Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Carlo op 06 maart 2017 22:55

Ensete geeft onder de 10 graden nauwelijks tot geen groei. Die piek van enkele uren overdag rond de 10 graden zal niets opleveren.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor bol op 08 maart 2017 10:21

die van mij staat al gans de winter in de keuken om dat hij te hoog word er is al een duidelijk groei verschil te zien +- 40 cm . hopelijk verminderd dat de groei niet deze zomer. geeft iemand daar ervaring mee :?: de eerste twee foto's zijn van oktober 2016 de laatste twee foto's zijn van nu
Bijlagen
P1060455.JPG
P1060455.JPG (105.88 KiB) 4376 keer bekeken
P1060487.JPG
P1060487.JPG (102.52 KiB) 4376 keer bekeken
P1060623.JPG
P1060623.JPG (96.16 KiB) 4376 keer bekeken
P1060624.JPG
P1060624.JPG (100.47 KiB) 4376 keer bekeken
bol
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 28 maart 2012 08:52
19 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 08 maart 2017 20:30

Ziet er goed uit bol! Wel een stuk slanker dan hij eerst was door het wegsnijden van minder fraaie delen vermoed ik, maar dat groeit er zo weer aan. Aangezien hij er gezond uitziet zou ik hem nog even lekker daar laten staan (dus niet zoals ik heb gedaan :) ). En lekker naar buiten halen alsnde nacht temperaturen overwegend rond de 10 graden zijn zoals mensen mij eerder hierboven hebben geadviseerd. Wellicht iets eerder voorzichtig buiten laten wennen aan het licht, zon en andere klimaat... gaat helemaal goedkomen in elk geval! Top!
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 08 maart 2017 20:34

Ik heb trouwens vandaag best een hoop verse paardenmest om de plant gedaan en hij groeit toch al een beetje, al is het slechts enkele centimeters. Vorig jaar heb ik hem overigens 25 maart buiten in de volle grond gezet en toe ging hij heel goed, al was het toen oversag we 15 graden en in de nacht circa 10.. maar daarna die berucht hagelstorm en dergelijke.. welllicht komt het bewst toch nog los en laat hij zijn overlevingsdrang zien. Fingers crossed! :? :lol:

Vorig jaar waren de wortels wel veel beter eerlijk gezegd...
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Carlo op 08 maart 2017 22:16

Een Ensete binnen overwinteren kan een nogal risicovolle onderneming zijn wanneer je niet correct handelt. We zullen echter wel moeten tenzij je een flinke energie rekening vanuit je tentje wil krijgen.
Te nat overwinteren en hij gaat rotten. Te (lang) droog en hij zal feitelijk langzaam sterven omdat ie zijn eigen vocht gebruikt om te overleven. Haal je het blad er niet af dan gebruikt ie dat vocht en sterft het blad af. Hetzelfde verhaal met de wortels. Trek maar een droge overwinteraar uit de pot en je zult zien dat er geen enkele witte wortel meer aanwezig is. Wanneer de overwintering nog langer duurt zal ook de stam wegkwijnen tot er niets meer over is. Een dikke stam kan dit nog wel hebben maar de kleintjes zijn alvast ten dode opgeschreven. Die laat je dus beter langzaam doorgroeien. Ik laat trouwens ook de grote langzaam door groeien door de grond lichtvochtig te houden. Hoe meer je de plant in evenwicht houdt hoe gezonder hij zal blijven is mijn gedachte. Tevens slinkt de rhizoom niet zoveel en lever je dus nauwelijks wat in.
Plots is daar de lente en moet het overgebleven stam met de nodige moeite gereanimeerd worden.
Te veel vocht en het spul gaat rotten, er zijn immers niet eens wortels die iets op kunnen nemen en er is geen bladverdamping omdat al het blad weg is. Het best even wachten dus tot de plant uit zichzelf weer wat groei vertoont of oppotten in licht vochtige potgrond. Gelijk buiten gooien met hele dagen regen en een veel te koude temperatuur is met een grote rhizoom een aardige gok en best zonde als het mislukt.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 08 maart 2017 22:36

Hoi carlo, te zien aan je reactie en de kwaliteit van je uitleg zal je bijna zeker gelijk hebben.. toch hoop ik op dat kleine gelukje wat ik nodig hebt.. zo niet ook niet heel erg want eind vorig jaar hebben we het beest al met 4 man binnen moeten zetten, dus dit jaar (mocht hij tegen alle logica in toch overleven) zou ik hem toch afschrijven omdat de bladeren vorig jaar al 3 meter waren en bijna het gehele tuin overdekt was.

In het ergste geval begin ik dus gewoon opnieuw, mooi kleine bladeren welke niet direct door de wind aan gort worden geblazen... ook geen ramp.. het houdt helaas ergens op.. Zou liever in bijv. indonesie wonen, daar heb je al dat gedoe niet :).

Binnen had ik na 4 jaar dat het we goed ging helaas te veel rot en stond er water in de schotel, zonder dat ik water heb gegeven. Ook de oksels heb ik leeg gespoeld.. jammer maar geen ramp, al vind ik het we jammer..

Heb jij ook een ensete carlo? Ben benieuwd hoe jou exemplaar er nu uitziet? Ik zougraag een sere hebben of iets waardoor de plant van circa 5 meter (incl blad) binnen kan doorgroeien. :)
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Carlo op 08 maart 2017 22:50

Ik heb diverse ensete's welke allemaal in blad staan maar lang niet zo groot. De ervaring komt met vallen en opstaan en vooral leren van fouten. Ofwel ik ben met mijn ensete's redelijk op mijn bek gegaan door een mix van eigenwijsheid, avontuurlijkheid en laksheid. Inmiddels dus al weer twee jaar op weg met een paar mooie exemplaren. :lol: :lol:
Ik heb op zolder een dikke 40 bananenplanten staan, allen licht aan de groei maar daar valt er af en toe ook wel eens eentje van om hoor. Zo ongeveer een stuk of 4 per winter dus dat valt nog mee.
Ensete Glaucum's zijn eigenlijk nog makkelijker. Het blad sterft af maar de stammen geven geen krimp en gaan in de lente gewoon weer groeien.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 09 maart 2017 00:25

Vet hoor.. jammer van de ensetes.. dit is waarschijnlijk voor mij ook een jaar van vallen en opstaan. Heb ook verschillende bananas maar zeler geen 40 :) heel tof! Leuke verslaving he die tropische planten!
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor p e t e r op 09 maart 2017 13:57

Gek genoeg is het bij mij net andersom.

Ik krijg geen Ensete Glaucum de winter door maar de maurelli's zijn dan weer geen probleem :)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor palmgek op 09 maart 2017 17:11

Ik heb eerlijk gezegd nooit moeite gehad met de overwintering van de Ensette. De hierboven beschreven verhalen mbt het moeilijke overwinteren herken ik dan ook totaal niet.
Mijn maurelli is nog steeds dezelfde, zelfs na 10 jaar. Moet wel zeggen dat de groei zoals ik deze in de begin jaren had nooit meer terug is gekomen, waarschijnlijk omdat ik hem de laatste jaren in dezelfde grond laat staan, ook tijdens het overwinteren. Hiervoor gebruik ik een dode hoek in de hal van ons huis. Hier heerst een vrij constante temperatuur van +/- 16 graden. Omdat de kuip (130 liter) met de grond waar deze in staat altijd behoorlijk nat in het najaar naar binnen gehaald wordt, hoef ik gedurende de wintermaanden geen druppel water meer te geven en groeit de plant toch heel langzaam door.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten