'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor PeterHoofddorp op 08 dec 2021 02:26

Guzmania heeft vrij harde bladeren. Het zal even duren voordat je de reaktie van vorst ziet.
Maar die komt hoor. Is een echt tropische bromelia.
Ik heb nog steeds Billbergia windii buiten staan, zelfs met bloemknoppen erin die nog gewoon doorgaan.
Het is bekend dat deze heel taai zijn, maar zou het toch niet wagen deze in vorst te laten staan.
Zal morgen een foto ervan nemen.
Ook verscheidene harde Agaves die zg. vorst kunnen hebben , tonen pas veel later dat ze flink bevroren zijn. Eigenlijk pas na weken! Vaak is het meeste van de hele plant dan afgeschreven zelfs, wat heel wat wegsnijden betekent, en een recovery van 2 jaar, als ie tenminste niet weer een vorstwinter in gaat.
Ze worden er niet mooier van.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor PeterHoofddorp op 10 dec 2021 12:38

Hier de bromelia Billbergia windii die nog steeds buiten staat en gewoon nog steeds groeit en gaat bloeien.
Bijlagen
Billbergia windii.jpg
Billbergia windii.jpg (210.04 KiB) 4420 keer bekeken
Billbergia windii 2.jpg
Billbergia windii 2.jpg (223.24 KiB) 4420 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor marinus op 10 dec 2021 13:53

Ik heb tientallen bromelia's en vleesetende planten in de tuin staan, in het voorjaar koop ik ze, en laat ze het volgend jaar door de tuinman uitgraven en verwijderen.

Ik dacht dat het niet kon buiten, maar ik hoef zelden er wat bijkopen, en dan is het meestal eigen schuld. (Andere plant op de plek van de bromelia)
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor Lagarto op 29 dec 2021 18:29

Uitgraven en verwijderen Marinus, dat houdt in dat ze na de winter dus dood zijn? Maarje hoeft weinig te vervangen zeg je. Kan je uitleggen, ik begrijp het niet helemaal.

PS het was jouw tuintopic waarnaar ik verwees ;)
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor tankton op 29 dec 2021 20:35

Peter hoe doet de bromelia het nu na afgelopen vorst nachten?
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor marinus op 30 dec 2021 09:35

Maarje hoeft weinig te vervangen zeg je. Kan je uitleggen, ik begrijp het niet helemaal.

Ik bedoel ermee tijdens de zomer weinig vervangen.

Marinus
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor Lagarto op 30 dec 2021 11:14

Ah OK
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor Lagarto op 21 maart 2022 23:02

PeterHoofddorp schreef:Guzmania heeft vrij harde bladeren. Het zal even duren voordat je de reaktie van vorst ziet.
Maar die komt hoor. Is een echt tropische bromelia.
Ik heb nog steeds Billbergia windii buiten staan, zelfs met bloemknoppen erin die nog gewoon doorgaan.
Het is bekend dat deze heel taai zijn, maar zou het toch niet wagen deze in vorst te laten staan.
Zal morgen een foto ervan nemen.
Ook verscheidene harde Agaves die zg. vorst kunnen hebben , tonen pas veel later dat ze flink bevroren zijn. Eigenlijk pas na weken! Vaak is het meeste van de hele plant dan afgeschreven zelfs, wat heel wat wegsnijden betekent, en een recovery van 2 jaar, als ie tenminste niet weer een vorstwinter in gaat.
Ze worden er niet mooier van.


De mooiste had ik uiteindelijk nog binnengehaald (tak waarin hij met z'n wortels zat afgezaagd) en het duurde daarna inderdaad nog een aantal weken voor hij bruin begon te worden. Vervolgens dus inderdaad nog de geest gegeven.
De Rhipsalis is deels afgestorven maar heeft het dus wel overleefd, al moet ik daarbij zeggen dat hij na verloop van tijd de glazen veranda ingegaan is en dus droog bleef. Een graad of 5-6 vorst heeft hij daar alsnog wel meegekregen denk ik. Net als de jonge avocado's en Ph.dactylifera's (alle dat jaar gekiemd) en Mangaves trouwens. De verschillende Mangaves hebben daar van begin af aan kurkdroog gestaan, maar sommige hebben intussen wel wat vlekken die er uitzien alsof ze vochtschade hebben. Ze hebben niet in de drup gestaan.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor trabbart op 27 apr 2022 21:14

wat kan je van groei verwachten bij aspidistra als je ze nu in volle grond zet? groiet deze plant snel bij ? of blijft deze er heel lang bij staan zoals je ze kocht? wat bij schade , is het herstel snel?
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: 'Winterharde' kamerplanten ervaringen

Berichtdoor Rob op 28 apr 2022 23:01

trabbart schreef:wat kan je van groei verwachten bij aspidistra als je ze nu in volle grond zet? groiet deze plant snel bij ? of blijft deze er heel lang bij staan zoals je ze kocht? wat bij schade , is het herstel snel?


Aspidistra is easy buiten Trab.
Zijn niet heel snel, maar de klusters groeien wel in de breedte.
Winterschade blijft meestal beperkt tot een paar bruinere bladeren die je simpelweg verwijderd.

Ik heb ze nu al 5 jaar hier in tuin (meegenomen uit oude tuin). Staan naast Chamaedorea microspadix, en verbaas me elk jaar weer over hoe simpel ze onze winters verteren.
Vorig jaar -10/sneeuw, zonder afdekking laten staan, aan noord/oostzijde huis --> enkele bruine bladeren en wat bruine tips, maar nu zien ze weer prima uit. Chamaedorea was wel wat gehavend, maar die is ook aardig bijgetrokken

Ik heb zelfs een kluster Aspidistra in relatief vol zonlicht staan en ook dat verbaast me nog hoe mooi ze blijven (als schaduwliefhebber).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten