vruchten en of zaden

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

vruchten en of zaden

Berichtdoor bart op 20 sep 2009 19:45

ik heb nu een paar banaan planten staan,wanneer heb je eigelijk banaantjes eraan,ik heb een Musella lasiocarpa wanneer heb je daar zaden ervan,ik heb verschillende bloemen aan mijn plant staan
bart
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 07 maart 2009 10:43
1 bedankjes

Re: vruchten en of zaden

Berichtdoor bart op 21 sep 2009 18:02

iemand,
bart
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 07 maart 2009 10:43
1 bedankjes

Re: vruchten en of zaden

Berichtdoor Christophe op 21 sep 2009 18:51

Hoi Bart,

In ons klimaat is het een beetje geluk hebben met de bloeivorming van bananenplanten. Maw het weer moet wat mee zitten. Met een zomer zoals deze (2009) moet het wel lukken hoor.

Normaal komt de bloeivorming van bananen pas na een paar jaar, maar bij de Musa velutina 'Pink' zou het sneller moeten zijn ... Nadat de bananenplant heeft gebloeid sterft de stam wel af :(

Ik heb het even opgezocht en heb het volgende gevonden:
De bloei (van de Musella lasiocarpa) gaat ontzettend lang door: 3 tot 4 maanden !!! In die periode ontvouwd de bloem zich langzaam en ontstaat er een krans van bloemen. Daarna onstaan kleine, oneetbare vruchtjes met grote zaden die eruit zien als kleine bananen.

Bron: Tuinkrant.com

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: vruchten en of zaden

Berichtdoor TropiRo op 21 sep 2009 20:52

De lasiocarpa bloeit in een warme kas ongeveer 5 maanden, in de buiten lucht zijn mijn ervaringen dat het ergens tussen de 6 en 11 maanden kan duren, ligt helemaal aan het weer. Na de bloei de kop en stam afsnijden en daarna uit de kop de vruchten trekken en deze laten drogen, als die gedroogt zijn kan je de zaden eruit halen.
Andere Musa soorten bloeien ergens tussen de 16 en 28 maanden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: vruchten en of zaden

Berichtdoor palmpje op 22 sep 2009 21:40

Ik heb nog niet het geluk mogen ervaren dat een musaeca gaat bloeien. kan je ervan uitgaan dat als de plant een goede voeding krijgt en deze niet kapotvriest, deze zal bloeien ? of moet er een minima aan zonlicht zijn bv ?
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Re: vruchten en of zaden

Berichtdoor Christophe op 22 sep 2009 22:47

palmpje schreef:Ik heb nog niet het geluk mogen ervaren dat een musaeca gaat bloeien. kan je ervan uitgaan dat als de plant een goede voeding krijgt en deze niet kapotvriest, deze zal bloeien ? of moet er een minima aan zonlicht zijn bv ?

Om een bananenplant te laten bloeien moet het goede weer lang genoeg duren. Met een zomer zoals de laatste moet het wel lukken.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten