Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 16 feb 2019 14:31

Bedankt allemaal... maar nog niet te vroeg juichen :)

@bonne, die tuin is zker groter dan die van mij ! :)
Die ensete, ik denk eerlijk gezegd dat die van mij twee jaar terug op zn hoogtepunt was en toe redelijk vergelijkbaar, wellicht iets kleiner. Ik denk dat hij vorig jaar buiten toch een tikkie heeft gehad waardoor met name de stam wat dunner is geworden. Blad is wel nogsteeds 3 meter.

Hoe groot wat het blad van jou ensete op het hoogtepunt luc?
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor jaak op 16 feb 2019 21:39

als dit lukt.........2e jaar op rij : wie kan dat zeggen :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hoekievld op 27 feb 2019 12:31

Doet julle ensete al iets?
De mijne staat droog in een kuip, stam lijkt nog goed maar er zit geen centimeter groei in met dit weer.
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor leroy op 27 feb 2019 14:53

van mij is vandaag pas naar buiten gegaan, even een paar dagen zon meepakken
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hoekievld op 27 feb 2019 15:27

heb hem afgelopen dagen met dit mooie weer in de warme zon gezet, vanavond gaat hij naar binnen want ze verwachten hier regen, en ik wil hem graag drooghouden ivm rot
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor koenmarijsse op 05 maart 2019 03:27

hoekievld schreef:Doet julle ensete al iets?
De mijne staat droog in een kuip, stam lijkt nog goed maar er zit geen centimeter groei in met dit weer.


Staat bij mij ook in een kuip in het geïsoleerd tuinhuis en is volop bezig aan een nieuw blad.
koenmarijsse
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 17 sep 2018 08:37
Woonplaats: Dentergem (West-Vlaanderen)
2 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor yme op 09 maart 2019 17:13

Mijn "kwakkel" maurelli heeft overwinterd op zolder en heeft daar 3 bladeren gemaakt.
Maar helaas leek het erop dat de plant nog steeds even los stond als in de herfst: geen nieuwe wortels gegroeid.
Daarom heb ik eens goed naar de kluit gekeken en zag dat er in het midden toch wat aan het rotten was. Ook waren slechts 3 wortels die er gezond uitzagen: de rest was half afgestorven. Op zich dus geen wonder dat deze plant het vorig jaar zo matig deed.

Daarom heb ik nav Hans verreweg alle ongezonde/dode wortels er helemaal af gehaald en de rottende stukken aan de onderkant weggesneden. Nog net wat meer dan op de foto, maar als ik die foto had laten zien, viel de "kuil" in het midden niet goed te zien.
Vervolgens heb ik stekpoeder op de voet gesmeerd en weer opgepot. In plaats van op de zolder in de studeerkamer geplaatst, waar het warmer is, zodat de groei wordt gestimuleerd. Ook alle bladeren er helemaal af gehaald (zat toch weer bladluis en spint in) zodat de plant ook niet teveel water via de bladeren verliest.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd of dit nog goed gaat komen :mrgreen: (wellicht verstandig om in de lente een alvast een nieuwe maurelli kopen :lol: )

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hanscazan op 09 maart 2019 23:55

hoi Yme, heb je het Rhizoom nog eerst 1 week kraakdroog weggezet? Die rotte plekken baren mij nl ook zorgen :(. Maar desalniettemin heb je nog steeds nieuwe sigaren gekregen. Je heb al zelf wat dieper gesneden maar niet de volledige rot eruit. Ben dus idd net als jij benieuwd.
Anders heb je aan de deze mooi stekmateriaal :oops: ,
Maar je hebt hem nog verder geknipt en geschoren las ik, Stekpoeder heb ik en Rob geloof ik ook niet gebruikt.
De gezonde delen zullen iig zeer snel wortelen, til over een weekje of 2 de stam iets op en je zult weerstand voelen :thumb_up: Snoeien(snijden) doet groeien en bloeien en helaas heb ik dit door schade en schande ook moeten ervaren. Leuk om onder elkaar zo te delen :thai:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor yme op 10 maart 2019 10:58

Hoi Hans,

Heb ik totaal niet aan gedacht... Maar ga ik alsnog doen. :thumb_up:
Vanochtend nog een keer naar de voet gekeken en besloten om nog meer weg te snijden: zachte heelmeesters en zo :lol:
Is een goede keuze geweest: bij het dieper afsnijden van de onderkant kwam ik een tweede rottende plek tegen. (links op de foto)

Afbeelding

er zat echt een holte met lichtbruin zacht materiaal in. Ik heb al het rottende gebeuren zoveel mogelijk eruit gesneden, zodat ik nu met een groot gat zit :o (gat loopt nog eens stuk verder door dan dat op de foto te zien is)

Afbeelding

Als deze tweede plek er niet had gezeten was ik eigenlijk wel positief geweest over een goede afloop. Ik zie nu duidelijk dat de wortels aan de zijkant van de voet/rhizoom (wat is het eigenlijk?) groeien en er is genoeg voet/rhizoom over om nieuwe wortels te groeien.

Maar ja, dat gat... dat is minder fraai...
Kan ik verder nog iets aan dit gat doen? Insmeren met "iets" antibacterieel/anti-schimmel?

Overigens is de plant op dit moment verre van dood gezien de groei afgelopen nacht:

Afbeelding

Nu eerst indrogen..
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor jaak op 10 maart 2019 19:10

Hier ben ik wel heel benieuwd naar :)
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten