Stam maken bij Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor Christophe op 13 jun 2011 00:35

Elke winter valt de stam behoorlijk af. Hij krijgt geen druppel water tot eind maart.

Dat was dus mijn fout toen ik mijn maurelli uit de grond haalde in de herfst. Ik had hem nadien in een pot gezet en één keer water gegeven ... en dat had ik dus beter niet gedaan blijkbaar :(

Al doende leert m'n hé ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 jun 2011 01:00

Dat is waar Raymond en daarom snijd ik de schijnstam steeds goed laag zodat de nieuwe bladeren sneller open vallen en niet zo snel de hoogte in gaan (lange stam) als je begrijpt wat ik bedoel ?! :)
Zo word die ook sneller dikker dan hoger.
En wat Raymond zegt dat de stam na de winter goed is afgevallen klopt. Om dit even aan te tonen hieronder ook een foto van mijn Maurelli vorig jaar voor de winter bij het uitgraven, hij staat daar in een metselkuip van 90L. Om de stam te vergelijken zie hierboven in men vorige post naar de foto van vanmiddag hoe de stam uit de winter is gekomen.

Afbeelding

@Fordbully, jaja dit jaar nog het dubbele als het zo verder gaat ! ;) Hieronder even laten zien hoe snel de Maurelli kan groeien. Voor alle duidelijkheid, al de foto's (al deze hier en in mijn vorige berichtjes) zijn allemaal van één en dezelfde Maurelli !!
Onderstaande foto is van 10 Mei 2009 en zo is hij dus twee jaar geleden gestart als flinke zaailing met een duimdik stammetje...

Afbeelding

En hieronder het resultaat na één seizoen groeien. Foto van 21 September 2009...

Afbeelding

@Christophe, amai, is het al zolang geleden dat je hier geweest bent ondertussen... het zwembad staat al een maand :D Het zeil nog niet gevonden nee, hetgene erop ligt is mijn oude zijl dat kapot is, beter dan niks ;)
Trouwens wat jou Maurelli betreft, ik denk eerder dat het toch de koude is die hem de das heeft omgedaan. Jij hebt hem in de serre overwinterd niet ? Ensete's gaan achteruit onder de 10°C dus het beste overwinter je die op een koele kamer tussen de 10°C & 15°C
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor plasta op 13 jun 2011 01:54

Qua temperatuur heb je gelijk, dat ze er niet blij van worden. Maar de mijne heeft de hele winter rond de 5/6/7 graden gestaan met een keer een nacht slechts 3 graden en overleefd. Dat was wel de uiterste grens en was al een grote jongen.
Een redelijke grote ventricosum heeft deze stunt uiteindelijk niet overleefd, maar stond iets dichter bij de garagedeur, waar de kou vandaan kwam.

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor Christophe op 13 jun 2011 09:52

Trouwens wat jou Maurelli betreft, ik denk eerder dat het toch de koude is die hem de das heeft omgedaan. Jij hebt hem in de serre overwinterd niet ? Ensete's gaan achteruit onder de 10°C dus het beste overwinter je die op een koele kamer tussen de 10°C & 15°C

Dan gaat ie volgende keer gewoon in de garage. Hij mag dan vrij donker staan hé?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor plasta op 13 jun 2011 10:53

Joa, in een donkere garage.
Zo staat ie er nu bij.
P1030575-K295.jpg
P1030575-K295.jpg (296 KiB) 5769 keer bekeken


Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor Mul60 op 13 jun 2011 13:01

Slik :lol: wat een joekel :applaus:
Avatar gebruiker
Mul60
 
Berichten: 720
Geregistreerd: 24 aug 2010 20:47
Woonplaats: Velden (NL)
47 bedankjes

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor p e t e r op 13 jun 2011 13:10

Ik denk dat koude (geen vorst) niet zo'n probleem is, wel het vocht.

Na het uitgraven laat ik hem een 2 dagen bij droog weer schuin onderste boven liggen zodat deze kan drogen. Daarna pot ik hem terug op met kurkdroge aarde (poeder) uit de serre.
Dan gaat hij nog een maandje in de veranda waar hij toch relatief warm staat. Voor zijn definitieve overwintering staat hij ook vrij donker in een hoekje van een lege slaapkamer waar de temperatuur deze winter tussen de 5 en de 10° schommelde. Ik snij de bladern pas af als deze volledig verdord zijn.

Pas eind maart gaat hij terug naar de veranda waar hij pas water krijgt als deze terug groei vertoond.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 jun 2011 13:42

Super Raymond ! :thumb_up:
Alleen jammer hé van die rotwind :evil: En bij jou staat die nog en meter hoger door de pot :?
Idd, donkere garage is geen enkel probleem, doe ik hier ook, heb ook geen andere keus want zoiets krijg je nooit een trap op :)
Ik bedoelde niet dat kouder dan 10°C dood betekend maar ik wou zeggen dat onder de 10°C takelen ze langzaam af, hoe kouder hoe sneller. Dus tussen de 10°C & 15°C blijft hij goed en groen en groeit zelfs zeer traag verder wat dus nog minder kans geeft op rot. Droog staan is wel een must want ondanks de minimale groei krijgen ze ook hier geen druppel water. Ik schep ze uit de grond, leg ze een halfuurtje schuin om al het water uit de oksels te laten lopen en pot ze dan op in droge verse potgrond.

Heb je geen foto van je 4 jaar oude Maurelli Peter ? (a)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor palmgek op 13 jun 2011 15:19

Wowowow... Raymond, die stam is wel heel erg mega vet. Niet normaal, wat een diameter. Zeer gaaf, en dan is het nog maar net juni :shock: Ben benieuwd naar de foto's over een maand of 2/3 :thumb_up:

Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Stam maken bij Ensete maurelli.

Berichtdoor djoeke op 13 jun 2011 16:11

Hey ,

Ik heb de mijne deze winter zachtjes water blijven geven ongeveer één glaasje in de maand .
Hij groeide dan ook traag verder. Heb wel al de bladeren er aan laten zitten wat dus ook wel voor verdamping zorgde .
Ga eens een fotoke maken .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten