musa basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: musa basjoo

Berichtdoor Patty op 23 feb 2010 17:03

Zoals het er nu uitziet heb ik 1 banaan verloren (basjoo red). Maar ik heb wel een vraag: wanneer ga ik beginnen water te geven? Ze staan al de hele winter in de garage (temp is net vorstvrij), hebben nog geen druppel gehad.
Moet ik ze vanaf nu, wanneer de temperatuur net boven de 5 graden is, beginnen een klein beetje water te geven of zal ik ze nog een poosje droog laten staan?

Alvast bedankt voor het antwoorden.
Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Re: musa basjoo

Berichtdoor Christophe op 23 feb 2010 17:11

Hey Patty,

De Musa basjoo 'Red' kan in tegenstelling tot de gewone Musa basjoo geen vorst verdragen. Mijn Musa basjoo 'Red' is jammer genoeg ook kapot gegaan deze winter, alsook de Musa siam ruby :( en nog een paar andere. Klinkt erger dan het is hoor. De meeste heb ik goed kunnen overhouden :)

Ik heb mijn banaantjes in de winter gewoon water blijven geven, maar weinig. Een keer was de grond echt droog en begonnen de bladeren te hangen. Toen heb ik in één keer weer teveel gegeven waardoor de nog jonge E. superbum de geest heeft gegeven. Maw, als je begint met water geven, geef dan een weinig water in het begin ;)

Mvg,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: musa basjoo

Berichtdoor Patty op 23 feb 2010 17:17

Dank je voor je snelle reactie.

Ik ga ze vanmiddag meteen een paar druppeltjes geven. Al die tijd hebben ze geen water gehad omdat ik bang was dat ze zouden gaan rotten. En, na het doorlezen van dit forum, had ik de conclusie getrokken dat ze beter te droog konden staan dan rotten, vandaar.

Nogmaals dank,
Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Re: musa basjoo

Berichtdoor amourath op 23 feb 2010 17:20

Christophe schreef:
Ik heb mijn banaantjes in de winter gewoon water blijven geven, maar weinig.


Jeps, idem hier. De bananen staan in de garage, temperatuur was daar zo'n graad of 8 (nu al iets warmer) en de musa velutina pink en 2 kleine basjoo's zijn de hele winter rustig blijven verder groeien. De grotere basjoo en ensete ventricosum maurelli zijn in rust maar zien er prima uit! Ik verwacht dat die ook heel binnenkort weer aan de groei gaan gaan, dan ga ik de watergift wat verhogen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: musa basjoo

Berichtdoor Pietn op 06 apr 2010 10:21

heb vorige week men basjoo van de onverwarmde kamer boven (12-15 graden) vorige week naar beneden gehaald (22 graden) en is goed aan het groeien. Ik heb hem dan sinds lang een goeie scheut water meegegeven. Is dat niet erg?

grts Pietn
Bijlagen
Foto's-0020.jpg
Foto's-0020.jpg (89.24 KiB) 3099 keer bekeken
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: musa basjoo

Berichtdoor lapalmeraie op 06 apr 2010 14:50

De watergift voer je best geleidelijk aan weer op Pietn.
Maar hij zal er wel doorkomen vermoed ik hoor. Het zijn sterke jongens ;)
Ik heb enkele van mijn basjoo's buiten gezet en die doen het ook prima.
Bij één is het bestaande blad wel lelijk geworden maar er komt alweer een nieuw blad aan.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: musa basjoo

Berichtdoor Pietn op 06 apr 2010 22:04

bedankt Niek ik ga dus wat wachten voor hem weer water te geven maar ie smijt er nu in een weeknalf al een blad uit . Ik denk vanaf 20 april als de eerste 2 weken geen vorst voorspellen hem definitief ga uitplanten.heb vandaag men maurelli buitengezet voor te wennen aan de zon maar ga hem sebiet weer binnenhalen want het is snacht toch nog iets te fris.
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten