Grote verhuis....

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Grote verhuis....

Berichtdoor Davy op 10 aug 2009 21:09

Vandaag was de grote verhuisdag.....De musa hebben we verhuist om de palm meer ruimte te geven...Die gaat steeds harder en de stond op maar een 30 a 50 cm van de musa....De palm is natuurlijk tevreden, nog meer licht en warmte....De musa hebben we gedeeld.....Een hele karwei maar ik heb er prachtige plantjes aan overgehouden met keiveel wortels! Een grote stam hebben we terug geplant op een plaatsje waar hij ongestoord mag groeien. Die had in verhouding niet zo veel wortels, dus die staat nu super slapjes...Ben echt eens benieuwd naar dit experiment.....Ik geef alvast veel water. Ik hou zeker een kleiner plantje over voor mezelf want anders heb ik straks zelf geen meer...Lukt het niet dan heb ik zowiezo een plantje over (dat houd ik deze winter binnen). Nog een gelukkige is onze kiwi..Die stond op het terras in de buurt maar wel in een pot daar het terras betegeld is. Hij was dit jaar niet meer gegroeid (pot te klein denk ik). Volle grond is dus blijkbaar nodig voor kiwi. Die staat nu in het warmste hoekje van de tuin op de plaats van de musa maar wel een meter van de palm. De kiwi kan rustig omhoog groeien. Foto's volgen!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Grote verhuis....

Berichtdoor Christophe op 10 aug 2009 22:09

Inderdaad een hele verhuis, maar was van het begin van het berichtje al benieuwd naar foto's :D

Dus ik volg het op ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Grote verhuis....

Berichtdoor Davy op 10 aug 2009 22:15

Tijdens het planten hebben we ons vooral gehaast...We zijn echt benieuwd naar de grote stam. Wat een experiment! Een minimum aan wortels en een stam van 1.5 meter....Wie niet wacht niet wint! Ik heb alvast verschillende reservepalantjes...Ik plaats wel foto's van onze treurende stam en van de jonge plantjes die ik nog moet oppotten, zo zie je echte stukken van de maga wortelstok. Die jonge plantjes zijn goed voorzien amai.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Grote verhuis....

Berichtdoor philip op 10 aug 2009 23:07

Hoi Davy
Wanneer ik zo een musa (ver)plant dan geef ik die beendermeel,bevat stikstof maar vooral fosfor
dat is goed voor de wortelontwikkeling met als gevolg een betere (vluggere)voedselopname ,dus een betere hergroei.Zelfs zonder te verplanten dien ik in het begin van de groeiperiode beendermeel toe,
heb al van veel exotenliefhebbers gelezen dat ze tijdens de groei de musa bemesten met bloedmeel
(vooal stikstof)en gedroogde koemestkorrels(weinig kans op wortelverbranding bij overbemesting)
Mvg Philip.
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: Grote verhuis....

Berichtdoor Davy op 17 aug 2009 21:06

Zo, ik heb net even foto's genomen...Zoals u kan zien heeft de grote banaan veel dorst...maar! het zijn ongelooflijke planten. Deze grotere stam had een weinig wortels na het splitsen van de wortelstok en stond er de eerste dagen wat slapjes bij. Ik heb trouw regelmatig water gegeven. De bladeren die slap hangen zijn verbruind. Het tij is na slechts 1 week terug gekeerd! De bladeren met die bruine plekken zijn terug stevig (restrerende groen) en wat nog beter is: het nieuwe blad is al terug 10 cm gegroeid! Het grote stuk wortelstok is terug geplant en de plantjes die daar uit voorkomen groeien ook al terug. De rest is mooi opgepot. Het zijn prachtige plantjes met zeer veel wortrels en ze groeien reeds. Mocht er iemand interesse hebben, ik verkoop er nog een aantal :D
Bijlagen
jonge plantjes 2.jpg
enkele potjes
jonge plantjes 2.jpg (124.69 KiB) 4233 keer bekeken
Jonge plantjes 1.jpg
mooie nakomelingen
Jonge plantjes 1.jpg (78.04 KiB) 4232 keer bekeken
Wortelstok die terug ferm schiet.jpg
de grote wortelstok van wel 20 cm dik is terug geplant ...
Wortelstok die terug ferm schiet.jpg (91.38 KiB) 4232 keer bekeken
nu al nieuwe scheut.jpg
terug hoop
nu al nieuwe scheut.jpg (102.87 KiB) 4233 keer bekeken
bananenplant met weinig wortels.jpg
treurende boom ocharme
bananenplant met weinig wortels.jpg (118.09 KiB) 4232 keer bekeken
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Grote verhuis....

Berichtdoor lapalmeraie op 17 aug 2009 21:23

Mooi bijdrage Davy ;)

Ik heb vorige week ook een vers afgestoken basjoo verkocht.
Die stond er ook nog maar wat triestig bij. Enkelen dachten zelfs dat het een "treur banaan" was :lol:
Maar voor je het weet zijn ze er weer bovenop.

Ik moest ook wel lachen om al die verschillende soorten potjes, héél herkenbaar :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Grote verhuis....

Berichtdoor Davy op 17 aug 2009 21:28

En zeggen dat ik eigenlijk nog mooiere heb..Die staan al vooraan omdat ik daar zeker van ben dat ze goed groeien en voldoende wortels hebben. Enkel die verkoop ik al. Die van op de foto moeten eerst maar wat bewijzen :D Het zijn wel sterke planten hé. Die potten zijn potten die ik hier en daar op de kop kan tikken inderdaad haha. Maar geef toe ferm gedaan hé aan dat tuinhuis...Een idee van mijn vrouw: het is zuidgericht en in de uithoek van de tuin. Je kan de potjes totaal niet zien staan.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Grote verhuis....

Berichtdoor lapalmeraie op 17 aug 2009 21:49

Davy schreef:Een idee van mijn vrouw:... Je kan de potjes totaal niet zien staan.


Dan ineens hebben ze goeie ideetjes hè :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Grote verhuis....

Berichtdoor TropiRo op 17 aug 2009 22:11

lapalmeraie schreef:
Davy schreef:Een idee van mijn vrouw:... Je kan de potjes totaal niet zien staan.


Dan ineens hebben ze goeie ideetjes hè :lol:


Inderdaad :lol: , weet je wat het verveelende is??? dat ze meestal gelijk hebben :? :lol:
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Grote verhuis....

Berichtdoor Davy op 17 aug 2009 22:16

Ja inderdaad....In ieder geval elk potje is voorzien van mijn "speciaal" grondmengsel van gezifte grond van bij de kippen met mijne compost. Ze groeien als kool daardoor.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten