Overwinteren musa

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Overwinteren musa

Berichtdoor p e t e r op 25 aug 2009 23:07

Hoi,

Ik heb voorbije jaren mijn dwarf cavendisch zonder problemen overwinterd in de huiskamer.
In de veranda ben ik enkele andere soorten kwijt geraakt door rotting.

Kan ik de musa velutina, ensete maurelli, musa lasiocarpa en de Musa itinerans eveneens overwinteren in de huiskamer of is koeler met droge potgrond beter?

Peter
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMG_1950.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1950.jpg (149.4 KiB) 5301 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door p e t e r op 25 aug 2009 23:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Overwinteren musa

Berichtdoor p e t e r op 25 aug 2009 23:09

detail cavendisch na 3 jaar
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMG_1951.jpg
detail cavendisch
Herschaalde kopie van IMG_1951.jpg (141.62 KiB) 5302 keer bekeken
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Overwinteren musa

Berichtdoor Christophe op 25 aug 2009 23:16

Waw, dat is echt een prachtexemplaar!

Je kan andere bananensoorten ook gewoon laten overwinteren in de veranda hoor. Ik zet ze een beetje overal in huis. De woonkamer, de slaapkamer :) , de verwarmingplaats (vrij donker), ... Grotere bananenplanten kan ik goed overwinteren. Ik ben echter jaarlijks wel wat zaailingen kwijt tijdens het overwinteren :(

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Overwinteren musa

Berichtdoor lapalmeraie op 26 aug 2009 09:27

Inderdaad een schitterd exemplaar Peter!
Ik heb al eens ergens gelezen van iemand: "ik ben in de winter nog nooit een Musa kwijt geraakt omdat hij te droog stond, wel omdat ze teveel water kregen"
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Overwinteren musa

Berichtdoor TropiRo op 26 aug 2009 21:28

lapalmeraie schreef:Inderdaad een schitterd exemplaar Peter!
Ik heb al eens ergens gelezen van iemand: "ik ben in de winter nog nooit een Musa kwijt geraakt omdat hij te droog stond, wel omdat ze teveel water kregen"


Hier ben ik het mee eens.
Peter het enige advies dat ik je kan geven is de planten tussen de 5 en 10 graden overwinteren en de pot vrij droog houden en de planten minimaal om de dag controleren.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Overwinteren musa

Berichtdoor banaantje op 27 aug 2009 12:16

Goeie topic, aangezien ik dit jaar ook voor de eerste keer bananenplanten wil laten overwinteren... :)
Wat ik me afvraag is of deze overwinteringsstrategie ook geld voor zaailingen van dit jaar. Moet je de watergift bij deze eerstejaars plantjes dan ook sterk verminderen vanaf het moment dat het kouder wordt en je de plantjes naar binnen haalt, of geld dit pas vanaf het moment dat de planten echt groter worden (na het 2de levensjaar of zo...)
En dan zou ik ook nog graag willen weten of dit ook geld voor de ravenala madagascariensis?? :?:

groeten
banaantje
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 22 apr 2009 19:32
Woonplaats: limburg
0 bedankjes

Re: Overwinteren musa

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2009 20:38

Gezien de vele vragen, zal ik binnenkort de meest gehanteerde overwinteringstechnieken voor Musa's bundelen in een artikel. Houd m'n blog dus in de gaten ;)

Maar alvast een antwoord voor de kleine bananenplantjes en de Ravenala die ook nog klein is toch? (te zien in de rubriek "plantendokter")

De kleinere bananenplanten/achtigen staan bij mij (nog) in een pot.
Deze haal ik eind oktober binnen, voordat de temperatuur te veel zakt.
Ze gaan dan naar plekjes waar er nog ruimte is in huis, er staan dan overal planten :lol:
Maw ze overwinteren als kamerplant. Kies een zo licht mogelijk standplaats bij deze methode.

Door het korten van de dagen en de lagere temperatuur valt de groei enorm terug.
De watergift mag dus ook beperkt worden. Natuurlijk geef je ook geen bemesting.

In het voorjaar kun je de watergift en bemesting weer opvoeren.
Je zult zien dat de groei er dan ook weer rap zal inzitten ;)

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Overwinteren musa

Berichtdoor p e t e r op 27 aug 2009 23:09

Oke,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal mijn "jungle" maar oppotten in oktober en zoveel mogelijk binnen in huis als kamerplant behandelen.

Peter
Bijlagen
Herschaalde kopie van IMG_1979.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1979.jpg (149.58 KiB) 5172 keer bekeken
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Overwinteren musa

Berichtdoor draco op 14 okt 2009 01:42

TropiRo schreef:Hier ben ik het mee eens.
Peter het enige advies dat ik je kan geven is de planten tussen de 5 en 10 graden overwinteren en de pot vrij droog houden en de planten minimaal om de dag controleren.


dus als ik het goed begrepen heb is overwinteren binnen , in de woonkamer niet ideaal
momenteel staan volgende in mijn woonkamer , met zicht op een raam ( dus wel voldoende licht )
musa dwarf cavendish
2 ensete ventricosum maurelli ( ongeveer 50 cm planthoogte )
musa velutina pink
musa ornata
en dan nog 2 kleine stekjes dwarf cavendish
staan allemaal op kast of juist voor het raam ( ochtendzon )
verwarming ( aardgas ) in de woonkamer zal toch zorgen dat het schommelt deze winter ( afhankelijk van de strengte v/d winter tussen 18 en 21-22° , meer heb ik niet nodig , voor mij hoeft het niet erg warm te zijn )
alle musa zijn rechtstreeks van buiten ( begin deze week ) naar binnen gebracht , dus zonder eerst te drogen ( heeft hier vorige week bijna de laatste dagen constant geregend )
concreet : is dit nu een goede oplossing om ze zo de winter te laten doorkomen ( wel zorgen dat ze niet uitdrogen en zeker geen mest , af en toe eens sproeien en de beestjes voorkomen ( zie andere topic )) ????? of ben ik beter dat ik ze naar een kamer boven verplaats waar er wel geen verwarming zal opengezet worden ( maar tempt zal niet onder 10° zakken , en daar kunnen ze dus ook voor een raam staan ( ook ochtendzon ) ??????
draco
 

Re: Overwinteren musa

Berichtdoor TropiRo op 14 okt 2009 06:54

Bij huiskamer temperatuur overwinteren is geen enkel proble)em, je kan dan gewoon de bladeren eraan laten zitten, het is wel belangrijk dat de aarde niet te nat blijf en dat ze dan genoeg licht krijgen.
Je hebt ze nu naar binnen gehaald met vochtige aarde, dat is geen enkel probleem als de bladeren er nog aanzitten omdat via de bladeren het vocht wordt verbrand en zo zal de aarde uitdrogen, je moet pas water geven als de aarde begint op te drogen.
Waarom ik zeg dat het iets beter is om de koeler te overwinteren is om ze niet te hard te laten doorgroeien, b.v. de maurelli zal bij kamer temperatuur en genoeg licht gewoon op zijn oude snelheid doorgroeien dus als je kleine plantjes van 50 cm 5 maanden (november tot maart) binnen laat staan zijn ze straks 2 meter hoog, als je de ruimte hebt is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten