Bloemen Strelitzia reginae

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bloemen Strelitzia reginae

Berichtdoor paul op 02 dec 2008 15:53

Hallo,
een paar foto's van mijn planten. Deze heb ik gezaaid in 1999; oorspronkelijk twee plantjes in één pot gezet. Mijn eerste bloemen (2) gehad in 2004. In de lente 2008 heb ik de planten moeten scheiden: ze drukten de pot gewoon kapot! Nu heb ik dus twee planten, die nu bloemen beginnen te vormen, ongeveer een jaar later dan gewoonlijk, waarschijnlijk door het verplanten. Bij de ene plant zijn er duidelijk drie, maar ik vermoed dat er nog enkele zullen uitkomen; bij de tweede plant zie ik er maar twee. Foto van bloem volgt waarschijnlijk begin januari.
Veel succes en een beetje geduld aan de andere liefhebbers!
Paul

Afbeelding

Afbeelding
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Bloemen Strelitzia reginae

Berichtdoor Christophe op 02 dec 2008 17:03

Hallo Paul,

Mooie Strelitzia's heb je staan. Ik heb zelf het geluk gehad om eentje aan te kopen die iets kleiner is dan die van jou voor amper tien euro. Ik moet er wel bijzeggen dat de plant er niet zo mooi uitzag, maar na de dorre bladeren te verwijderen staat hij al veel mooier. Het was van een overschotje vermoed ik, maar ik ben er erg blij mee.

De wortels drukken de pot inderdaad helemaal kapot. Ik heb bij mij de pot er letterlijk van rond moeten snijden met een standymes :) Strelitzia's hebben een sterke wortelontwikkeling waardoor na het verplanten eerst alle kracht naar de wortels gaat, en nadien pas naar de bloemen. Zoals je zelf al aangaf moet je dan een jaartje wachten op bloemen.

Ik ben benieuwd naar je foto van de bloemen!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Bloemen Strelitzia reginae

Berichtdoor Toon op 02 dec 2008 22:19

hallo,

ik heb zelf ook een plant die er zeer sterk op lijkt. mijn nonkel heeft hem gekocht maar er zijn nog nooit bloemen aan gekomen en hij begon wat in de weg te staan. ik heb hem gekregen maar weet eigenlijk niet wat het is. er staat een foto op mijn webblog:
http://palmvrienden.net/toonwellens/wat-is-dit/

als je de strelitzia gezaaid hebt zou je hem dan het best al ineens in een grote pot zetten of meer opbouwen? hebben ze een bepaalde eis aan potmaat of is beginnen met een P9 en dan verder naar een P15 ... goed genoeg?

groeten
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Bloemen Strelitzia reginae

Berichtdoor paul op 02 dec 2008 22:41

Hallo Toon,
het zou best kunnen dat het een Strelitzia reginae is, maar een foto van de volledige plant (met bladeren) zou beter zijn. Ik vermoed wel dat je plant wat te weinig licht heeft, maar dat kan ook aan het fototoestel liggen. Mijn planten staan meestal van eind april tot oktober buiten in volle zon( zorgen dat er geen vorst meer komt). Nu staan ze in een muurserre met een minimumtemperatuur van +/- 9°C. Gemiddeld geven ze de eerste bloemen rond het vijfde jaar.
Groeten,
Paul
ps: toon, de bladeren van de plant op de eerste foto lijken sterk op Albizia of Acacia, maar als dat gele, tamelijk grote bloemen zijn op de foto is het alleszins wat anders. Is de foto hier in België genomen? Kun je iets van grootorde van de bladeren zeggen?
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Bloemen Strelitzia reginae

Berichtdoor Toon op 02 dec 2008 23:43

hallo,

een foto van de volledige plant heb ik niet maar wel een foto van een blad van de plant. deze heb ik ook bij op mijn webblog geplaatst.
ze hebben zeker niet te weinig licht. de plant staat zoals je kan zien aan de verwarming. vlak boven de verwarming staat een raam en rechts (kan je niet zien op de foto) staat er nog een raam dus eigenlijk staat hij vlak bij 2 ramen dus beter kan het volgens mij niet.

ik heb de plant nog maar van september dus is er niet veel met gebeurt. de plant is wel een beetje stuk gemaakt. doordat hij altijd omviel (en nu nog steeds) hingen er altijd bladeren in de weg en die knipte ze dan altijd weg. toen ik hem kreeg heb ik hem in een grotere pot gezet en verse potgrond gegeven. sindsdien heeft hij al 2 bladeren bij gekregen en een 3de is op komst. het is wel zo dat het lijkt dat de plant uit 2 stukken bestaat. hij staat als het ware in een L vorm en dat vormt dan 2 stukken maar toch dezelfde wortel.
ze staan bij mij thuis wel aan de verwarming en daar wordt het wel vrij warm. moet ik hem misschien kouder zetten of mag hij zo warm blijven staan? in het voorjaar ben ik wel van plan om hem buiten te zetten en hopelijk gaat dit hem goed doen.

in verband met die andere foto. ik heb er zelf ook al aan gedacht dat het een albizia is maar de bloemen lijken er niet echt op. als ik me goed herriner zijn de bloemen maar 3 lang. de foto is in het arboretum van Berlin getrokken en er stond geen naam kaartje aan dus weet ik niet wat het is. ik vind het een prachtige plant en wilde er daarom een foto van nemen. over de balderen zelf kan ik niet veel zeggen omdat (je misschien zelf ook kan zien) de bladeren op en door elkaar hingen. ik denk dat de bladeren zo'n 20 cm zijn.

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Bloemen Strelitzia reginae

Berichtdoor paul op 03 dec 2008 12:17

Hallo Toon,
het ziet er inderdaad een Strelitzia reginae uit. Toch blijf ik er bij dat de plant wat te weinig licht krijgt, en dan ook maar aan één kant: de kant van het venster. Moest je aan een lux-meter geraken moet je eens de test doen: de hoeveelheid licht meten aan uw plant binnen, en dan buiten meten in een open omgeving. Je zal een opmerkelijk verschil zien!
Wat ik zou doen: je plant op een koele plaats zetten binnen, zo helder mogelijk en zo weinig mogelijk water geven. Dit zal de groei doen stilvallen. In de lente, wanneer er geen vorst meer te vrezen valt de plant (eventueel verplanten en voeding geven) buiten zetten op een beschaduwde plaats. Alleen morgen en/of avondzon kunnen geen kwaad. Zo geleidelijk de plant laten wennen aan de zon.
Moest je nog vragen hebben, stel ze maar.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten