Musella lasiocarpa

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musella lasiocarpa

Berichtdoor Toon op 26 nov 2008 20:58

hallo,

ik heb sinds dit jaar een kleine musella lasiocarpa aangekocht. ik heb de plant tijdelijk in een pot gezet maar in het voorjaar gaat hij de volle grond in. de bladeren groeien normaal zeg maar (heb er 3 bladeren bijgekregen) na hem in augustus gekocht te hebben. maar de oude bladeren werden plots bruin en stierven af. de nieuwe bladeren zien er nog altijd goed uit alleen de oudere bladeren zijn weg. ik weet niet of ik me zorgen moet maken of niet. de bloem komt vanboven uit de bladeren dus misschien is dit de manier van groeien.
is er iets erg aan de hand met mijn plant of is dit normaal?

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Christophe op 26 nov 2008 23:54

Hallo Toon,

Ik had net hetzelfde probleem met mijn Musella lasiocarpa. Net nadat ik hem had gekocht begonnen de bladeren te verwelken, en ik dacht dat hij kapot ging gaan. :( Wat ik dan heb gedaan is een beetje vloeibare meststof gegeven. (universele meststof) Zo is het toch nog terug goed gekomen, en het plantje begint zelfs nieuwe bladeren aan te maken. De oude bladeren zijn wel gewoon kapot gegaan. Ze blijven er lang aan in vergelijking met bv. de Musa Sikkimensis

Oja, ik heb hem inmiddels zelfs verplant in een grotere pot.

Dus misschien helpt dit ook bij jou. ;)

De bloem komt toch uit de wortelkluit en niet uit de bladsteel bij de Musella lasiocarpa, niet?

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Toon op 27 nov 2008 23:17

hallo Christophe,

Ik ga hem in het voorjaar uitplanten in de volle grond en dan is het probleem misschien zo opgelost. Het is toch te hopen.

Ik weet zelf niet waar de bloem uitkomt. ik had op het internet een foto gezien van een musella waar je bladeren ziet en daar boven de gele bloem. Het leek er op dat in plaats van dat er een nieuw blad te voorschijn kwam dat er een bloem kwam. Ze zeggen toch dat de stam niet dood mag gaan of de plant terug moet beginnen voordat er een bloem aan komt dus kan ik wel geloven dat het op deze manier gebeurt. Ik heb gehoort dat je ongeveer 2 tot 3 jaar moet wachten voordat je er een bloem in krijgt. Of is dat verkeerd?

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Christophe op 28 nov 2008 00:41

Hallo Toon,

Welja, je zal de stam in de winter moeten bedekken omdat de plant zelf groot genoeg moet zijn voor er een bloem kan komen, maar de bloem komt wel degelijk uit de grond.

Ik zou toch een beetje vloeibare meststof geven als er bladeren blijven kapot gaan.

Ik heb gelezen dat het inderdaad 2 tot 4 jaar duurt voor er een bloem aankomt, maar dat zal ook van de grootte van de plant zelf afhangen toen je deze kocht natuurlijk ;)

Ik ben er zelf ook benieuwd naar. Bij mij komt hij in de lente ook in de volle grond, naast de Musa Sikkimensis (welja, in de buurt, want vlak ernaast zou niet mooi zijn)

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Pietn op 09 sep 2009 14:48

even foto getrokken van men lasiocarpa die na een aarzelend beginnende groei nu toch voluit groeit alleen denk ik dat ie binnen een goeie maand binnen mag?
Bijlagen
Foto's-0046.jpg
Foto's-0046.jpg (130.62 KiB) 4753 keer bekeken
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Christophe op 09 sep 2009 15:23

Vanaf dat ze de eerste vorst afroepen, zet ik mijn planten binnen, zelfs eerder. Palmen kunnen daar beter tegen, maar vanaf het vriest worden de bladeren van bananen een soort van pap. Het maakt niet uit hoe winterhard deze bananen zijn. De winterhardheid zit hem namelijk in de wortel van de plant, niet in de plant zelf ;)

Dus op tijd je banaantjes binnen zetten of inpakken voor de winter ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Pietn op 09 sep 2009 15:27

Idd Christophe de lasiocarpa en Maurelli gaan binnen in huis, de andere ga ik uitgraven en overwinteren in pot. Zie het niet zo zitten ze in te pakken en eventueel kans te maken op toch een dode banaan.
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor p e t e r op 09 sep 2009 21:58

Graven jullie nu al de lasiocarpa en de maurellie uit zodat deze zich nog kan aanpassen aan de pot of wachten jullie tot vlak voor de eerste nachtvorst?

Ik heb in de woonkamer de plaats om deze te overwinteren of is net vorstvrij toch beter ?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor Pietn op 15 nov 2009 12:00

even een vraagje . men Lasiocarpa begint beetje scheef te groeien. Heeft dit met het licht te maken? Kheb hem alvast gedraait.
Groeten Pietn
Bijlagen
Foto's-0058.jpg
Foto's-0058.jpg (75.33 KiB) 4632 keer bekeken
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Musella lasiocarpa

Berichtdoor TropiRo op 15 nov 2009 12:30

Dat scheef groeien komt inderdaad omdat planten naar het licht groeien.
Musa's die ik binnen heb staan voor het raam probeer ik bij elk nieuw blad te draaien om hem zo recht te laten groeien.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten