'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor Lagarto op 11 mei 2023 23:09

Dracaena marginata: meer dan 13 jaar geleden zelf als kopstek opgepot (destijds buiten onder een dichtgeklapte kantoorraam-guillotine gevonden) en intussen ruim 2 meter hoog met één kop, heeft verhuizingen, droogte en overwinteringen bij 7-12 graden doorstaan maar dan nu na net te lange vorst in de veranda afgelopen december (ik denk min 8 ongeveer, af en aan een week ofzo, toen alsnog naar binnen gehaald) toch de kop laten hangen en alle blad verloren. Op 4 februari heb ik de knoop doorgehakt en de geknikte dorre kop eraf geknipt. Met afknippen ben ik net boven een aantal nieuwe knopjes gebleven die daar al leken door te komen, en daar bleken half februari inderdaad nieuwe groeipunten te zitten. Ik was al onder de indruk van de veerkracht van dit boompje, maar dit is nog veel gaver.
Intussen zijn de bovenste twee groeipunten tegen de 10 cm lang en onderdrukken de overige. Ik had foto's, die moet ik nog eens bewerken voor hier.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor Helinde op 13 mei 2023 09:18

De aspidistra eliator asahi begint hier in de schaduw ook mooie pollen te vormen. Hij staat al enkele winters, zonder enige bescherming.
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten