Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor Christophe op 09 sep 2009 20:10

1:als ik hem volgend jaar met pot in de grond steek zal ik waarschijnlijk voor drainage in de pot moeten zorgen.maar voor dat de winter komt haal ik hem uit de grond dan kan ik hem toch ook in de garage overwinteren waarbij ik de bladeren verwijder en zo droog mogelijk overwinteren of moet ik het anders aan boord leggen

Je moet altijd voor drainage zorgen in je pot hé ;) Precies, dan gewoon uit de grond halen, misschien de onderste bladeren verwijderen en vervolgens in de garage zetten op een min of meer lichte plaats.
2:als ik hem volgend jaar gewoon in de volle grond uitplant en koning winter komt er aan,dan zou ik hem uitgraven,maar denk dan dat de wortels te groot zijn om in een pot van 20 liter in de garage te laten overwinteren of mag je dan wat wortels afsteken zodat hij in de pot past en dan stel ik mij de vraag of de plant daar dan niet vanaf ziet

Ik heb zelf geen ervaring met het uitgraven van bananenplanten, maar ik vermoed dat dit wel zal lukken ... De plant zal er in ieder geval van af zien.

Misschien is er iemand die er meer ervaring mee heeft ...?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor lapalmeraie op 09 sep 2009 20:30

Palmvrienden

Ik ben druk bezig met het schrijven van een artikel met daarin de meest courante overwinteringsmethoden voor bananenplanten. Nog even geduld dus en m'n blog in de gaten houden ;)

Alvast een 'sneakpreview': je kunt 'm inderdaad uitgraven en oppotten (en daarbij eventueel een beetje blad verwijderen) om het geheel vervolgens op een lichte plaats binnen te laten overwinteren.
Je kunt de plant echter ook uitgraven, al het blad afhalen, en 'm zo droog laten overwinteren. Licht is dan niet nodig.
Zo ga ik enkele stammen met kluit in een lege zak potgrond zetten om ruimte te besparen.
Op die manier is de lengte voor de wortels ook niet meer zo'n probleem.

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Zijscheuten Ensete Ventricosum Maurelli aanmaken

Berichtdoor jaak op 09 sep 2009 21:31

al bedankt voor de uitleg,dan nog 1 vraagje:enig idee hoe groot een wortel van een maurelli kan worden uitgeplant in volle grond :?: :ik weet bij een gewone boom is de diameter van de wortel ongeveer even groot als de diameter van de boomkruin.
bij mij zou het de bedoeling zijn om de maurelli droog en zonder bladeren te overwinteren omdat ik toch wel met wat plaatsgebrek zit en als de wortel te groot mocht zijn zou ik er natuurlijk een stuk moeten afsnijden.
christophe en LP al bedankt en LP ik hou uw blog wel in de gaten.

groeten , Jaak ;)
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten