Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor Pietn op 19 jan 2010 23:58

Idd Niek spint is iets wat je weinig kan voorkomen en waar men Maurelli voor gespaard blijft heeft men Lasiocarpa de volle laag maar sinds ik soms nu sproei begint ie weer blad te maken.
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor dest_planten op 20 jan 2010 13:47

Hoi,

Ik wil mijn groene en rode Ensete ventricosum ook wel eens uitproberen in de volle grond maar het probleem gaat zijn waar de plant te stockeren in de winter. Volgens mij moet deze banaan enorm gaan groeien in de volle grond.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor Christophe op 20 jan 2010 14:12

Volgens mij moet deze banaan enorm gaan groeien in de volle grond.

Daar mag je gerust van zijn ;) Op zich kost een kleine plantje niet zo duur. Mocht het overwinteren niet lukken, kan je gewoon een andere maurelli kopen.

Het moet natuurlijk wel leuk zijn om op de duur zo'n mastodont van een bananenplant in de tuin te hebben staan! 8-)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor dest_planten op 20 jan 2010 14:17

Ik weet wel iemand die deze bananen verkoopt he ;)

Mijn kleine Ensete ventricosum 'Maurelli' is van een kleine plant van ca 20 cm in 1 groeiseizoen uitgegroeid tot een plant van ca 1 m hoog en de stam is zeker in diameter verdubbeld. En dit in pot !!
Wat moet dit dan geven in de volle grond !? ;) Ik weet al een plekje in mijn tuin waar ik hem zou kunnen zetten.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor TropiRo op 20 jan 2010 14:42

De maurelli doet het in de volle grond een stuk beter dan in een pot. Ik had 2 even grote ( 50 cm) en oude maurelli's waarvan ik er 1 in de volle grond heb geplaatst en 1 in de pot heb laten groeien. Die in de pot is totaal ongeveer 1.80 cm hoog geworden en die in de volle grond bijna 3 meter, beide hebben in verhouding evenveel water, bemesting en zonuren gehad.

Die in de volle grond stond heb ik begin december uit de volle grond gehaald, eerst alle bladeren eraf gehaald op 2 na en het nieuwe blad toen heb ik hem uitgespit en op 5 cm van de stam alle wortels eraf gestoken en die met een beetje aarde opgepot en geeft hem geen water.
Na ongeveer 5 dagen snij ik de laatste 2 bladeren eraf maar laat het nieuwe blad/ rol zitten zodat ik hem een beetje kan volgens qua groei als hij binnen wordt overwinterd bij 8-10 graden. Voordat hij naar binnen gaat laat ik hem eerst een aantal dagen plat liggen zodat het laatste beetje vocht uit de bladoksels kunnen lopen. Tot nu toe staat hij er fris bij en heeft ongeveer 1 blad in anderhalve maand aangemaakt, nu maar hopen dat hij weer snel naar buiten kan om stevig verder te groeien.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor dest_planten op 20 jan 2010 14:49

Hoi Ro,

Na het lezen van jouw antwoord, wil ik ze zeker eens uitproberen in de volle grond. Heb je misschien een foto van de desbetreffende grote Ensete ventricosum 'Maurelii' ?

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor TropiRo op 20 jan 2010 15:20

Deze is half april in de grond gegaan als 50 cm plantje, hier heb ik helaas geen foto van.

foto eind juli, niet echt duidelijk te zien maar hier is hij toch al bijna 2,5 meter hoog.
Afbeelding

Ik heb nog ergens een foto van eind oktober maar kan die niet vinden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor Christophe op 20 jan 2010 15:44

Beetje off topic, maar zien de planten naast de BBQ niet af van de warmte van de BBQ?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor TropiRo op 20 jan 2010 16:25

Juist helemaal niet, rond de bbq staat warmte liefhebbende planten, de maurelli vindt het heerlijk als de bbq aanstaat, je ziet hem dan gewoon groeien.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Ensete Ventricosum Maurelli potmaat

Berichtdoor Christophe op 20 jan 2010 16:30

Hazo, dan zal het nog meevallen van warmte. Bij ons werd een plantje (was een fuchsia) helemaal dor nadat we BBQ hadden :) Dat was wat te veel van het goede ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten