Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor luc op 01 dec 2017 22:03

neen bij mij gaan de ensete's naar mijn werk en overwinteren daar bij een 16 gr ongeveer
En die groeien daar rustig door
de truk is om de luchtruimte om de plant zo klein mogelijk te houden zodanig dat de slang het verwarmd krijgt
Nu dit lukt bij palmen maar voor de ensete gaat dit nooit lukken , tenzij je er een hokje in dubbele noppenfolie rondmaakt en verwarmt met een warmteblazer
Maar die rekening wil ik niet betalen hoor :shock:
:thumb_up:
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Carlo op 02 dec 2017 03:11

Toch ben ik dit jaar voor het eerst bezig met het warm houden van een fikse helen's hybrid pol met stammen van 2,5m in een hokje door te verwarmen met een warmteblazertje. Op dit moment staat ie voor het eerst aan maar ik ben er toch niet kapot van. Ik ben gewend om te verwarmen met lichtslangen en dus om vanaf binnen te kunnen zien of het spul ook daadwerkelijk werkt. Tijd dus om een thermometer met meerdere sensors te bestellen.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hanscazan op 18 dec 2017 16:06

En toch gun je het iedereen weer die het weer wilt proberen.
Guardian, its all about logics/physics , dus grond verwarmen, warmte optrek wellicht onder de isolatie ?
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 25 jan 2018 16:40

So far so good mensen. Mijn ensete leeft nog en vertoont enige groei.
Het blad op de top is nog volledig groen, buitenranden van ensete is uiteraard wel een beetje snotterig, maar daaronder gewoon groen.

verlichting staat altijd aan bij temperaturen rond 5 graden of lager.
Hoes is altijd dicht met regen.

laten we hopen dat de winter mild blijft. Hier is het niet echt koud geweest, al hebben we wel een behoorlijk pak sneeuw gehad zoals je kan zien. min temperatuur hier is circa -4 geweest.
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (187.39 KiB) 4456 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (44.65 KiB) 4456 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (90.13 KiB) 4456 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (40.76 KiB) 4456 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (263.27 KiB) 4456 keer bekeken
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor guardian1967 op 26 jan 2018 07:41

hanscazan schreef:En toch gun je het iedereen weer die het weer wilt proberen.
Guardian, its all about logics/physics , dus grond verwarmen, warmte optrek wellicht onder de isolatie ?

Akkoord Mon Ami maar laat ons hopen dat er geen zware vorst komt. Ben benieuwd hoe die het er vanaf brengt maar duim wel voor je
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1810
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor leroy op 26 jan 2018 09:27

melden op sommige plekken eind komende week toch weer vorst. De Ensete ziet er veelbelovend uit, benieuwd of hij het gaat halen
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 855
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
63 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Bonne op 26 jan 2018 11:37

Blijft een monster!! Succes ermee :thumb_up:
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 jan 2018 17:07

Ik lees de laatste berichten hier nu pas.... (a)

Twee jaar geleden heb ik ook een poging/test gedaan om Ensete ventricosum Maurellii te overwinteren in volle grond. Ik denk dat de resultaten hier ook ergens in dit topic staan...

Het is me toen gelukt met 3 exemplaren :!: Echter kan ik jullie wel zeggen dat het totaal geen enkel voordeel had. De eerste kwam uiteindelijk nooit meer in groei, vreemd genoeg bleef de plant goed inorde tot zelf in Juni :? De andere twee, dat was 1 grote +- 2m & de andere was even klein als de eerste +- 70cm, zijn wel terug beginnen groeien. MAAR wel heel laat in het jaar, veel later dan normaal als je ze binnen overwinterd. De groei kwam ook zeer moeizaam op gang... Ik heb zelf nog steeds die twee exemplaren op dit moment, ze staan nu veilig in de garage ;)
Moet ik er nu wel bij zeggen dat ik toen geen bijverwarming heb toegepast. Het was meer een test en had er geen zin in om er elektriciteit aan te verspillen. Ik heb toen kwalitatief winterdoek gebruikt en deze heel erg veel omwikkeld rond de planten. Doek is te koop bij Herbert (Gardenpalms)
Dus mijn conclusie vanuit mijn ervaring is dat het geen voordeel bied om deze planten in volle grond te overwinteren.

Nu moet ik ook wel zeggen als ik hier naar de foto's kijk dat die Maurellii er wel nog heel erg goed uit ziet voor deze tijd van het jaar en dan nog wel buiten 8-) Ook omdat er al groei inzit (komt door de lichtslang warmte) is dat een heel goed teken :!: Als dit zo verder gaat dan kan dit wel eens goed slagen :thumb_up: Maar je zal toch volledig afhankelijk zijn van het nog komende weer de komende maanden. Je hebt het goed aangepakt maar een beetje matige of strenge vorst zal toch kunnen doordringen en schade aanrichten. Ik hoop met jullie mee dat het zo zal verder gaan zoals nu en ben dus ook erg benieuwd naar het resultaat. Nog een tip, die 2m a 3m lichtslang die niet rond de plant zit en zo'n mooie gleuf in de sneeuw maakt, die zou ik toch rond de plant leggen maar op de grond. Dus om de grond (wortels) errond ook wat te beschermen. Moet je maar een langere verlengkabel gebruiken als dat de reden is dat het nu zo gedaan is ;)

Maar als het je lukt om in goeie staat te overwinteren dan kan ik je beloven dat die dit jaar wel eens erg groot kan worden als de groei er terug goed inkomt ;) In 2011 heb ik ook zo'n monstertje gemaakt... Ik denk dat de foto's daarvan hier ook ergens in dit topic moeten staan maar voor het gemak hier nog wat foto's van toen... (klikbaar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Niels op 26 jan 2018 18:37

Mooie eeehm... Japanse Esdoorn ook op de een na laatste foto :mrgreen:
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 27 jan 2018 02:03

Wauw waterboyke! Wat een monster was/is dat!!!
Van mij is het een laatste poging om hem te behouden.. mijn tuin is klein en weinig opberg ruimte (beneden woning in den haag met wen klein tuintje.

De warmte slang loopt overigens ook rondom de plant ingegraven en bedekt met droog turf en daar overheen plastic ( wellicht iets droger). We zien wel wat er gebeurd.. tussenstand lijkt ok maar de winterperuode is nog niet voorbij. Vorst periode lijkt momenteel op komst.

Zou leuk zijn als het lukt en anders komt er volgend jaar wat anders te staan. Bedankt voor je zeer uitgebreide bericht.. lets hope for the best :)

Goed weekend allemaal!!
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten