Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor jaak op 16 apr 2019 23:40

mijn maurelli (in kuip) staat buiten , bij eventuele vorst is er snel een deken rondgedraaid en een plastiek zak over getrokken,de komende 14 dagen zien er blijkbaar al goed uit en dan is het reeds mei
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 17 apr 2019 10:28

Bij mij staat hij sinds vorig bericht volledig onbeschermd buiten. Hij verlangt wel naar warmer weer wat er nu gelukkig aankomt!. Zoals te zien op de foto is hij wel een beetje smaller geworden door het koude weer. Enige groei is wel waarneembaar.
Bijlagen
53059079-BF0B-45FF-AD05-229BF8E97DD3.jpeg
53059079-BF0B-45FF-AD05-229BF8E97DD3.jpeg (245.17 KiB) 3912 keer bekeken
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 19 apr 2019 21:24

Voor het nette heb ik (de meeste) de rotte delen eraf gesneden..
Bijlagen
8765A36D-3887-45CE-A0E4-CE67D46ECACE.jpeg
8765A36D-3887-45CE-A0E4-CE67D46ECACE.jpeg (210.88 KiB) 3866 keer bekeken
ACC4D714-D736-4897-833B-FAF7CDAA615C.jpeg
ACC4D714-D736-4897-833B-FAF7CDAA615C.jpeg (209.42 KiB) 3866 keer bekeken
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hanscazan op 19 apr 2019 21:49

Heerlijk fris, en na 2 winters buiten te hebben overwinterd :applaus: :thumb_up: :happy_thai:
moet je je helemaal happy de peppy voelen.
Na de 1e winter deden het er niet veel na...., maw ken er geen :), na de 2e winter < I'm flabbergasted!
Jij de winter door , ikke zonder wortels :).
Ff morgen checken bij Rob en ook eea wegsnijden vermoed ik 8-)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor killuminati op 19 apr 2019 23:41

Tja... het is ook geluk hoor hans!! Als de winter wat streng zou zijn had er er niet veel meer gestaan. Overigens vermoed ik ook dat ik weinig wortels over heb. Vorige zomer waaide hij zo makkelijk bijna om dat ik toch het vermoeden heb dat er bijna niks aan wortels over is. Maar blijktbaar toch genoeg voor aanzienlijke groei! Succes allemaal en geniet van jullie zonnige paasweekend!
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hanscazan op 28 apr 2019 11:28

yme schreef:Afbeelding

En alles weggesneden. Gezien de hoeken die ik met een recht mes moest maken helaas geen gladde snijvlakken. Denk wel dat al het rottende weefsel nu weg is.

Groetjes,

Yme


Hoi Yme, na 11 Maart niets meer vernomen :? , Nieuwe wortelgroei? Blad groei of .........
gr Hans
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor yme op 28 apr 2019 20:31

Hoi Hans,

geen update gegeven idd: beetje druk met de tuin verbouwen :oops: :oops:

Maar wat er gebeurd is:
Ik heb de voet laten indrogen, maar na een kleine week zag ik schimmel op de voet groeien.
Ook op de afgesneden bladeren begon schimmel te groeien. kortom: de luchtvochtigheid in het kamertje was waarschijnlijk wat hoog. (de deur had ik al die tijd dicht).
Deur open gedaan: wat anti-schimpie erop en nog een paar dagen laten indrogen.

Vervolgens weer geplant en afgewacht.
Hoopvol was dat ik snel 1 wortel half boven de grond zag. Helaas stierf deze wortel ook weer af :shock:
Ik denk wel dat er inmiddels meer wortels zijn gevormd, maar ik durf niet in de aarde te gaan vroeten. Als ik de plant een beetje beweeg, beweegt de aarde een eindje van de pseudostam op bepaalde plekken mee. daar zullen wel wortels zijn.
Daar waar ik de rottingsplekken heb weggesneden zijn denk ik geen wortels gevormd.

Verder zie ik dat de plant erg inteert op zijn oude bladstelen waaruit de pseudostam bestaat. Een stuk of 5-8 bladstelen zijn inmiddels volledig verdroogd. Ik neem aan dat de plant het water en wellicht voedingsstoffen heeft gebruikt om in leven te blijven en nieuwe wortels en bladeren te groeien.

Inmiddels zijn er 3 nieuwe bladeren.

Gezien de weersvooruitzichten blijft deze patiënt nog even binnen. De andere 2 grotere ensetes staan inmiddels wel buiten.

En omdat een post waardeloos is zonder foto's:

Afbeelding

Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hanscazan op 02 mei 2019 19:54

Blij verrast met dit resultaat!!! Netjes, volgens mij had je deze ook niet verwacht. En velen hier met je!
Maw, buitenste rand aan de "zool" van de plant was ook de levens ader naar de buitenste bladeren?! Maw niet vreemd na de serieuze snoei dat juist die het loodje hebben gelegd, geen water toevoer meer he ;).
De kern begint zich van binnenuit weer breder te maken met nieuw blad vanuit de kern, vorming van nieuwe kern. Hopelijk duwt die nu gelijk ook het "zieke" van de plant eruit....!
Enige wat je dus dadelijk kunt doen indien het weer het toelaat, kijken hoe de kluit eruitziet, 8-)
Voor de "rekkoord" zogezegd. Mooi vol wortelsysteem dus..?
Groet Hans
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor yme op 04 mei 2019 20:59

volgens mij had je deze ook niet verwacht.


Eigenlijk wel. de plant groeide voor het verwijderen van de rot ook gewoon door. Ik dacht niet dat ik het groeipunt heb verwijderd, dus ik verwachtte eigenlijk wel nieuwe bladeren.

Maar ik betwijfel of de plant het op de lange termijn trekt. Of er bv niet toch nog rot plekken waren of dat er nieuwe plekken zijn ontstaan.
Het zou me eigenlijk verbazen :lol:

Maw, buitenste rand aan de "zool" van de plant was ook de levens ader naar de buitenste bladeren?!


niet aan gedacht. Het zou kunnen dat ik vaatbundels (of zo) heb doorgesneden waardoor er geen voeding kan worden aangevoerd.
Geen idee of dat zou kunnen. Hangt af van de anatomie van de ensete (en die ken ik niet).

Gezien de vooruitzichten mag ie nog even binnen spelen :(

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hanscazan op 04 mei 2019 22:21

Yme,
je hebt iig voor de 1e keer alle wortels weg gesneden :thumb_up: super toch!
Na al dit snijden zijn er inmiddels 4 bladeren bij sinds 11 Maart?
Die komen niet zomaar uit het Rhizoom alleen :).
Maw je hebt nieuwe wortels uit een kaal stronkje gecreeerd :applaus: ;)
Ik zou deze patient nu ook binnenhouden en pas bij 10C+ snachts er aan gaan denken buiten te zetten,
Nu het vergelijk met eind vorig jaar daar je het een kwakkel Maurelli vond, ben benieuwd,
maar so far so good
Hans
PS: zat laatst te surfen over het net en kwam erachter dat veel bananen als kaal stronkje de wereld over gestuurd worden en pas weer nieuwe wortels vormen bij de nieuwe eigenaar. Warmte en vochtigheid zijn dan wel de juiste ingredienten.(Florida bijv :))
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten