Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor draco op 11 aug 2013 00:50

Op de exotenbeurs in Haps heb ik Colocasia esculenta ' Pink China' gekocht. De plant is daarna verpot en groeit redelijk snel. Vlak boven de aarde komen rode uitlopers tot ontwikkeling die over de potrand groeien. Zijn dit adventiefplanten in wording of luchtwortels? Misschien moet ik 'm nu al een plaatsje in de tuin geven in plaats van daarmee tot volgend jaar te wachten.
Laatst bijgewerkt door draco op 11 aug 2013 17:07, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Eeen vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor dimi op 11 aug 2013 08:08

Dit zijn de uitlopers .
Na een poosje zal je zien dat er wortels onstaan aan de verdikking die zich vormt .
Als er enkele wortels zijn gevormd kan je deze scheiden van de moederplant.
Ik zou hem nog durven uitplanten .Hij heeft nog een 2 goede maanden qua temperatuur (hopelijk).

groeten Dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi
 
Berichten: 418
Geregistreerd: 22 maart 2011 11:43
Woonplaats: Hasselt Belgie
23 bedankjes

Re: Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor draco op 11 aug 2013 17:11

Bedankt Dimi, is het vervolgens nodig om de kluit 's winters te beschermen/afdekken?
En welke eisen stelt de plant aan de standplaats, zon/schaduw, nat/droog en grondsoort?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor roellus op 11 aug 2013 18:03

Die van mijn heb ik eind mei geplant toen het nog een klein plantje was. ( grootste blad 10cm) nu is het grootste blad meer als een halve meter en heb 4 uitlopers die goed aan het wortelen zijn.
voor de grondsoort hebben ze graag een klei bodem maar bij mij in het zand doet hij het ook prima.
Als de zon schijnt heeft hij wel veel water nodig ( het blad krult om overdag en gaat s 'avonds weer gewoon staan.
in de winter als je hem buiten laat staan moet je hem goed afdekken met stro of bladeren zodat de wortel niet bevriest. Als je dat goed doet zal hij volgend voorjaar weer mooi uitschieten.

Verder weet ik dat deze plant in de vrije natuur voor voorkomt in de kant van een slootje ( dus vrij nat)

gr. roel
Bijlagen
IMG_7651.JPG
IMG_7651.JPG (213.56 KiB) 9679 keer bekeken
IMG_7653.JPG
IMG_7653.JPG (164.84 KiB) 9679 keer bekeken
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 375
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor draco op 12 aug 2013 00:30

Dat ziet er inderdaad fraai uit zo, alleen heb niet zulke 'ruime' plekken meer tot mijn beschikking. Ik heb een verdiept gedeelte in de tuin bedoeld als overloop bij wateroverlast. Misschien kan ik de plant daar kwijt naast een moerascypres (Taxodium nutans). Momenteel ben ik het overzicht een beetje kwijt omdat dit jaar de vaste planten uitzonderlijk hoog zijn opgegroeid. Deze Colocasia behoeft vast ook wel voldoende licht?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor Alexander op 13 aug 2013 05:45

Hier gaat hij bloeien. En goede groeier bij mij op zandgrond. Staat ook zeker niet nat maar krijgt wel regelmatig water.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor Sub T op 13 aug 2013 11:49

Hoi Alexander,

Heb je de plant afgelopen winter in de grond gelaten of de knollen gerooid en voorgetrokken?
Als hij gaat bloeien wil dat dan zeggen dat hij de maximale grootte heeft bereikt?
groetjes
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor Alexander op 22 aug 2013 04:25

Sub T schreef:Hoi Alexander,

Heb je de plant afgelopen winter in de grond gelaten of de knollen gerooid en voorgetrokken?
Als hij gaat bloeien wil dat dan zeggen dat hij de maximale grootte heeft bereikt?
groetjes

Ik heb hem ergens in juni geplant. Dus moet nog uitgetest worden. En 1 staat er in de onverwarmde polytunnel die goed is teruggekomen. In de winter krijgt hij een dikke mulch en zien wat het wordt.

Met de warmte nu doet hij het goed. En regelmatig krijgt hij water.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor TheLizard op 26 aug 2013 08:26

Bij mij zijn dit de enige colocaisa's die bijna elk jaar wel bloeien.

Tot nu toe heb ik altijd de planten voor de winter binnengehaald maar afgelopen jaar was ik blijkbaar ergens een "stukje" vergeten want prompt staat daar nu een plantje. Ik heb ooit begrepen dat de knol, zeg maar van de moederplant, wel kwetsbaar is voor rot maar dat de ondergrondse uitlopers (hij maakt ze zowel bovengronds als ondergronds) veel beter bestand zijn tegen de natte koude winters en dat die het dus vaak wel overleven.
TheLizard
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 13 dec 2012 13:42
6 bedankjes

Re: Een vraag over Colocasia esculenta 'Pink China'

Berichtdoor Alexander op 13 sep 2013 06:11

Met zo veel uitlopers is het best ook wat reserve matriaal binnen te overwinteren.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron