Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor dragontree op 20 maart 2013 10:51

Op verzoek van `n paar Palmvrienden, gaat deze topic over de Echium Pininana, oftewel `t Reuzenslangenkruid. Wij hebben gèèn ervaring met deze mooie en in verschillende stadia primitief uitziende plant, Alles is nieuw, dus wat ik beschrijf kan voor `t zelfde geld, elders anders verlopen, soortgelijk, maar anders. we proberen ze te stekken maar of dat op de lange duur `n plant op zal leveren die `t blijft doen is onbekend, want ze kunnen ook gewoon ineens sterven zonder aanwijsbare reden (eigen ervaring al) en `t zaaien , en de uitkomst daarvan zullen we nog meemaken als ie van de zomer tot bloei en zaad komt. `t schijnt `n moeilijke plant te zijn in alle opzichten en zo hebben wij dat tot nu toe ook wel ervaren, maar met `n beetje liefde en aandacht is dat best leuk, en goed te doen.
In 2011 was ik op vakantie bij mijn ouders in Zeeland en we bezochten, als uitstapje, `n imkerij (Imkerij Poppendamme, Poppendamseweg 3, 4364 SL Grijpskerke.) en bij `t weggaan zagen we deze planten staan en omdat Ruud thuisgebleven was bij de kwekerij ,wilde ik `m `n plant kado doen , ook omdat ik deze keer zeker wist dat hij hier ook nog nooit van gehoord had, of `t gezien had (en ik had gelijk) De 1e 6 foto`s zijn ook daar bij die imkerij genomen in 2011. De plant is 2 òf 3 jarig, waar dit aan ligt weet ik niet en kon die man toen ook niet vertellen. De foto`s van de uitleg op `t groen verteld u al iets, De plant is zeer moeilijk te zaaien en/of te stekken, hij stond daar in klei en er werd verteld dat bij thuiskomst , de plant direct ruimte moest hebben en `m in een grote pot moest zetten, groter als mooi is. Hij kan in de zon, maar niet tegen kou, dus als de kou komt in `t najaar moet ie naar binnen, niet perse warm, maar iig vorstvrij, liefst `n graad of 5. `t is een dorstige plant, als ie dorst heeft laat ie z`n bladeren hangen, en net naar gelang `t weer, veel zon, weinig zon, veel regen of weinig regen moet ie dagelijks water, klei houdt `t vocht goed vast. Als je `m buiten zet in de bloementuin zet er dan Altijd `n deksel onder, zodat de plant niet toch stiekem door de water- afvloeiings gaten (die absoluut in de pot moeten zitten) toch de grond in wortelt, want dan kan ie niet meer naar binnen, zonder dat ie van de wortel gaat en wellicht sterft. `t 1e jaar is `t een leuk plantje en groeit wat en verdikt zijn stam, `t 2e jaar gaat ie eerst compact groeien en z`n stam verdikken en dan ineens begint ie behoorlijk lengte maken en denk je dat ie al bloeien zal, want dat zou kunnen, maar bij ons is `t `t 3e jaar, (dit jaar dus , 2013) ineens gooit ie zijn blad er af en wordt kaal en gaat zich concentreren op zijn aanstaande bloementoorts, hij staat nu nog binnen en ik vermoed als ie straks buiten staat dat ie weer knap lengte gaat maken ,want hij kan tot 4 meter hoog worden. En dat is ie nu nog niet, ik schat een meter of 2, Als hij in bloei komt, is `t een ware bijen trekker is mij verteld en rondom de planten die ze bij de Imkerij hadden staan, gonsde `t er ook van de bijen, was bijna een “herrie”, mooie bescheiden blauwe bloemetjes helemaal vol en zoals wel vaker bij bloemen die als toorts zich manifesteren, bloeien de onderste bloemen eerst en gaat de bloei èn zaad maken van onder naar boven tot ie uitgebloeid is en de plant zal sterven. Op dit moment zit er boven aan de stam nog een gedeelte met bladeren en in de bladoksels , stekjes, kleine stekejs, maar als je die laat zitten, groeien die stekjes ook gewoon mee, en er vlak boven begint de stam zich te lengen tot aanstaande toorts met tussen de kleinere blaadjes allemaal knoptrosjes in ontwikkeling. Hoe dit aanstaand jaar zal verlopen is nog `n verrassing en ik zal julie op de hoogte houden via dit Forum en Palmvrienden, incl. foto`s.
Omdat wij geen vrachtje klei hebben liggen voor `t bedrijf ,maar potgrond en we aan `t experimenteren zijn , en de uitdaging leuk vinden om te proberen of wij `t wel voor elkaar kunnen krijgen stekken etc. staan onze Echium Pininana stekjes in de potgrond en doen `t tot nu toe aardig, dwz `n paar van de vele. Hoe dat moet als je `m verpotten gaat ,weten wij dus (nog) niet, toch alsnog in de klei zetten met potgrondkluit en al in een Grote pot (zouden wij wel doen) maar is onbekend, de man van de imkerij had `t ook al met potgrond geprobeerd, en dat faalde, maar hij was geen kweker, wat zoveel betekend dat ie niet de middelen had van bewortelen, voeding door `t regenwater en een kas voor opkweek, etc. etc. Wij hebben winter- en zomerpotgrond, dat zijn verschillende mengsels die te maken hebben met de vezels die `t vocht juist vasthouden òf juist niet, net naar gelang `t jaargetijde in de kassen en wat de (dracaena`s) planten nodig hebben. Ruud, mijn man , zegt dat de klei ook is om te plant voldoende gewicht te geven zodat ie niet snel omwaait en `t zo `n zware bodem heeft. de laatse foto`s zijn dat u kunt zien hoe groot de plant is, Ruud is ongeveer 1.90 lang. en foto`s van onder de bewortelingstunnel, waar ze nu 2 weken onder staan en al behoorlijk worteltjes hebben, nog `n paar dagen en dan kunnen de Echiums eronder vandaan.

Vèèl plezier ervan ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dragontree
Bedrijven
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 feb 2013 08:56
5 bedankjes

Re: Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor JmC4c op 20 maart 2013 16:14

Eerst en vooral mijn dank voor dit uitgebreid verslag van de Echium :!: :thai:
Supertof dat jullie na alle berichten op Palmvrienden Facebook deze info hier ter beschikking stellen.
Na een 2-tal zaaipogingen had ik 1 zaailing die jammer genoeg na 1 week naar de hemel is :(
De soort die ik probeer te zaaien zijn de volgende :
Echium pininana x wildpretii " Pink Fountain " en "Blue Tower"

Deze prachtige monsterhoge plant heeft het moeilijk met verplanten . Dus hoe vlugger hij een grote pot krijgt hoe beter. ;)

Vrgr,
Jean-Marie
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor dragontree op 20 maart 2013 17:07

Dank je, JM,

We zijn hèèl benieuwd hoe `t gaat lopen, hopelijk gaat `t stekken lukken, dwz ook op de lange duur, want de start is langzaam qua groei, ze staan ook eerst echt wel even te krengen, zoals we dat hier zeggen, hebben we al ervaren en als je er `n paar hebt, vallen er (nog steeds) uit, en straks als de Grote, de toorts, zaad maakt gaan we dat ook maar eens (met z`n allen) ;) proberen. licht dat er `n manier voorbij komt waarop `t lukken gaat, toch?!
Een beetje uitdaging is altijd wel leuk.

Groet, Agnes.
dragontree
Bedrijven
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 feb 2013 08:56
5 bedankjes

Re: Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor Aloeysius op 21 maart 2013 22:51

Op zich is dit helemaal niet zo'n moeilijk te vermeerderen plant, integendeel: zaad komt zeer eenvoudig en rijkelijk op, zonder al te moeilijke toestanden (hoeft niet op warmte gezaaid te worden/ geen stratificatie/ scarificatie)...dit betreft vooral E. pininana..
Bovendien (eenmaal uitgebloeid en zichzelf uitgezaaid) zullen jaren erna nog spontane kiemingen in je tuin plaatsvinden...
Echium pininana groeit ook best snel maar kan verschrikkelijke last krijgen van luizen (plant ziet er op een gegeven moment dan niet meer uit--> de plak is zeer moeilijk te verwijderen van deze zwaarbehaarde plant...

E. wildpretii is een stuk lastiger: kiemt ook redelijk eenvoudig maar heb de ervaring dat het reuze moeilijk is deze plant 'over te houden'--> goede drainage + temperaturen boven nul en zeer goede luchtcirculatie zijn absolute vereisten!
Aloeysius
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 dec 2012 21:45
3 bedankjes

Re: Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor dragontree op 21 maart 2013 23:56

Dank je wel, dat is `n positief bericht en hoopvol :)

ik vertelde enkel wat mij in 2011 verteld is door degene waar ik de plant gekocht heb en erna onze eigen ervaringen met de plant, wij hebben exact gedaan wat degene gezegd heeft waar ik `m gekocht heb en als je `m goed verzorgt geen problemen, de stekjes echter ervaren wij als lastiger, ze staan best even te krengen,maar dat kan ook komen doordat we toch niet de juiste middelen gebruiken of zorg bieden natuurlijk. dit is onze eerste plant en de rest `t 3e jaar zullen we nog gaan ervaren, incl. de bloei, het zaaien en spontaane opkomst is welkom natuurlijk :) ik ben nu nog nieuwsgieriger en blij te weten dat de stekjes dus best kans maken, en zoniet de zaailingen. (zo zie je maar weer,..ik ging af op info van 1 iemand, omdat ik niemand kende met deze plant en `m zelf en mijn man nog nooit gezien of van gehoord hadden, incl. onze omgeving,..) Leuk

Het is iig een hele mooie plant , Dank u wel, voor de informatie ;)

PS Springt `t zaad weg ? of waait `t weg? omdat u zegt dat `t overal erna nog opkomt?
dragontree
Bedrijven
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 feb 2013 08:56
5 bedankjes

Re: Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor Aloeysius op 23 maart 2013 12:37

Zeg maar 'je' hoor... ;)

Wat betreft het zichzelf uitzaaien: volgens mij springt het zaad niet weg maar valt het gewoon uit/ waait het uit de 'trossen': het zaad is ook gewoon goed winterhard (dit in tegenstelling tot de plant zelf)...Ik heb het geluk gehad dat een flink aantal jaren terug een aantal planten van mij bloeiden: zeker 5 jaar hierna kwamen er nog steeds zaailingen op!

Wat de luis betreft: dit was bij mij vooral een issue omdat ik de (te grote) planten 's winters binnen moest zetten wanneer het te hard vroor--> hierdoor stonden de planten te vaak te warm en te donker en met een slechte luchtcirculatie binnen is het eigenlijk vragen om problemen...

Met het stekken van deze planten heb ik geen enkele ervaring--> ik sta eigenlijk verbaasd dat dit met deze planten mogelijk is!
Aloeysius
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 dec 2012 21:45
3 bedankjes

Re: Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor dragontree op 23 maart 2013 22:29

Dank Je,. :)

Ik vindt `t fijn `n andere kant te horen, en wij hebben een kwekerij, dus licht en ideaal klinaat, en kunnen sommige plnaten kouder zetten. en letten zoiezo goed op ongedierte want in de kwekerij hebben we dat niet nodig natuurlijk,.. :)
Maar omdat er stekjes aan de stam groeien, en wij tuinders zijn, wil je gewoon uitproberen, de uitdaging aangaan zogezegd en dat lijkt te lukken, maar je weet `t niet,.want de opstart is best traag en moeilijk maar we zien `t wel, `n leuk expiriment en jou verhaal gaf ons moed eigen lijk, leuk. Dank je.

Nou, ik ga eens zitten, fijn weekend en tot horens ;) Groet, Agnes.
dragontree
Bedrijven
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 feb 2013 08:56
5 bedankjes

Re: Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor JmC4c op 24 maart 2013 09:48

Aloeysius schreef:Op zich is dit helemaal niet zo'n moeilijk te vermeerderen plant, integendeel: zaad komt zeer eenvoudig en rijkelijk op, zonder al te moeilijke toestanden (hoeft niet op warmte gezaaid te worden/ geen stratificatie/ scarificatie)...dit betreft vooral E. pininana..
Bovendien (eenmaal uitgebloeid en zichzelf uitgezaaid) zullen jaren erna nog spontane kiemingen in je tuin plaatsvinden...


Dan ga ik wat zaden gewoon in de tuin kieperen ;) enkele potjes buiten zaaien. En jullie op de hoogte houden.
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor ruudkim op 24 maart 2013 12:29

Hoi
Ben wel heel erg nieuwschierig hoe het verder gaat aflopen met de plant en stekken en hoop dat jullie foto,s blijven maken van de ontwikkeling en dat er een stekje voor me blijft aanhangen.

Groetjes Ruud ekkes :thai:
ruudkim
 

Re: Reuzenslangenkruid, de Echium Pininana.

Berichtdoor dragontree op 26 maart 2013 12:26

Up-date Echium Pininana, Dat bedoelde ik ,met dat ze eerst zo staan te krengen voor weken, maanden, de 1e stekjes en dan tòch,..is er hoop, want ik denk toch dat degene, waarvan ik dacht dat ie dood ging, dat ie tòch blijft leven :) En de andere foto`s van de steeds lengende knop in de moederplant, `t wordt ècht tijd voor goed weer, want hij groeit straks door `t kasdek, hij moet naar buiten om zijn lengte te gaan maken, je ziet de knopjes ontwikkelen. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dragontree
Bedrijven
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 feb 2013 08:56
5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron