Exotische musa's in België laten groeien

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Exotische musa's in België laten groeien

Berichtdoor palmpje op 02 sep 2009 11:24

Beste,

Bij mijn bezoek aan de Dominicaanse republiek heb ik verschillende soorten musa's van ginder meegenomen. Ik heb daarbij de 'knollen' of beter gezegd de 'corms (engels)' meegenomen. Nu krijg ik deze amper aan de groei. Had ze eerst in de grond gezet. Deze groeiden bijna niet. Misschien door een gebrek aan bodemwarmte. Ik heb ze nu in potjes gezet, in de zon. Heb hiervoor goede aarde gebruikt, en de nodige koemest.

Hebben jullie nog tips? Zou het kunnen dat het transport in de romp van het vliegtuig schade heeft toegebracht? te lage temperaturen ? ik weet het niet. Ze zien er op zich wel gezond uit.

Zou zonde zijn om deze prachtige planten te moeten weggooien. Zou liever de nakomelingen met jullie kunnen delen :!:
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Re: Exotische musa's in België laten groeien

Berichtdoor lapalmeraie op 02 sep 2009 11:31

Klinkt goed :)
Zou het 'in gang schieten' niet wat meer tijd vragen?
Na de winterrust duurt het toch ook altijd even voordat je weer iets van leven ziet.
Voor de tropische exemplaren en voor het beter beheersen van de watergift is het opkweken in potten inderdaad verstandiger ;)

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Exotische musa's in België laten groeien

Berichtdoor Christophe op 02 sep 2009 12:13

Ik denk ook gewoon een beetje tijd geven, en niet te snel wanhopen ;)

Ik ben wel geïnteresseerd om stekken van je over te nemen. Je vindt op de Dominicaanse Republiek planten die je hier zo goed als niet vindt. ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Exotische musa's in België laten groeien

Berichtdoor palmpje op 02 sep 2009 12:50

Christophe, ik heb tevens de wetenschappelijke benamingen, gaat om klassieke commerciele banaan van daar ( geen chiquita ) Bananen worden zo goed als niet geexporteerd ginder. Een rulo ( dikke korte lekkere banaan ), Platano ( bakbanaan ) waarvan 2 types.

ik zal met plezier stekken verdelen als ik het aan de groei krijg. water is waarschijnlijk de grootste vijand als er geen groei is. hoe lang kan het zo duren voor deze in gang schieten?

denken de 'stekken' dat het een soort wintertijd is?

bedankt om creatief met me mee te denken ! doet plezier :P
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Re: Exotische musa's in België laten groeien

Berichtdoor lapalmeraie op 02 sep 2009 14:19

Bij mij staat de bakbanaan al een tijd op het verlanglijstje. :D

Hoe lang het duurt is moeilijk te zeggen. Het hangt van meerdere factoren af.
Maar een plant heeft zeker geen biologische klok hoor. Hij is nu niet een paar maand vertrokken in winterslaap. Maar zodra de condities goed zijn wordt heen een proces in werking gezet voor de aanmaak van nieuw weefsel... daarom heb je niet meteen de dag erop al een nieuw blad. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Exotische musa's in België laten groeien

Berichtdoor TropiRo op 02 sep 2009 16:24

Zaten er wortels aan de corm? als er geen of bijna geen wortels aanzaten duurt het een tijdje voordat er groei waarneembaar is, dit kan 2 weken duren of zelfs 6 weken. Voor nu is het beste om de corms binnen in huis te houden op een plek waar veel icht is, binnen blijft de temperatuur veel constanter wat weer beter is voor het aanslaan van de corm. Als je volgende keer weer op die manier corms meeneemt moet je ze eigenlijk een beetje vochtig vervoeren, dus kluit licht vochtig maken en dan verpakken ( zorg wel dat ze dan zo kort mogelijk verpakt zijn ivm rotten) en als je ze dan gaan oppotten een wortel groei stimulator gebruiken. Onthoud wel dat je nu planten hebt meegeomen uit een tropisch klimaat en dat hier niet is dus de planten groeien veel langzamer. De corm is nu meer bezig om weer een goed wortel gestel te krijgen en gaat daarna weer energie in de stam stoppen, het komt allemaal goed alleen heb je veel gedult nodig.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Exotische musa's in België laten groeien

Berichtdoor palmpje op 02 sep 2009 20:51

Tropiro, de corms hadden zo goed als geen goede wortels. ik heb ze nu binnen gezet en zal zoveel mogelijk geduld uitoefenen en proberen ze niet té vochtig te houden zodat ze niet beginnen rotten.

Ik hou jullie op de hoogte ! bedankt voor alle nuttige tips.
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten