weken zaden strelitzia

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

weken zaden strelitzia

Berichtdoor filip op 19 aug 2008 11:51

hallo christophe,

Proficiat met het opzetten van dit palmforum,ziet er goed uit en net op tijd want ik zit al met een vraagje ivm het weken van de zaden.

kan het chloor in het leidingwater schadelijk zijn voor de zaden?ik heb voor alle zekerheid grondwater in het warmwaterbad gedaan.

Groeten filip
filip
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 aug 2008 11:33
0 bedankjes

Re: weken zaden strelitzia

Berichtdoor Christophe op 19 aug 2008 12:53

Hoi Filip,

Blij dat je je op het forum hebt ingeschreven!

Ik week mijn zaden altijd in gewoon kraantjeswater, zo kan ik makkelijk warm water nemen. We weten natuurlijk dat regenwater beter is voor planten. De tuin fleurt helemaal op nadat het geregend heeft. Je mag dus ook gewoon grondwater nemen als je het op temperatuur krijgt. Een thermosfles is ideaal om het water op temperatuur te houden. Ververs het water elke 12 uur.

Ik week mijn zaden echter niet altijd. Ik doe dit vooral bij harde Musa zaden en Jubaea Chilensis zaden. Deze zijn namelijk erg harde zaden. Als je je zaden wel weekt, bevordert dit de kieming en ze komen sneller uit. Het kort koken van zaden raad ik ten zeerste af. Dit hoor je wel eens, of lees je op het internet. Ik tracht zoveel mogelijk de (zuiderse) natuur na te bootsen, en koken hoort daar natuurlijk niet bij :)

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag,

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: weken zaden strelitzia

Berichtdoor koenv op 21 aug 2008 14:17

Hallo

Ook proficiat met het forum!!
En meteen al een vraagje, kunnen strelitzia zaden ook nu gezaaid worden?

Groeten, Koen
koenv
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 aug 2008 14:15
0 bedankjes

Re: weken zaden strelitzia

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2008 18:50

Hoi Koen,

Ook jij bedankt ivm de reactie over het forum. Ik hoop veel bezoekers te mogen ontvangen, en dus veel mensen van dienst te zijn.

Je kan Strelitzia's het hele jaar door zaaien. Eerst put de zaailing al zijn kracht uit het zaadje zelf, en als het dan ongeveer 10cm groot is, en het zaadje is - laat ons zeggen - op, dan groeit het gewoon mee met de seizoenen. Dus als je het nu zaait (eind augustus) komen ze tegen eind september - midden oktober uit en zal het nog groeien tot pakweg midden november. Dan is het belangrijk om ze ook in de winter binnen op een lichte plaats te zetten (zeker als zaailing!) en in de lente na de vrieskou opnieuw buiten te zetten.

Ik moet er ook bijzeggen dat je met zaailingen altijd moet uitkijken hoor. Zaailingen zijn altijd gevoeliger voor de koude dan een volwassen plant. Dit geld ook voor palmbomen en andere exoten natuurlijk.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag,

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: weken zaden strelitzia

Berichtdoor filip op 26 aug 2008 20:23

hallo christophe,

ik heb mijn strelitzia zaadje op 20 augustus gezaaid.ik heb de potjes afgedekt met vershoudfolie,sindsdien heb ik nog steeds geen water moeten bijgeven omdat de grond nog goed vochtig is,heb ik misschien teveel water gegeven in het begin of is het normaal dat de potjes zo lang hun vocht houden?
De teperatuur in mijn bak schommeld tussen de 20 en 30 graden.

groeten filip.
filip
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 aug 2008 11:33
0 bedankjes

Re: weken zaden strelitzia

Berichtdoor Christophe op 26 aug 2008 21:28

Hoi Filip,

Als het goed is moet je zelf helemaal geen water geven tot dat ze kiemen. Wat ik doe is eenmaal voldoende water geven, afdekken en na ongeveer een maand af en toe eens kijken. De snelheid waarmee ze kiemen hangt vooral af van de temperatuur. Zo had ik onlangs Strelitzia gezaaid en dit potje in de woonkamer gezet (20C°) Er kwam ongeveer 30% uit na 1-2 maanden (als je regelmatig zaait, let je zo niet meer op de tijd) Toen ik het potje achteraf in de serre plaatste kwamen er binnen twee weken nogmaals 30% uit. In totaal 60% dus. Met andere woorden heeft temperatuur een grote invloed op de zaadjes. Verder ook op de groei.

Ik heb ze onlangs verplant in aparte bakjes. Het was augustus ... Benieuwd of dit mag bij de Strelitzia. Aan te raden is om dit in de lente te doen, en voldoende water te geven.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: weken zaden strelitzia

Berichtdoor lily-anne op 22 jun 2019 21:54

@ Filip,
Zijn de Strelitzia zaden dan succesvol gekiemd en groot geworden ?
Groetjes
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: weken zaden strelitzia

Berichtdoor batdah op 22 jun 2019 22:38

Ben je niet wat aan de late kant.... :o
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: weken zaden strelitzia

Berichtdoor lily-anne op 22 jun 2019 23:09

Tja, het is al een hele tijd geleden dat ik op het forum ben geweest en probeer nu wat bij te lezen. Heb zelf een Strelitzia staan, maar nog geen zaden gehad, omdat ik de oude bloemen er vroeg uitknip.
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten