alocasia calidora overpotten

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Selva op 01 sep 2014 09:42

Ik heb hier op deze site al veel nuttige info gelezen over de Alocasia Calidora.
Ik heb er zelf een die bestaat uit drie stekken van groot 1.5 mt naar klein (zo heb ik hem aangeschaft) en meteen na aanschaf ontwikkelde hij nieuwe bladeren.
Omdat ik me afvroeg of er ook bladeren kunnen afsterven heb ik dit opgezocht en las dat het normaal is dat er af en toe een blad afsterft als er een nieuwe voor in de plaats komt.
Nu heb ik niet het idee dat mijn Alocasia bladeren gaat verliezen. Echter heeft hij wel nieuwe aangemaakt. Hoe kan dit dan?
Ik merk wel dat zijn oudste blad een klein beetje lelijker word. Paar gele vlekjes en hi lijkt ook wat te krimpen. Is dit een teken dat dit blad gaat afsterven?

Ik heb wel wat moeite met water geven. Denk dat ik hem per week een halve liter geef maar heb het idee dat het te veel is. De aarde gaat steeds schimmelen. Maar als ik minder geef dan merk ik dat hij te droog staat. Hoeveel water geven jullie de Alocasia?

Tot slot, ik wil de alocasia's overpotten omdat er in het midden van de bak een grote oude stronk zit, van een nog grotere alocasia die weggezaagd is. Die stronk gaat volgens mij ook steeds schimmelen en het lijkt me dat deze met zijn wortels ook veel ruimte inneemt.
Hoe kan ik de alocasia het beste overpotten? zitten de wortels niet vergroeit met elkaar en met die dode wortels van die stronk? Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder te veel te beschadigen? Of moet ik die stronk laten zitten?

Alle tips mbt tot overpotten zijn overigens welkom. Heb nog weinig ervaring met deze plant

vast bedankt!
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Eduard op 01 sep 2014 10:52

Hoi nieuw alocasia blad komt altijd uit de steel van het laatste blad en is het vrij normaal dat bladeren afgestoten worden wat je ziet zoals je al aangeeft door verkleuring,
Je hebt dus een grote pot waar de oude stronk van de moederplant nog instaat, zolang je dit goed verzorgd blijft dit stelsel jonge nieuwe scheuten produceren [een soort van melkkoe] ik neem de jonge planten weg bij de stronk als ze minimaal 2 bladeren hebben en dan moet je zorgen dat er wortel aanzit, deze pot je dan weer op in altijd vochtige aarde en zet ze warm en op een lichte plek, deze gaan dan weer snel knallen als ze goed staan.
De potkluit mag nooit bij alocasia's uitdrogen , dan houd de kluit geen vocht meer vast en loopt het direct weg naar beneden op de schotel.
De oude pot maak je goed schoon van oude afgestorven wortels en dood materiaal, dat gaat schimmelen bij vochtige warme omstandigheden, de oude stronk zet je met zijn wortels weer luchtig in de pot en die zet je ook op een lichte plek weg op een gegeven moment verschijnen weer nieuwe speren uit de kluit en kun je het vermeerderings proces weer herhalen, ik doe dit al sinds 1985 en heb veel alocasia's vermeerderd.
Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Selva op 01 sep 2014 11:39

Hoi Eduard,

Oke! Dat is nuttige info! Dus ik moet juist die oude stronk niet verwijderen? Dan zullen de drie stekken inderdaad uitlopers zijn van die moeder stronk.

De verkoper wist duidelijk ook niet dat dit zo werkte, want hij zei dat het een paar losse stekken bij elkaar zijn.

Misschien kan ik dan beter nog even wachten met overpotten tot de lente? Als het niet noodzakelijk is die stronk te verwijderen (in tegendeel) zie ik geen reden om nu al over te potten. Zit dus alleen met die schimmel, het ontstaat steeds aan de oppervlakte. Dat komt dus door dood materiaal onder de grond? Of ontstaat dat sowieso? als ik het weg haal en vervang door schone aarde kan het dan kwaad?

waar staan jouw alocasia's bij voorkeur? wat is de ligging van het raam en hoe ver van het raam verwijderd? Wat doe je met alocasia's die in de rondte groeien? Hoe zorg je dan dat alle bladeren evenveel licht krijgen?

(ik heb inmiddels mijn hele huis verbouwt en een speciale standaard gemaakt om de alocasia zo goed mogelijk te kunnen plaatsen met zijn spanwijdte van 2 meter! Ik heb nu wel het idee dat hij genoeg licht ontvangt. Maar zijn bladeren groeien hoe dan ook naar het licht toch?
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Eduard op 01 sep 2014 13:36

Hoi, de planten groeien het beste dicht bij een raam, in ieder geval waar ze veel licht en wat zon krijgen, in mijn geval op het zuid westen, de bladeren zijn sterk geneigd om naar het licht te trekken, dus zul je ze regelmatig moeten draaien om geen scheef groeiende plant te krijgen, schimmel hoeft niet perse verkeert te zijn, ik haal dus alles wat zichtbaar los ligt van organisch materiaal weg, maar heb ook springstaartjes die de kluit gezond houden, je kunt dus gemakkelijk een nieuw laagje leggen als het stoort.
Ik laat aan de hand van deze foto's zien hoe snel het kan gaan, de moeder plant was wat futloos door een spintaanval en op een verkeerde plek gezet omdat die niet meer aantrekkelijk uitzag, op een gegeven moment heb ik alle slecht uitziende blad weggehaald op het laatste blad na, toen de pot weer op de aangegeven plek gezet en na 3 weken kwamen de eerste scheuten al boven dit was in Mei, 3 maanden later kon ik ze al weer afnemen en uitplanten,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Krisser op 01 sep 2014 14:47

Eduard,

Dank voor de duidelijke uitleg! Ik heb ook nog een exemplaar staan die dringend verpot moet worden, ik kan er met een gerust hart aan beginnen nu :)!
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Selva op 01 sep 2014 19:48

Hoi Eduard,

Bedankt voor de foto's en uitleg. gaaf om te zien hoe snel dat gaat!! die lange stam is ook heel bijzonder. Die van mij heeft maar een stam van 2 cm en is wbt plant en bladen toch heel groot. Hoe kan dat dan? Dacht dat die stam word gevormd door afgestorven bladeren en dus hoe ouder de plant hoe groter de stam. Of is dat niet zo?
Dan zal ik die schimmel maar laten. Het stoort mij niet, maar was bezorgd of het niet de wortels zou aantasten of dat de stengels gaan schimmelen/rotten.
wat zijn springstaartjes precies?
als je alle uitlopers van de moeder scheidt, zoals je hebt gedaan op de laatste foto. Haal je dan de hele kluit eerst uit de pot of kun je ze per stuk uitgraven? Hoe kun je het beste de wortels van de ene scheiden van de moeder plant. Of zit het niet zo aan elkaar zoals bij een musa? (ik heb een van mijn musa en één van haar pups vermoord door de pups van de moeder plant te scheiden. denk dat ik iets in de wortels kapot heb gemaakt, ik kreeg ze niet los namelijk)
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Eduard op 01 sep 2014 20:44

Hoi Selva, voor het wegnemen van de pups gaat de kluit uiteraard uit de pot en mag je je al dan niet met een snoeischaar je een weg banen naar de jonge plantjes, zaak is het er een paar wortels aan te houden [het hoeft niet veel te zijn]
De moeder plant moet ook iets behouden maar ook niet veel, je mag de kluit dus inderdaad stukmaken , is verder niet meer van belang, in de nieuwe aarde gaan de planten snel nieuwe wortels maken en vaak na 4 tot 6 weken is zo'n potje al weer een nieuwe kluit.
De stam ontstaat inderdaad door afgestorven bladstelen die ringen vormen, vaak duurt het jaren eer je 1m stam hebt! +-10 jaar dat ligt aan de omstandigheden.
uiteraard is het van belang dit vanaf Mei te doen, dan mag je er vanuit gaan dat we warm weer hebben!
Voor de springstaartjes verwijs ik je naar deze site http://nl.wikipedia.org/wiki/Springstaarten
succes met je alocasia ;)
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Selva op 01 sep 2014 23:07

Hoi eduard,

Ik dacht dus dat alle wortels essentieel waren, haha dat is dus kennelijk niet zo. Dan zal de moeder musa wel om een andere reden dood zijn gegaan. Dat maakt het overpotten/scheiden een stuk makkelijker en duidelijker.

IK heb gekeken wat springstaartjes zijn en volgens mij heb ik minstens 6 verschillende soorten springstaartjes in huis. hahaha maar jij zet die dan met opzet in de aarde of komen die van zelf?
Op zich vind ik het een goede oplossing om de kluit gezond te houden, maar hoop niet dat straks de populatie springstaartje uit de kluiten gewassen is. :tong:
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Eduard op 02 sep 2014 10:19

Hoi Selva, ik heb kleine lichte springstaartjes 1 a 1,5 mm en deze krijg je vanzelf op relatief vochtige kluiten, ik heb dus nooit wat uitgezet! Op alle kluiten binnen zitten deze en houden de kluit goed in balans, van overbevolking heb ik nooit iets gemerkt, bij het watergeven bovenop de kluit zie ik ze boven komen om vervolgens weer met het zakkende water weg zinken.
Ik heb nog een kleine stronk met 2 scheuten zal deze vandaag of morgen gaan afnemen en oppotten, dan zal ik wat foto's maken.
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Eduard op 02 sep 2014 20:05

Zo hier zijn we weer met een kleine fotoreportage van het delen en oppotten van de alocasia's overigens maakt de soort niet veel uit mijne zijn van het geslacht A. macrorrhiza.
deze kluit gebruik ik al 4 jaar en er komen ieder jaar +- 6 nieuwe planten af, het ie een kleine stronk maar die geeft veel scheuten, ik laat aan de hand van de foto's zien hoe het delen en oppotten gaat,
Hoogste tijd dat deze er af gaan,
Afbeelding

Afbeelding

De wortels groeien onder het potje uit,
Afbeelding

Afbeelding

Bij deze heb ik het handmatig gedaan met mijn vingers de grond weggehaald zodat je goed kon zien waar ik ze in dit geval kon afbreken,
Afbeelding

Afbeelding

hier zit al weer een nieuwe klaar,
Afbeelding

Soms vind je ook nieuwe knolletjes die weer uitgroeien tot solitairen planten die je niet hoeft te delen van de oude stronk,
Afbeelding

En de planten met wat wortels om mee te starten, minder mag ook, nu kwamen ze goed vrij,
Afbeelding

ik heb alles weer opgepot en de kleine knolletjes x3 bij de oude stronk ingeplant, volgend voorjaar weer nieuwe want ik zet deze wat koeler weg,
Afbeelding

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten