, de lamp brand alleen over dag , van 7 uur smorgens tot 7 uur in de avond , de lamp is plat en 10 x 20 cm.
ben er heel blij mee, geen gedoe meer in donkere dagen, geen verstoppingen meer door licht gebrek e.d. met vriendelijke groet, paul


Ik zou inderdaad minimaal een halve meter afstand houden. Ook is 13 uur licht in de wintermaanden voldoende (Het totaal uur aan licht). Het is altijd beter als dit lukt gedimd te starten en gedimd te eindigen en de piek in de middag te houden voor de meeste efficiëntie.
Vooral gedimd starten is goed. Dit omdat de assimilatie nog op gang moet komen. Wanneer je dan met een bak licht aan komt dan kan je verbranding krijgen. Andersom kan ook. Wanneer de plant licht verwacht en het blijft donker dan kan je ook brandschade krijgen. Dus nooit zomaar een lamp in 1 x weg halen of uit laten als het volledig donker is en die dag daarvoor het licht aan stond. Altijd afbouwen met halve uren per dag.
Helaas een keer in een professionele kas meegemaakt. Duizenden euro's schade.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor alex1994 op 08 feb 2023 21:44

Hansvdb schreef:Type de gegeven naam (LUMERI SPOT36-FSP | 36W Volledig Spectrum LED Kweek Licht) in in Google en je krijgt de volledige specificaties van de lamp waarin duidelijk te lezen is dat de lamp 8 watt opneemt. Met een energiemeter heb ik het gemeten en het klopt.
Waarom het verwarrend zou zijn dat het om 3 watt leds gaat en ze met twaalf stuks toch maar 8 watt opnemen is aan de ene kant wel te begrijpen, maar de motor van mijn auto bijvoorbeeld is 157 kW. Dat wil echter niet zeggen dat hij dat ook levert als ik er mee rijd. Nooit eigenlijk en hij zou gauw versleten zijn. Voor die leds geldt hetzelfde en bovendien is zoals gezegd het rendement hoger bij een lager verbruik. (Meer licht per watt). Het geeft gewoon aan wat voor leds er gebruikt zijn, meer niet.

De lens die ik verwijderd heb is geen filter maar gewoon een plastic schijfje met twaalf lensjes om geconcentreerd licht te krijgen. Handig als je er maar één plant mee wil belichten.
Of de bananenplant verbrande bladeren heeft gekregen door teveel licht dat vraag ik mij overigens af. Het kan ook de droge lucht zijn geweest. Zonlicht is toch echt wat sterker dan ledlicht.

Rood licht bij led lampen stimuleert lengtegroei en bloei. Blauw licht en uv zorgt voor compacte groei. Ledlampen die gebruikt worden door liefhebbers van planten waarvoor hier geen forum is hebben lampen die omgeschakeld kunnen worden van meer blauw voor de groeifase naar meer rood voor de bloeifase van de betreffende planten. Rood laat de planten denken dat het einde van de zomer nadert en dat het tijd wordt voor nageslacht.

Hier onder nog een overzicht:

Lichtspectrum en toepassing.jpg



Hoe planten reageren heeft te maken door de volgende fotoreceptoren:
Fytochromen((Infra en ver)rood), Cryptochromen en Fototropine(UV en Blauw).
Een ingewikkeld vervaal wat niet even snel uit te leggen is. Maar de vuistregel is rood is vegetatieve groei en blauw is generatieve groei. Echter kunnen kleine aanpassingen in het licht het tegenovergestelde veroorzaken.

Geel wordt bijna geheel weerkaatst. Dit is in grote hoeveelheden overbodig.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: led lamp verbranding

Berichtdoor FrankW op 09 feb 2023 22:00

Hansvdb schreef:Het opgegeven wattage van een led lamp geeft aan hoeveel het vermogen van de toegepaste leds is. Door de elektronica van de lamp wordt het vermogen dat werkelijk opgenomen wordt beperkt om tot een langere levensduur en meer lumen per watt te komen. Het opgegeven ledwattage is een maat voor hoeveel licht de led lamp geeft.
Bij ledlampen voor interieurverlichting staat op de verpakking ook met een hoeveel watt gloeilamp de ledlamp overeen komt. Je kan ook naar de hoeveelheid lumen en de lichtkleur kijken maar voor de meeste mensen zegt dat te weinig.

Blijkbaar hebben sommige mensen een probleem met die strategie, maar je kan ook verder kijken dan je neus lang is en de volledige specificaties bekijken. Dan weet je wat je krijgt. Bij Bol zou ik overigens nooit led lampen kopen. Te duur en niet bepaald een speciaalzaak.
Het soort leds, 3 watt of 1 watt bijvoorbeeld, zegt iets over de kwaliteit van de toegepaste leds. Sommige mensen willen dat graag weten. Als je daar moeite mee hebt, jammer dan.

Het spijt me Hans maar dat is echt onzin. Als je bij Ikea een ledlamp koopt komt de hoeveelheid Watt ruwweg overeen met het verbruik aan de meter, en datis de standaard. Koop je 10W? Meet je tussen de 9 en 11. Klaar. Geloof je het niet zoek dan maar een fatsoenlijke review op op youtube waar ze het testen. Altijd al zo geweest, zelfde geld voor gloeilampen. Je kan door je 60W gloeilamp ook wel 80W pompen als je dat zou willen, gaat deze alleen minder lang mee. Het is simpelweg een oplichting marketingtruc van de chinezen, waar jouw lamp ook vandaan komt. Niks mis met die lamp verder, maar China kennende zijn dit geen LEDs die berekend zijn op maximaal 3W vermogen per stuk maar eigenlijk 1W, en schroeven ze het iets terug omdat ze er mee weg komen, de trafo die er voor zit dan goedkoper kan zijn, en de heatsink kleiner en ook goedkoper. Ga niet goedpraten wat eigenlijk smerige marketing is. Dat wil niet zeggen dat je lamp slecht is verder, ik heb genoeg fantastische China rommel, en ook genoeg defecte Chinarommel in mijn bezit om te weten dat het beide kanten op kan gaan. Niet rechtpraten wat krom is.
FrankW
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 jun 2014 17:53
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten