Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hanscazan op 10 aug 2018 13:20

Ik vermoed een combi van je gedachtes, indien afgesneden en kaal gemaakt voor de winter is er een volledig nieuw wortelpakket aangemaakt in de lente, nu met de overwintering en de droogte mist tie dit dus beide.
Met zuid-noordwesten wind staat die van mij net gunstig met muren van 440cm eromheen.
Schade is nog van begin Juli met oostenwind
Bijlagen
20180810_.jpg
20180810_.jpg (210.75 KiB) 3241 keer bekeken
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Bonne op 10 aug 2018 14:15

Geluk gehad Hans! HIer valt de schade ook reuze mee! Lekker in de luwte
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Bonne op 10 aug 2018 14:37

killuminati schreef:Vandaag terug gekomen van vakantie. Ouders hebben water gegeven met hart en ziel, maar de ensete stond in hele droge grond. Nu met die windstoten ging hij bijna om. Direct naar buiten gegaan en gevoeld. Plant stond alsof hij los op de grond stond. Leek totaal geen wortels te hebben.

Ik heb voor de zekerheid op 3 na al het blad weggehaald en de aarde heel nat gemaakt en aangestampt. Verder tegen beter weten en risico in met een touwtje de plant aan de schutinf geprobeerd vast te zetten. Risico is natuurlijk dat schutting mee gaat...

Gelukkig had ik nog wen foto gemaakt toen ik thuis kwam voor hij half aan gort ging.. :(
Dit wilde ik even delen. Slechte wortels door overlevingstocht algelopen winter ( buiten blijven staan
)? Of wellicht echt door de droogte, wat denken jullie


Jeetje! Het is net je kinderen naar Oma brengen en terug krijgen met volle luiers, maar wel oprecht van ze houden :lol: Succes met het herstel!
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor p e t e r op 10 aug 2018 14:55

palmgek schreef:Ik heb toch al enkele foto´s gezien van de maurelli in bloei. Of dit in NL was, durf ik niet te zeggen.
Ik hoopte na 9 jaar eindelijk bloei te hebben in de mijne, helaas heeft hij afgelopen winter niet overleefd. Moet ook eerlijk zeggen dat ie niet veel meer was, in zijn topjaren was ie +/- 4,5 hoog. Naderhand werd ie eigenlijk alleen maar kleiner.



De mijne is nu 11 jaar en ook over zijn glorie periode heen wat de stamomtrek betreft. We blijven wachten op een bloem...
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Bonne op 10 aug 2018 15:15

11 jaar! Dan hoop je wel een x op de beloning ja :)
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor yme op 10 aug 2018 15:49

indien afgesneden en kaal gemaakt voor de winter is er een volledig nieuw wortelpakket aangemaakt in de lente


Is dit nu beter? Als er allemaal nieuwe wortels gevormd moeten worden kost dat ook energie. En de beschikbare energie gaat meestal eerst in de wortels en dan pas in de groei van de bladeren. Als er in de lente nog functionerende wortels over blijven, gaat de groei dan niet eerder naar de bladeren? In principe staat er toch niets in de weg voor de plant om nog een paar extra wortels te groeien mochten de overgebleven wortels niet voldoende zijn.
Of is dit niet het geval? Zou het zo kunnen zijn dat de paar overgebleven wortels verhinderen dat er nog veel meer wortels gaan bijgroeien? En dat je uiteindelijk met volledige wortelsnoei in de herfst uiteindelijk meer en gezondere wortels hebt in de late lente...

Of bedoel je afsnijden in de late herfst en dan relatief warm wegzetten, zodat er gedurende de winter nieuwe wortels worden gevormd?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hanscazan op 10 aug 2018 16:19

Yme, als je terug kijkt in dit draadje, vanaf pgn106 geloof ik? ( :lol: ) zie je de snoei begin November 2017. Toen heb ik de "stronk" op droge palmaarde in pot gezet op zolder. Echt verder niets aan gedaan gedurende 5 maanden tussen de 13-17 graden.
Begin April begon het zwaar te kriebelen, niet precies terug gelezen, maar ongeveer toen langs de stronk op de droge palm aarde 2 weken beetje water gegeven. Onder de stam was het toen nog steeds een stekelkoppie als toen die op de droge aarde werd gezet, trok ik dus stronk zonder aarde omhoog.
Iets van bladgroei werd reeds waargenomen, echter nog steeds zonder het water.
Na 2 weken ietsie pietsie watergeven kon ik de stronk half April met het beetje aarde reeds uit de pot trekken. Vervolgens terug in de oude kuip met oude aarde en oude wortels, in zelfde 110 liter gezet,
Wel paar kilo koeienmest korrels erdoor gestoken voor de verdere aarde stimulatie en binnen 2 weken een nieuwe groei. Zie draadje terug :).
Maw, stronk is volledig nieuw opgestart in zijn oude kuip, met verrotte/vergane wortels van het vorige jaar.
Ik heb nl de stronk kort eromheen met scherp mes uit dezelfde kuip gestoken, oude wortels, dus alles van de stronk eromheen laten zitten.
Met dank aan alle 100 pagina's ervoor die me tot dit resultaat leiden. :thumb_up: :thai:
Hoop dat deze uitleg duidelijk was.... anders gewoon svp reageren, want van elkaar leer je :thumb_up: ;)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor yme op 10 aug 2018 16:27

Yme, als je terug kijkt in dit draadje, vanaf pgn106 geloof ik?


:lol: :lol:

met zoveel pagina's verlies je wel het overzicht :oops: (en dan heb ik nog geen foto geplaatst dit jaar in dit topic).

Ik kan me voorstellen dat een geheel nieuw stel wortels uiteindelijk beter is. Zou leuk zijn om verschillende methodes naast elkaar te zetten. Is vast al een keer gedaan door deze of gene en staat ook vast ergens in deze 123 pagina's :lol:

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor hanscazan op 10 aug 2018 16:39

Hoi Yme, ik ben van terug lezen van alles wat al gedeeld is ;). Maw alle info is reeds gedeeld wat je nu voorstelt. Duidelijker kan ik het iig niet maken, ligt reeds op een presenteer blaadje. Je moet er wel ff voor gaan zitten :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor yme op 10 aug 2018 16:51

Maw alle info is reeds gedeeld wat je nu voorstelt


Ik heb alle 123 pagina's in het verleden helemaal doorgenomen, maar ik ben geloof ik nergens een systematische vergelijking tegengekomen. (dus met minstens 3 planten per conditie en dan verschillende condities, allemaal met planten die even oud zijn en natuurlijk door 1 persoon uitgevoerd).
Er zitten zoveel variabelen....

Maar het is duidelijk dat jouw methode prima werkt! :thumb_up:

anyhow: mijn probleem met overwinteren is dat ik geen 13-17 graden kamer heb. alleen warmer.. dus voorlopig heb ik de planten laten doorgroeien in de winter. Wat ook werkte..

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten