Musa Cavendisch met ingeplooid blad

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa Cavendisch met ingeplooid blad

Berichtdoor draco op 26 aug 2009 20:01

Deze morgen zag ik dat mijn Cavendisch zichzelf in nesten had gewerkt met zijn nieuwe bladeren
Er zat reeds een nieuw blad klaar terwijl het vorige nog niet volledig ontplooit was , dus het nieuwe blad zat al in de plooi van het vorige dat nog niet volledig open stond en had al een kleine "kreuk" ( zie foto )
er zat dan niks anders op dan het nog niet volledig ontplooide blad zelf open te plooien en proberen het nieuwe blad eruit te halen , gevolg was dat ik het eerste blad heb moeten openplooien met als gevolg een stuk eruit
het blad dat klaar zat , is nu vrij maar heeft wel een "kreuk"
iemand al gelijkaardig meegemaakt ???
deed ik er goed aan het blad eruit te halen ( want het zou zich niet kunnen ontplooien ) of had ik beter alles zo gelaten ???

Afbeelding
Afbeelding

mijn cavendisch stond tot vorige week nog binnen , heb die nu buiten gezet ( in halfschaduw om de bladeren te laten wennen en niet te verbranden ) , maar heb de indruk dat sinds hij buiten staat plots veel rapper bladeren begint aan te maken en niet zoals binnen , wacht tot wanneer het vorige blad volledige blad open staat om dan een nieuw blad aan te maken
draco
 

Re: Musa Cavendisch met ingeplooid blad

Berichtdoor TropiRo op 26 aug 2009 21:24

Ik maak het soms ook mee. Het blad groeit eigenlijk sneller dan het kan uitklappen. Dit heeft te maken met de temperatuur of met bemesting. Ongeveer genomen kan je aan het blad van de Musa zien wat er 1 tot 2 weken geleden is gebeurd, dit kan dus te maken hebben met bemesting, te weinig water of temperatuur schommelingen.
Het blad kan je niet zijn gang laten gaan en zal je met de hand moeten corrigeren, doe je dit niet dan zal het nieuwe blad in het oude blad gaan opkroppen met als gevolg dat hij een zijweg ergens in de stam zoekt of dood gaat.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten