Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor palmgek op 24 jul 2011 14:17

Jeemig man, wat een maten :shock: Hoe doen jullie dat toch?
Nieuwsgierig geworden, hier ook maar even de meetlat gehanteerd en het volgende geconstateerd...

Diameter +/- 38 cm
Omtrek 112 cm
Blad breedte +/- 73 cm
totale hoogte +/- 400 cm
Deze plant is nu 5 jaar oud, dat de diameter en omtrek kleiner zijn had ik wel verwacht, dat is namelijk duidelijk te zien op de foto. De oude bladstelen snijd ik immers regelmatig weg. Echter dat de breedte van het blad ook zoveel scheelt had ik niet verwacht... Is overigens wel volledig in pot, en later cementkuip opgegroeid en heeft nooit volle grond gezien. Welicht is dit mede een reden waarom deze achter loopt in verhouding tot die van jullie...

Van de andere kant misschien maar beter ook, anders had ik hem misschien al wel weg moeten doen vanwege de te grote afmetingen om binnen te overwinteren... :roll:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor koen op 24 jul 2011 16:40

Waw, ongezien, zo'n kaliber. Welke meststof geef je wel ?
Echt om trots op te zijn !
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor amourath op 24 jul 2011 21:19

Mijn maurelli zoals hij er vandaag bij staat - het mag warmer worden, hij groeit merkbaar trager dan vorig jaar.

@ palmgek: de pot zorgt niet voor grote achterstand hoor, die van mij staat al altijd in pot en is toch al ferm om maar anderhalf jaar oud te zijn?

Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 jul 2011 05:23

Nice Raymond ! 8-) Ik vind mijne al indrukwekkend dus wat moet jouwe dan wel niet zijn :mrgreen: Toch een geweldig leuke plant he die Maurelli !! :thumb_up:

@Silvy, Plant hem dan toch maar eens een keer uit in volle grond, zul je het verschil toch snel merken hoor ! ;) Hij staat er trouwens nog mooi ongescheurd bij ! :thumb_up:

Mijn foto(s) volgen komend weekend btw, nu geen tijd overdag...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor amourath op 26 jul 2011 08:33

Ik laat hem mooi in pot staan, zo kan ik hem zetten waar ik wil (bij de 2 stormwaarschuwingen heeft hij een nachtje in de garage geslapen) en zo blijft zijn blad iets beter gespaard van de wind. Ik wil hem zo gaaf mogelijk houden.
Zo'n kolos uitgraven lijkt me ook een hoop gedoe (lukt mij nooit op m'n eentje) en dan maak je ook telkens wortelschade waar zo'n plant toch moet van herstellen? In pot is het véél simpeler: het steekwagentje op en binnen de minuut staat hij in z'n winterberging :)

Ik ben er trouwens stilaan van overuitgd dat mijn kleigrond hier geen goeie bananengrond is... Musa bsjoo groeit hier maar traag en ik heb ook 2 jonge maurelli's in de grond, als experiment, en ook die groeien traag. 't Zal wel een stuk het weer zijn ook maar toch...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor palmgek op 26 jul 2011 10:44

amourath schreef:Ik laat hem mooi in pot staan, zo kan ik hem zetten waar ik wil


Ik laat hem ook lekker staan ;)
Probeer zo 'n gevaarte maar is heel uit de grond te krijgen in het najaar... :roll:
Dat de plant minder dik wordt in een pot is trouwens ook mijn overtuiging. Misschien dat ik dat volgend jaar, als de plant toch zijn 6de seizoen ingaat, dan ook maar is probeer. Als ie dan mocht gaan bloeien, hoef ik er in het najaar alleen nog maar de kliko naast te rijden :mrgreen:

Hier nog een fotootje van vanmorgen ;)
Afbeelding

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor plasta op 26 jul 2011 11:36

Inderdaad Richard :lol:
Mocht de jouwe dit jaar niet gaan bloeien, dan toch wel volgend jaar. Deze reus dan ook nog in de volle grond (volgens mij ook betere groei) en het wordt geschiedenis schrijven voor de Benelux. Of zijn er al voorbeelden van zo'n reus buiten in bloei in BE of NL?
Als hij ooit is uitgebloeid, verdient ie wel een waardiger afscheid dan de kliko :shock:

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor palmgek op 26 jul 2011 17:18

plasta schreef: Of zijn er al voorbeelden van zo'n reus buiten in bloei in BE of NL?
Als hij ooit is uitgebloeid, verdient ie wel een waardiger afscheid


Voor zover ik weet nog niet in BE of NL. Ik las laatst wel over een exemplaar in Duitsland :thumb_up:

Wat bedoel je met een "waardiger afscheid", Raymond? Als het dan uiteindelijk zover is kan ik 'm wellicht met de derde symphonie van Mozart op de achtergrond naar zijn laatste rustplaats begeleiden ;) , maar veel meer mogelijkheden als dumpen zijn er volgens mij toch niet :fluiten:
Of misschien toch :onzeker: kan je vanuit de oude uitgebloeide stam nog puppies kweken?

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 jul 2011 23:19

amourath schreef:Ik laat hem mooi in pot staan, zo kan ik hem zetten waar ik wil ...


Nu nog wel ja :lol:
Nee, je hebt gelijk hoor Silvy, idd enkele voordelen in pot maar volle grond heeft ook voordelen en is toch mooier ook. Ik hou gewoon niet van planten in een pot :P
Kleigrond is idd geen goede bananengrond, is te zwaar voor ze, ze hebben liever luchtige makkelijk doordringbare grond.
Het uitgraven valt eigenlijk nog mee vind ik, je moet wel wat spierkracht hebben natuurlijk. Eens los gegraven rol ik hem uit het gat en zo de kuip in en dan idd met de steekkar en twee man naar zen winterplekkie ! ;) Eerst een beetje folie er rond en dan is die al redelijk handelbaar vind ik ! Foto van vorige najaar !

Afbeelding

De wortelschade hebben ze geen of weinig last van, zowel als boven de grond groeien ze onder de grond ook super snel en herstellen hier zeer snel van ! ;)

@Richard, jij hebt daar ook wel een serieus monster hoor :thumb_up: , leuk dat je hem nog steeds hebt, ik ken hem ook al enkele jaren ! ;) Alleen jammer dat die zo langwerpig is maar kun jij niks aan doen, komt idd door de pot. Ik hoop ook dat jouwe gaat bloeien volgend jaar, ben zeer benieuwd :mrgreen: Ik zou hem volgend jaar ook in volle grond zetten als ik jouw was, groei zal beter en meer zijn, hij staat ineens een pak lager dus vangt minder wind en mocht hij dan toch nog steeds niet bloeien zal je wel even enkele vrienden vinden die even willen helpen met heffen niet ? :)
Ik zou hem waardig begraven in de tuin...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor amourath op 27 jul 2011 09:26

Ik weet niet of de groei beter zou zijn... ik heb om de 10 dagen een volledig nieuw blad, moeilijk te geloven dat het in de grond nog véél sneller zou gaan. Mijn grond is zowiezo al niet goed voor ze en ik heb ook geen plaats om een gat van 1 meter te maken. Hij zou dan ook meer zon krijgen en meer wind, dus is hij beter af in pot :)
Dat het niet zo mooi is, klopt... maar als je maar een minituintje hebt, is er geen andere optie ;)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten