Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor Carlo op 11 mei 2015 23:57

Davea je hebt PB
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor birdman55 op 29 mei 2015 10:37

mijn cannas staan nu al 1 meter hoog in de tuin geplant ,reuze musifolia en de gewone indica
ik zet ze in maart van de garage al naar de serre
en dus zijn ze nu al heel groot voor tijd van het jaar in de tuin
heb nu ook al zaden toegekregen per post , en in de serre geplant
ben benieuwd wat er uit komt
Avatar gebruiker
birdman55
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 16 mei 2015 22:35
Woonplaats: PUURS
1 bedankjes

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor Carlo op 30 mei 2015 13:01

1meter is inderdaad al erg hoog! Dat zal verder nog niet in veel tuinen voorkomen. Hier pas zo'n 30cm.
Door andere tuinwerkzaamheden heb ik ze een paar weken later dan normaal pas geplant dus hopen maar op een warme en natte zomer voor de inhaalslag. ;)
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor ERWIN52 op 20 jun 2015 17:31

Peteroly,
Over welke cultivars beschik je in uw verzameling ?
Groeten, Erwin
ERWIN52
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 26 mei 2013 09:39
1 bedankjes

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor Peleroly op 20 jun 2015 21:53

Hoi Erwin,
Het lijstje dat ik eerder heb gepost (bladzijdetje terug scrollen) is volledig, dwz. dat ik van alle variëteiten die ik bezit exemplaartjes bijhad in Bokrijk. Ik ben inmiddels ook gestopt met varieteiten verzamelen uit angst om het gevreesde Cannavirus binnen te halen. Voorlopig lijkt mijn collectie virusvrij en ik zou dat ook graag zo houden.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor ERWIN52 op 21 jun 2015 15:03

Beste Peter,
Waarom in hemels naam heb jij toch zo'n schrik voor het virus ? O.K. het virus is allom aanwezig doch stel ... dat jij van mij een rhizoom zou bekomen (kopen, ruilen of om het even). Deze rhizoom ga je toch eerst oppotten en pas daarna wanneer hij vrij is van het virus dan pas aan je collectie toevoegen, niet ??? Ik heb persoonlijk ondervonden dat : als je van een gekende liefhebber een zogenaamde virusvrije rhizoom aanschaft dat je het eerst jaar een virusvrije plant bekomt doch het jaar daarna begint hij tekenen van virus te vertonen. Ook heb ik ondervonden dat zelfs het eerste jaar het virus kan optreden. Stopt om die reden mijn collectie : neen. Ik ga gewoon door. Ik elemieneer wat ziek is en behoud het gezonde. Zo kom je aan een uitgebreide en gezonde collectie. Ook ieder jaar kunnen opnieuw het virus optreden dit door insecten die sap van een zieke plant injecteren in een gezonde en je hebt prijs. Dit is nu eenmaal de tol die wij als liefhebbers moeten betalen. Indien dit een plantensoort zou zijn die een zeer hoge commercieële waarde zou hebben zou men reeds lang op zoek zijn gegaan en ook gevonden van een anti-virus serum.
Hou de moed erin en ga gewoon door ...
Een volhoudend canna-liefhebber, Erwin
ERWIN52
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 26 mei 2013 09:39
1 bedankjes

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor Peleroly op 21 jun 2015 17:23

Erwin,
Ik ben er mij zeker van bewust dat vroeg of laat ook bij mij het virus kan toeslaan. Het is ook zeker niet mijn bedoeling om te stoppen met het kweken van Canna's. Het is echter zo dat ik de (in mijn ogen) interessantste variëteiten inmiddels heb en dat ik het lot niet te zeer wil tarten. Uiteraard heb ik mijn verzameling ook ooit bij andere liefhebbers en/of verkopers moeten aanschaffen...en heb daarvan ongeveer 90% kunnen vernietigen omdat ze besmet waren. Ik ben nu tevreden met de verzameling die ik heb en wil dit niet naar de kl@&* helpen door lukraak variëteiten toe te voegen.
Zoals bekend zijn de virussen zeer besmettelijk en in een mum van tijd kan jaren werk verloren zijn.
Ik vind dat er nog steeds te weinig aandacht aan het probleem wordt gegeven. Wanneer we deze ziekten gaan blijven negeren/bagatelliseren is het helaas binnen afzienbare tijd gedaan met de Canna's.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor ERWIN52 op 21 jun 2015 18:16

Sorry Peter,
Ik ben het niet met jou volledig eens. Als je een klein randje aan één blad ziet wil dit nog niet zeggen dat je het virus hebt ! Dit kan ook een andere oorzaak hebben. Wanneer echter meerdere bladeren dit fenomeen hebben dan is het op te passen. Ik kijk nauwlettend toe en zal zeker niet toestaan dat bladeren van andere canna's deze plant zullen aanraken. Wordt het te erg dan wordt daarna uit de grond gehaald en VERNIETIGD. Niet via de composthoop maar in de groenafvalbak die wordt opgehaald !!! Ik ben in het bezit van "The gardener's guide to growing CANNAS" by Ian Cooke. Het enige boek tot op heden verschenen over canna's en ziekten. VEEL is over dit onderwerp reeds gediscuseerd doch de ene zegt dit de andere weer dat ! Wees niet al te snel met het vernietigen van uw canna's bij het minste vlekje.
Het is me al opgevallen dat voornamelijk de groenbladige soorten gevoeliger zijn dan de bruinbladigen. Ik ben nog steeds op zoek naar canna-variëteiten van de canna indica die ik nog niet heb. Als u naar eerder verschenen onderwerpen over canna's terug gaat zult u mij daar zeker terug vinden.
In ieder geval "keep up the spirit and good luck".
Groeten, Erwin
ERWIN52
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 26 mei 2013 09:39
1 bedankjes

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor Peleroly op 21 jun 2015 19:34

Erwin,
Ik volg deels uw redenering over het te snel weggooien. Sommige afwijkingen in het blad zijn inderdaad toe te schrijven aan oa. temperatuursschommelingen, bemesting, slakjes, enz... Daarom is het ook zo'n moeizaam proces om eerst planten op te kweken in quarantaine en de zekerheid te hebben dat het geen virus is. En ja vermoedelijk heb ik ook al gezonde planten vernietigd. Beter 10 te veel dan één te weinig. Wanneer je ze tijdelijk gewoon tussen je andere planten zet heb je echter een zeer hoog risico. Niet alleen kunnen via bladluizen je andere planten besmet worden maar ook de grond waarin ze stonden is (geruime tijd) besmet en via het materiaal waarmee je ze uitspit en/of afsnijdt kan je de rest besmetten.
Enfin, misschien overdrijf ik wel een beetje maar ach iedereen heeft zijn eigen manier van werken he.
Wat de infectie in verband met de bladkleur aanbelangt ben ik niet akkoord met je zienswijze. De kenmerken vallen (mijns inziens) gewoon sneller op bij groenbladige variëteiten.
In ieder geval hoop ik van harte dat je nog jaren van virusvrije Canna's mag genieten in je tuin!
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Canna's kopen; Hoe Wat Waar?

Berichtdoor JmC4c op 23 jun 2015 17:06

Carlo schreef:1meter is inderdaad al erg hoog! Dat zal verder nog niet in veel tuinen voorkomen. Hier pas zo'n 30cm. ;)



:fluiten:
Deze canna Stuttgart is 1,80 m. (a)
Zit reeds 3 jaar in volle grond op mijn warmste beschutte plek die ik heb

FB_IMG_1435071853200.jpg
FB_IMG_1435071853200.jpg (166.71 KiB) 4210 keer bekeken
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten