Strelizia

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelizia

Berichtdoor semino op 22 dec 2008 16:03

Beste vrienden,

Ik heb een Strelizia Régina en hieruit zijn 4 bloemscheuten zichtbaar. De grootste staan reeds enkele weken ( warm bij de chauffage ) klaar om open te breken maar er verandert niets. Wat moet ik doen om ze alsnog in bloei te krijgen? Bemesting, water geven e.d.
Met dank

Semino
semino
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 dec 2008 15:55
0 bedankjes

Re: Strelizia

Berichtdoor Christophe op 22 dec 2008 20:19

Hallo Semino,

In de eerste plaats welkom op dit forum!

Ik denk dat je nog even geduld moet hebben. Ik vermoed dat net na nieuwjaar zullen beginnen openbreken. Verder de grond gewoon vochtig houden, en meststof mag je ook gerust toedienen, bij de bloemvorming. Ik zou iets minder dan de aangegeven dosis gebruiken. Het is immers winter. En dan nog het belangrijkste, zeker voor de Strelitzia, voldoende licht!

Als er nog vragen zijn ...

Groetjes,
Christophe

PS: Heb je geen fotootje van je Strelitzia?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Strelizia

Berichtdoor Toon op 22 dec 2008 22:05

hallo,

van harte welkom op het forum.
hoe oud is jouw Strelitzia? ik heb ook een Strelitzia van enkele jaren en zou willen weten na hoeveel jaar ik er ook bloemen aan kan krijgen.

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Strelizia

Berichtdoor paul op 22 dec 2008 22:12

Hallo Semino,
ook hartelijk welkom.
Ik ben het volledig eens met wat Christophe schrijft. Maar een bijkomend vraagje: heb je recent de plant van plaats verhuisd? Zelf heb ik dat al gehad na het verhuizen van de plant tijdens de bloemvorming; de bloemstengel groeit niet meer uit, en na verloop van tijd moeten vaststellen dat de bloem zelf eigenlijk afgestorven was in het omhulsel.
Strelitzia reginae bloeit +/- 5 jaar na zaaien. Op een ander item hier heb ik foto's van mijn planten.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelizia

Berichtdoor Toon op 23 dec 2008 00:15

hallo,

bedankt :)

hier staan de foto's ;)

viewtopic.php?f=11&t=59

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Strelizia

Berichtdoor semino op 23 dec 2008 17:37

Beste iedereen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht verder af tot de eerste bloemen veschijnen. O ja de Strelizia is nu 4 jaar oud en werd verleden jaar verplat. Hij staat gewoonlijk in onze veranda en ja ik heb hem een paar weken terug verplaatst naar de living toen wij de eerste winterprik kregen.
Nog een vraagje : hoe plaats ik een foto op het forum ?

Semino
semino
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 dec 2008 15:55
0 bedankjes

Re: Strelizia

Berichtdoor Christophe op 23 dec 2008 18:34

Hallo Semino,

Je kan op twee manieren een foto op het forum zetten. Ofwel staat de foto reeds op internet en moet je enkel de juiste url doorgeven. Deze zet je tussen de Img tags (bovenaan het venstertje waar je typt op Img drukken)

Ofwel kan je een foto uploaden. Onderaan het venstertje waar je typt staat er Opties, en daarnaast Bijlage toevoegen. Klik op Bijlage toevoegen -> Bestand kiezen, en uiteindelijk op Voeg bestand toe.

Hopelijk werkt het ;)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Strelizia

Berichtdoor semino op 24 dec 2008 09:07

Beste Christophe,

In bijlage de foto van mijn strelizia

Semino
Bijlagen
DSCN0116.JPG
DSCN0116.JPG (51.66 KiB) 5685 keer bekeken
semino
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 dec 2008 15:55
0 bedankjes

Re: Strelizia

Berichtdoor paul op 24 dec 2008 11:47

Hallo Semino,
die bloemstengel ziet er niet echt goed uit, denk ik. Mogelijks is de bloemstengel op de foto wat overbelicht, maar die ziet er nogal geel uit, en ook de bruine top belooft niet veel goeds. Als je binnen een paar weken nog geen beweging ziet zou ik de bloemstengel afsnijden. Voor de plant zelf is er geen gevaar, volgend jaar krijg je zeker weer bloemen.
Enkele jaren geleden had ik precies hetzelfde.
Veel succes,
Paul
foto's ter vergelijking: 02122008-24122008 (links en rechts is wel omgewisseld)
Afbeelding
Afbeelding
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Strelizia

Berichtdoor semino op 09 jan 2009 17:06

Beste vrienden,

Mijn Strelizia heeft na een verdroogde bloemstengel nog 4 andere bloemstengels waaruit de bloemen zouden moeten tevoorschijn komen. Ik bemerk dat de " zwangere " bloemstengels net voor het eigenlijk verschijnen van de bloemen beginnen te verdrogen. De plant staat aan een groot raam bij een constante temperatuur van ongeveer 20° en wordt regelmatig vochtig gehouden. Wekelijks krijgt de plant een kleine dosis vloeimest. Wat kan de reden zijn van deze verdroging ?
Alvast bedankt en groeten

Semino
semino
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 dec 2008 15:55
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten