Bruine bladeren Strelitzia Reginae

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bruine bladeren Strelitzia Reginae

Berichtdoor Anduril op 31 aug 2008 14:46

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb bij mijn ouders een Strelitzia Reginae staan die een jaar of 4-5 oud is.
Wat ik me afvraag is het volgende. De laatste tijd zijn er nogal wat bladeren die bruin worden.
Er zijn wel onlangs 2 nieuwe mooie groene bladeren bijgekomen en er zijn er nu nog 2 nieuwe onderweg?
Is dit normaal ? Dien ik deze bruine bladeren weg te snijden ? Hoe dit ik dit het best ?

Mvg,

Bjorn
Anduril
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 23 aug 2008 08:54
0 bedankjes

Re: Bruine bladeren Strelitzia Reginae

Berichtdoor Christophe op 31 aug 2008 21:28

Hoi Bjorn,

Bruine bladeren zijn zeker niet ongewoon. Zeker niet als je plant net nieuwe bladeren aanmaakt. Mocht heel je plant bruin worden is er iets aan de hand natuurlijk.

Ik snijd mijn bladeren van de Strelitzia vrij laat af. Dit wil zeggen als 50 tot 80% van het blad bruin is geworden. Je mag dit ook sneller doen natuurlijk. Zelfs als ze nog maar net bruin beginnen te worden, maar dan moeten er natuurlijk wel voldoende nieuwe bladeren staan. Doe dit met een scherp mes, of een snoeischaar. Knip het blad tot tegen de stam weg. Hetgeen er nog aan blijft zal na korte tijd ook afsterven.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag,

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Bruine bladeren Strelitzia Reginae

Berichtdoor Anduril op 19 aug 2009 19:33

Ik wou toch nog even terugkomen op de bruine bladeren bi jde stretzelia.
Ik heb hier beduidend veel last van, het komt nu zelfs voor dat een nieuw blad van 3 weken ook al bruine vlekken begint te vertonen.
Kan dit een geval zijn van onder/overbemesting of te veel/te weinig water ?
Ik had dit graag geweten wat ik eraan kan doen zodoende mijn plant weer mooie groene bladeren ipv bruine heeft. Het is niet dat hij doodgaat want heeft net weer een dubbele bloem die aan het bloeien is en er zitten er nog 2 nieuwe aan te komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Anduril
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 23 aug 2008 08:54
0 bedankjes

Re: Bruine bladeren Strelitzia Reginae

Berichtdoor amourath op 19 aug 2009 22:54

Wat me opvalt op die 2e foto vooral, is dat het blad precies ook slapjes is? De bladeren van mijn strelitzia zijn zo niet, zijn hard en taai en hangen absoluut niet door. De mijne staat wel buiten.
Het lijkt wel of jouw bladeren 'opdrogen' dus ik zou richting watertekort denken (niet noodzakelijk in de pot, maar ook de luchtvochtigheid dan).
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Bruine bladeren Strelitzia Reginae

Berichtdoor Anduril op 20 aug 2009 10:31

Luchtvochtigheid kan ik binnen niet veel aan veranderen.
De pot krijgt nochtans veel water, het staat altijd goed vochtig. Natuurlijk niet té vochtig om geen wortelrot te hebben.
Anduril
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 23 aug 2008 08:54
0 bedankjes

Re: Bruine bladeren Strelitzia Reginae

Berichtdoor lapalmeraie op 20 aug 2009 11:00

Anduril schreef:Luchtvochtigheid kan ik binnen niet veel aan veranderen.


Toch wel! ;)
- Je kunt regelmatig benevelen met de plantenspuit.

- Je kunt de plant tijdens zomerse regenbuien even buiten in de regen zetten.

- Je kunt de pot op een verhoging (bv een omgekeerde waterschaal) in een grotere waterschaal zetten.
Zo staat hij op een eilandje, dus met droge voeten en riskeer je geen wortelrot. Het water uit de schaal verdampt waardoor je een microklimaat krijgt juist rond de plant.

Ben je zeker dat de wortels nog mooi zijn?
Indien té nat, krijg je inderdaad wortelrot waardoor de wortels ook geen water meer kunnen opnemen.
De plant ziet er dan uit alsof hij te weinig water krijgt.

Je hebt er wel een mooie bloem aanzitten trouwens :D

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Bruine bladeren Strelitzia Reginae

Berichtdoor Anduril op 21 aug 2009 12:08

Ik heb daar eigenlijk niet aan gedacht.
Ik heb mijn moeder de opdracht gegeven de bladeren met de plantensproeier te bespuiten :-)
We zullen eens zien wat het geeft :-)

De wortels zijn normaal nog in orde denk ik, anders zou hij ook niet constant nieuwe bladeren en bloemen aanmaken veronderstel ik. Het waren enkel de bladeren die precies afzien.
Ik post wel binnen enkele weken wat het resultaat is geweest.

Ik heb wel chance met de bloem dat het een dubbele is ;-)
Anduril
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 23 aug 2008 08:54
0 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten