Alstroemeria

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Alstroemeria

Berichtdoor Rico op 30 jan 2013 21:39

Gelukkig maar dan dat het voor mij toch net een beetje te ver is... :(
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: Alstroemeria

Berichtdoor robertville op 28 okt 2014 23:15

Uiteraard bevriezen 95 % van de alstroemerias in een strenge winter zonder het nemen van beschermende maatregelen. Er kunnen wel een paar uitzonderingen zijn maar die zijn dan ook meestendeels afhankelijk van hun standplaats. Er zijn namelijk tuinen die op sommige plaatsen een micro-klimaat hebben. Gewoonlijk zijn dit tuinen die op een helling gelegen zijn zodat de ergste vriestemperaturen kunnen naar beneden zakken. Voor tuinen in een dal gelegen kan men dus niet zonder beschermende maatregelen. En wanneer het bovendien vochtige tuinen zijn dringen beschermende maatregelen zich nog meer op.
Natte bodems vriezen immers vlugger en dieper in. In dergelijke tuinen moet men alstroemerias aanplanten zoals asperges; dus op verhoogde bedden.
Bovendien houden alstroemerias zeker niet van natte voeten en verkiezen een luchtig en voedzaam grondmengsel. Gedroogde koemestkorrels zijn de beste meststof. Koemest uit de weide is nog beter. Het heeft ook geen zin om te vermelden dat er in zijn tuin een paar exemplaren bevrozen zijn. Daar heeft niemand iets aan. Beter ware het te vermelden welke soorten men heeft (liefst met foto) en of er al dan niet geruild of verkocht wordt.
Maar de echte liefhebbers moeten weten dat het niet alleen prachtige bloemen zijn die normalerwijze het ganse jaar door bloeien (uitgezonderd een paar soorten die het bij langdurige hittegolven tijdelijk laten afweten) maar die ook dus wel een minimum aan verzorging behoeven. En......het zijn dus grote eters!!!! Zoveel te meer ze krijgen, zoveel te meer bloemen ze produceren. Bovendien blijven die snij-bloemen tot drie weken mooi binnenshuis. Je moet er wel iets van afweten want.....het zijn sub-tropische gebergte-bloemen. Waarom ze bepaalde eigenaardigheden kunnen vertonen inzake warmte, koude en neerslag is verklaarbaar door de streek van herkomst en de vindplaats van hun botanische voorouders. (lees : hoogteligging in het Andes-gebergte)
Groetjes. :D :thumb_up:
robertville
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 dec 2012 13:25
0 bedankjes

Re: Alstroemeria

Berichtdoor dest_planten op 28 okt 2014 23:33

Hoi,

Welke beschermende maatregelen moeten er dan genomen worden ?

Ik heb sinds deze zomer ook 3 verschillende Alstroemeria's in mijn tuin. Het zijn Alstroemeria Colorita planten.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Alstroemeria

Berichtdoor robertville op 28 okt 2014 23:58

Dag Stefan,

Ik zette er vroeger bananen-dozen met open bodem rond en vulde de bodem rond de planten op met droge compost of strooisel. Vervolgens spande ik een plastiek over die dozen die ik vastpinde in de bodem. Kwestie dus van het zootje zo droog mogelijk te houden.
Tegenwoordig heb ik paaltjes rond de opgehoogde bedden geplaatst, daarover latwerk en daarbovenop afspanningsdraad. Daar groeien de langstelige bloemen door in de zomer en staan ze verankerd. Anders waaien ze om in ons klimaat bij regen en wind.
Voor de winter worden de langstelige scheuten ofwel uitgetrokken ofwel afgesneden (liefst uittrekken!) en span ik over die horizontale afspanningsdraad dus een plastiek die zijwaarts wordt vastgepind in de bodem.
Ze overwinteren dus in mini-serres.
De langstelige snij-alstroemerias zijn dan ook geen bloemen om vooraan in de siertuin te plaatsen. Je gebruikt ze dus als snijbloem-producenten ergens achteraan in de tuin; liefst in een windvrije hoek indien mogelijk. Schaduw aan de voeten hebben ze ook graag; zeker in volle zomer. De grond mag niet teveel opwarmen want dan stopt de bloem-productie.
Wil je ze als sierplanten dan plant je beter lagere soorten aan die evenveel bloemen produceren maar die dus niet omwaaien. Echter liefst geen Princess Lilies omdat deze dan weer veel te ondiep wortelen. Ze geven dus meestal in de winter de geest.(wortels bevriezen dus) Tenzij secure bescherming!
Goed voor de handel echter. Bloemke kopen; bloemke aanplanten en bloemke kapot gaan.
En volgend jaar opnieuw bloemke aankopen. Zo kun je bezig blijven natuurlijk.
Welke soorten heb je Stefan? De naam "Colorita" zegt mij niks. Maar men blijft maar namen produceren voor meestal dezelfde variëteiten. Staat chiquer waarschijnlijk als je het varken een naam geeft i.p.v. het gewoon varken te noemen.
Groetjes.
robertville
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 dec 2012 13:25
0 bedankjes

Re: Alstroemeria

Berichtdoor robertville op 29 okt 2014 19:02

Colorita is weeral een naam die een Hollandse kweker aan een door hem gekweekte variëteit gegeven heeft. Maar in feite gaat het hem hier weeral om een Princess Lilie variëteit.
Iets nieuw voor wat betreft de snijbloem-variëteiten kun je uit Holland niet verwachten. Dat is trouwens al jaren zo. Daar is de deur dus op slot. Af en toe vind je wel een nieuwigheid bij buitenlandse verkopers maar over het algemeen is er niks meer bij dat men kleurrijk of kleurrijker kan noemen.
Vooral de snijbloem-alstroemerias uit Frankrijk lijken mij een fletse bedoening.
Ik hoef ze dus niet in mijn tuin.
Onlangs werd er met veel poehah de verkoop van een hogere alstroemeria-soort aangekondigd in een tuin-centrum. Met veel goede wil kon men er een mislukt kleurloos kweekresultaat van de inca-ice in herkennen.
Mijn vriend toonde mij een bloem ervan. Om bij te wenen. Vooral toen hij mij de prijs ervan vernoemde. 25 euro!!!! Tegenwoordig is men dus voor niks meer verlegen.
Wij hebben toen gezamenlijk besloten dat ook dit specimen nooit in onze tuin zal komen.
Weggesmeten geld dus! Omgerekend blijkt 25 euro nog steeds 1000 Belgische franks te zijn.
Voor die prijs mag je toch een toonbare plant verwachten. Niet meer dus!!!!!
Had men mij voor de invoering van die euro destijds gezegd dat een gewone pint bier meer dan 100 frank zou kosten dan had ik zeker met de wijsvinger tegen mijn slaap getikt.
En zelfs voor een tasje te slappe koffie durven ze tegenwoordig in sommige tavernes reeds meer vragen. Je krijgt er wel een speculaasje bij. Wat een weelde!!!! :lol:
robertville
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 dec 2012 13:25
0 bedankjes

Re: Alstroemeria

Berichtdoor Gerritzen op 29 okt 2014 19:15

Robertville, dank voor deze uitgebreide informatie!!

groet,
René
Avatar gebruiker
Gerritzen
 
Berichten: 438
Geregistreerd: 17 nov 2012 20:04
Woonplaats: Almere
57 bedankjes

Re: Alstroemeria

Berichtdoor robertville op 06 nov 2014 00:21

Doet wel een plezier als je uiteindelijk eens een bedankje krijgt voor uitgebreide informatie. :thumb_up: :applaus:
Groetjes.

Robertville
robertville
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 dec 2012 13:25
0 bedankjes

Re: Alstroemeria

Berichtdoor Hitch op 06 nov 2014 10:24

Mijn exemplaren staan al 9 jaar in de volle grond. Vraag me niet welke soorten het zijn want die naamplaatjes was ik reeds het eerst jaar kwijt. Ik doe er helemaal niets aan van bescherming buiten dat de wortels in de mulchlaag vertoeven van de border. Waarschijnlijk heb ik dus wonderplanten als ik de uitleg van hierboven lees. Onbeschermd komen ze elke winter door al dan niet met bladbeschadiging maar ze slaan er zich telkens door. De laagst gemeten t° hier in de voorbije jaren was -22°C en toen waren ze bovengronds kapotgevroren maar in de late lente herstelden ze zich met nieuwe groei. Bloeien doen ze niet zo denderend moet ik zeggen. Van de 4 planten heb ik er slechts 2 die om de paar jaar bloemen vertonen. De ene is oranje en de andere is geel.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Alstroemeria

Berichtdoor dest_planten op 06 nov 2014 22:08

Hoi,

Het zijn inderdaad Princess Lilie varieteiten.

Ik ga ze toch wat beschermen, mocht het gaan vriezen deze winter.

Omdat ze niet duur waren, heb ik er enkele aangeschaft.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten