Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Inazuma op 11 jul 2011 21:00

KevinC schreef:Dat is ook al een serieuze plant Inazuma! :o

De mijne zit nu in zijn tweede zomer. Vorig haar had ik hem in pot, maar nu in de volle grond groeit hij veel harder. :)


Groetjes
Kevin


Ik heb er even een foto van vorig jaar bij gezet...
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor KevinC op 12 jul 2011 10:09

Amai :o :D Wat geef je hem te eten?

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Christophe op 12 jul 2011 12:02

Geweldig hé deze planten. Mijn exemplaar is jammer genoeg deze winter kapot gegaan, maar heb al enkele nieuwe back-ups gekocht ;)

Gaan ook lekker vooruit hier :D Het valt me op dat deze plant ook in kleinere potten zeer goed groeit! Liever een grote pot, maar als dit niet mogelijk is, doen ze het in kleine potten ook erg goed ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jul 2011 12:20

Ze maken maar zeer weinig wortels dus in theorie zou ook een kleine pot moeten volstaan.
De kunst is dan natuurlijk om de grond wel steeds voldoende vochtig te houden, want dát is natuurlijk de sleutel tot snelle groei. ;)

Wel vraag ik me af hoe jullie de exemplaren in pot overwinteren?

Zelf heb ik geen goede ervaring met Musa koud overwinteren in pot.
Steeds bleek de kluit toch te nat waardoor ze volledig kapot gingen.
Ik moet daarbij wel toegeven dat dit vooral mijn eigen schuld is :oops:
Ze staan 's winters bij mij op zolder bij zo'n graad of 15 en omdat ze ook steeds bleven doorgroeien gaf ik ze nog een klein beetje water. Maar ineens vielen ze stil om vervolgens helemaal weg te rotten. (sikkimensis, ornata, lasiocarpa...)

Ik denk er daarom heel sterk over om ze uit de pot te halen om droog weg te zetten.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor amourath op 12 jul 2011 12:49

lapalmeraie schreef:Wel vraag ik me af hoe jullie de exemplaren in pot overwinteren?

Zelf heb ik geen goede ervaring met Musa koud overwinteren in pot.
Steeds bleek de kluit toch te nat waardoor ze volledig kapot gingen.
Ik moet daarbij wel toegeven dat dit vooral mijn eigen schuld is :oops:
Ze staan 's winters bij mij op zolder bij zo'n graad of 15 en omdat ze ook steeds bleven doorgroeien gaf ik ze nog een klein beetje water. Maar ineens vielen ze stil om vervolgens helemaal weg te rotten. (sikkimensis, ornata, lasiocarpa...)

Ik denk er daarom heel sterk over om ze uit de pot te halen om droog weg te zetten.


De mijne staat ook in pot en groeit heel goed dus dat kan perfect. Overwinteren in de garage, daar vriest het nooit maar wordt het sommige dagen toch ook niet warmer dan 10°. Ik blijft de hele winter door water geven, net zoals alle andere planten (dus ook Musella, Musa basjoo,...) - uiteraard wel weinig eh, zo eens om de 2 weken een geut en daar doen ze het perfect op! Ik snij ook niet alle bladeren af, zodat de plant verder water kan verdampen. Enkel wanneer ze volledig ingedroogd zijn gaan ze eraf.
Enkel de maurelli staat vrij donker, de andere bananen krijgen wel licht aan het raam.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jul 2011 15:24

Bedankt amourath. Maar ik heb zo'n vermoeden dat velen het niet eens zijn met jouw methode (ondanks het succes ;) ) :mrgreen:
Mijn aanpak ligt dicht bij die van jou en werkt voor alle overige planten prima, behalve dus de Musa's. Daarbij heb ik het meeste succes bij een droge overwintering.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor amourath op 12 jul 2011 15:45

Jij geeft zowiezo al teveel water dus jij kan beter de droge methode proberen ja :lol: bij mij moeten de planten soms zelf tot aan de kraan wandelen, dat verklaar misschien het succes... ik durf het water geven wel eens vergeten. Zo weet ik uit ondervinding dat een Phoenix roebelinii en dwarf cavendish perfect 3 weken zonder water kunnen zonder ook maar een krimp te geven :oops: Conditionering zoals het NIET moet :lol:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor erna op 12 jul 2011 17:49

amourath schreef:Jij geeft zowiezo al teveel water dus jij kan beter de droge methode proberen ja :lol: bij mij moeten de planten soms zelf tot aan de kraan wandelen, dat verklaar misschien het succes... ik durf het water geven wel eens vergeten. Zo weet ik uit ondervinding dat een Phoenix roebelinii en dwarf cavendish perfect 3 weken zonder water kunnen zonder ook maar een krimp te geven :oops: Conditionering zoals het NIET moet :lol:


natuurlijk geven die geen krimp, die zijn veel te bang dat ze 4 weken zonder water moeten :lol: en er dan nog zelf moeten omgaan ook :lol:

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jul 2011 19:12

:lol: moeten we toch maar gaan samenwonen amourath... Het beste van twee werelden :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor amourath op 12 jul 2011 19:49

lapalmeraie schreef::lol: moeten we toch maar gaan samenwonen amourath... Het beste van twee werelden :mrgreen:


Lol! Jij krijgt de bananen en canna's, ik de yucca's en plumeria's... komt helemaal goed! :lol:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten