strelitzia overwinteren

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor lapalmeraie op 05 dec 2011 13:00

Christophe schreef:Ze onderscheiden zich van nieuwe bladeren door het feit dat ze niet uit het center van de plant komen (zoals nieuwe bladeren) maar tussen bestaande bladstelen aan de zijkant van de plant.


Dat wist ik niet... ben in dat geval dus ook in blijde verwachting van een zelfgezaaid exemplaar uit 2008. :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor lapalmeraie op 05 dec 2011 13:01

danny2 schreef:Dat je niet vaak mag verplanten?
Ik heb dit geprobeerd met twee planten on deze als de wortels erdoor komen telkens te verplanten... gevolg ze groeien als kool, maken meer bladeren aan met als gevolg ook meer bloemen. Deze waren nu zeven jaar en hadden vorige winter een pot van 60cm en elk toch een 8 bloemen, heb ze dit jaar van de hand gedaan omdat ze toch wat zwaar(groot) werden en er binnen geen plaats meer was.

groetjes danny


Interessant! :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor Frankster op 07 dec 2011 17:03

Hey brecht,

mijn strelitzia overwintert op zolder bij een graad of 10-12 bij een velux gericht op't westen. Door die relatieve koudeperiode schijnt hij bloei uit te stellen tot late voorjaar. Heeft op mn terras gebloeid van begin mei tot half juli.
Frankster
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 28 apr 2011 16:24
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
1 bedankjes

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor Carlo op 05 nov 2017 11:06

Zijn er nog meer mensen die hun overwinterings temperaturen hier kunnen melden?
Ik ben van plan om mijn strelitzia's in de kas op 5 graden te houden want naar zolder wordt wegens formaat van de potten steeds moeilijker.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor Eric08 op 05 nov 2017 13:39

Ik overwinter ze vrij droog op ongeveer 10°en zeer weinig licht, meestal heb ik een paar bloemen in het voorjaar. In sluit me ook aan bij Danny; delen en verpotten heeft volgens mij zeker geen slechte invloed op de bloei, ik zou durven het tegendeel beweren.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor erna op 05 nov 2017 17:25

Carlo schreef:Zijn er nog meer mensen die hun overwinterings temperaturen hier kunnen melden?
Ik ben van plan om mijn strelitzia's in de kas op 5 graden te houden want naar zolder wordt wegens formaat van de potten steeds moeilijker.



Bij ons in de serre, met temperaturen rond de 5°. Nooit problemen gehad. Wel droog houden, maandelijks een kleine scheut water. In het voorjaar terug naar buiten, en dan gaat de bloei gewoon verder.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor Roger op 05 nov 2017 21:11

Hier ook onder de overkapping die ik dicht kan maken, temperatuur gaat wel eens richting nul graden als het erg vriest buiten, maar normaal in de winter is het tussen de 5 a 10 graden wel aan de droge kant houden, blijft wel laag en smal bij mij valt mij op, plant heb ik al jaren.

Roger
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor danny2 op 05 nov 2017 22:04

Wat bloei betreft, de knoppen zitten er nu al volop in, voor de winter dus.Het verschil in overwinteren zit hem dus in temperatuur en licht, hoe warmer hoe sneller de bloemen zullen verschijnen.
Heb hier vijf planten staan, twee in de veranda overwinteren op 10° en komen meestal in bloei tegen april-mei. Twee stonden er in de serre die vorstvrij wordt gehouden,
deze bloeiden in juni-juli. De laatste heeft overwinterd in de kap(tunnelserre) zonder verwarming, wel geïsoleerd, deze zijn nu net uitgebloeid, de kleur is nog net te zien.

Als ik ze nu alle vijf bekijk zie ik in elke plant nieuwe knoppen opkomen en deze die het laatst hebben gebloeid hebben de grootste knoppen( moet er wel bij zeggen dat ze de ganse zomer in de kap gebleven zijn). Waarschijnlijk hebben deze warmer gehad maar ook minder zonlicht waardoor de knoppen vermoedelijk sneller gegroeid zijn.

Anderzijds, die in de veranda staan haast altijd vochtig, heb gemerkt dat anders de bladeren nogal willen krullen.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor ikzelf1955 op 05 nov 2017 22:57

Men kan gewoon door met de temperatuur te spelen de groei en bloei sneller of langzamer laten verlopen.

Succes
ikzelf1955
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 05 jan 2011 03:45
18 bedankjes

Re: strelitzia overwinteren

Berichtdoor Alte op 06 nov 2017 11:25

Heb de strelitzia nu ongeveer 12 a 15 jaar en overwinter deze in een onverwarmde garage waarin de temperatuur nooit onder de 5 graden C zakt. Wel is de ruimte overdag wat bijverlicht I.v.m div. andere planten en de strelitzia geeft minimaal zo'n 15 bloemen. Eens in de 3 a 4 moet hij wel verpot en gescheurd worden, aangezien de plant te onderhandelbaar wordt. In het najaar zo rond sept, knip ik de oude bloemstengels eruit. In de zomer geef ik wel zeer regelmatig water en bemest hem bij.
Alte
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 26 jun 2012 22:45
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten