Reactie op artikel:"Hoe bescherm ik mijn bananenplant in..."

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Reactie op artikel:"Hoe bescherm ik mijn bananenplant in..."

Berichtdoor palmpje op 22 sep 2009 21:33

Beste Lapalmerie,

Dit artikel is niet enkel interessant, het leest ook plezant weg. Toch enkele opmerkingen met de bedoeling om een klein beetje toegevoegde waarde te bieden, en niet om afbreuk te doen aan de hoge waarde van dit artikel.

Een techniek die niet aan bod is gekomen, en die door mijzelf ook nog niet is toegepast: Het uitgraven van de plant, de bladeren afknippen en de pseudostam in de bodem te bewaren door deze volledig met aarde te bedekken.

Een tweede opmerking: Ik heb een goede ervaring met het uitgraven van de pseudostam en deze een 30-tal cm dieper te gaan plaatsen in de aarde. Nadeel is dat in de zomer de groei nog trager op gang komt. Vermoedelijk vanwege de temperatuur van de bodem. Het is dus een mes die aan 2 kanten snijdt.

Een derde opmerking: 2 straten verder heeft iemand een grote partij musa basjoo staan waarbij deze in de zomer de groei heel snel op gang komt, in de winter wordt deze niet afgeschermd. Deze komt ieder jaar terug zelfs met de voorbije winter, die heel streng is. Deze plant heeft zich al 5 jaar kunnen vestigen op deze plek. Volgens mij is dit het grootste geheim voor succes. Ik zou dus voorstellen om goede resultaten te halen, dat men de basjoo zoveel mogelijk zijn gang laat gaan zonder in te grijpen. Zodat de corn zich zo veel mogelijk kan uitbreiden en de nodige nieuwe wortelstokken kan produceren.
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
Avatar gebruiker
palmpje
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 27 apr 2009 20:38
1 bedankjes

Re: Reactie op artikel:"Hoe bescherm ik mijn bananenplant in..."

Berichtdoor lapalmeraie op 22 sep 2009 22:16

Hey palmpje

Feedback is altijd welkom hoor, zeker als die opbouwend is, tnx! ;)
Je hebt gelijk, die techniek staat er niet bij. Ik heb er dan ook nog geen ervaring mee.
Eigenlijk is het een combinatie van 2: uitgraven en winterbescherming buiten.

Wat betreft die Musa's bij jou in de buurt;
Een Musa wordt winterharder naar mate hij ouder wordt.
Ten minste, de schijnstam kan meer hebben als hij dikker is. De vorst zal immers minder gemakkelijk tot in het hart doordringen bij dikke stammen, waardoor die in het voorjaar gewoon weer hernemen.

Ik heb dit ook toegevoegd als reactie op jouw comment onder het artikel. Zo hebben de lezers ineens een volledig beeld.
Nogmaals bedankt! ;)
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten