zonnedauw

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: zonnedauw

Berichtdoor ruudlars op 16 aug 2014 16:18

als ik wist waar je woonde zou ik je aangeven!
dit is te gek voor woorden, als iedereen dat maar deed ging de hele natuur/eco systeem naar de klote!

een hele boze natuurfanaat
ruudlars
Bedrijven
 
Berichten: 183
Geregistreerd: 22 maart 2010 20:47
5 bedankjes

Re: zonnedauw

Berichtdoor s.janssen op 16 aug 2014 16:43

Het is nou eenmaal gebeurd, Hendrik heeft er nu van geleerd en de volgende keer weer beter ;)

@Hendrik, kijk is in het tuincentrum naar een goede zaak veenmos, vaak zie je al meerdere zonnedauw zitten. Dit is dezelfde zonnedauw die je uit het veengebied heb gehaald alleen deze zak is niet afkomstig uit Nederland maar uit Scandinavië waar het wel (nog) mag. Waarom Nederland zelf hun eigen veengebieden opgetast wil laten en wel andere gebieden in andere landen willen omzeep helpen heb ik geen idee. Maar het is beter dan de plantjes laten verdrogen. Kweek die lekker op en plant ze terug in het gebied waar je ze gevonden hebt! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: zonnedauw

Berichtdoor trachypalm op 16 aug 2014 19:00

ik heb nog wel wat oude tuinturf en ik heb op de site http://www.cruydthoeck.nl/wilde+bloemen ... tundifolia gelezen dat ze ook op leem kunnen groeien en dat zit bij ons in de sloot dus zou ik dat door het zand kunnen mengen :?:
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
Avatar gebruiker
trachypalm
 
Berichten: 455
Geregistreerd: 04 feb 2013 20:17
Woonplaats: Friesland
8 bedankjes

Re: zonnedauw

Berichtdoor Pieter73 op 16 aug 2014 20:19

Leem uit een sloot is waarschijnlijk veel te voedselrijk. Het is belangrijk voor zonnedauw dat er heel weinig voedsel in de grond zit en de grond goed vochtig blijf. Als je te veel zand gebruikt dan droogt de grond heel snel uit.

Hendrik, je zegt dat je al een jaar wacht op de gelegenheid om zonnedauw te bemachtigen. Dan had je dus een jaar lang je kunnen verdiepen in wat zonnedauw nodig heeft om goed te groeien. Gemiste kans zou ik zeggen. Om dan ergens beschermde planten te roven uit de natuur zonder dat je ze de goede omstandigheden kan bieden vind ik een kwalijke zaak.

Om toch positief te eindigen twee dingen:
www.carnivora.nl is de pagina van liefhebbers van vleesetende planten. Op http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/w ... tundifolia kan je info vinden over ronde zonnedauw, wat ze als grondsoort nodig hebben en nog heel veel meer. Als je wat doet, doe het dan goed.

Ten tweede: het is niet goed te praten dat er beschermde planten uit de natuur worden gehaald maar gezien de heftigheid van de reacties wil ik toch wat relativeren. De zonnedauwsoorten worden bedreigd door het verdwijnen van hun leefgebied. Ze groeien alleen in voedselarm hoogveen. Door overbemesting, drainage enz. is er bijna geen hoogveen meer. Daar waar de omstandigheden nog goed zijn komt zonnedauw massaal voor. Zolang het bij die paar plantjes blijft zal zonnedauw daar echt niet van uitsterven. Binnen een paar maanden groeit er waarschijnlijk weer nieuwe zonnedauw op die vrijgekomen plaatsen. En als Hendrik goed voor zijn plantjes zorgt is er extra leefgebied voor zonnedauw bij gekomen en wordt er hopelijk binnenkort vanuit zijn tuin zaad de lucht in gezonden. Zaad dat kan helpen de soort in stand te houden. Als dat zaad maar de gelegenheid zou hebben ergens te kunnen kiemen en op te groeien. Dus als degenen die zich echt zorgen maken om de instandhouding van de zonnedauw zich in zouden zetten voor het behoud van hoogveen dan zou dat meer effect hebben. Dus wordt lid van natuurmonumenten ofzo, en leg zelf ook een hoogveenmoerasje aan in je tuin :)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: zonnedauw

Berichtdoor trachypalm op 16 aug 2014 20:47

goed idee en bedankt voor de tip
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
Avatar gebruiker
trachypalm
 
Berichten: 455
Geregistreerd: 04 feb 2013 20:17
Woonplaats: Friesland
8 bedankjes

Re: zonnedauw

Berichtdoor Alexander op 19 sep 2014 05:24

Hier in mijn woonplaats is ook een populatie van ronde zonnedauw. De plek wordt elk jaar groter. En vroeger was het daar weiland maar dankzij natuurontwikkeling een geschikt biotoop ontstaan. Een veenmosrietlandje waar zonnedauw het prima doet.

Gelukkig is Drosera rotundifolia vrij algemeen in Nederland en kom je hem vaak tegen in veenmosrietlanden, natte zure zandgronden en dergelijken.

Hij zaait ook heel makkelijk. Wel uitkijken voor vroetende merels in het voorjaar.

Voor alle wilde plantenzaden zie

www.cruydthoeck.nl

Naast ronde zonnedauw komt hier ook nog Utricularis australis voor.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: zonnedauw

Berichtdoor trachypalm op 20 sep 2014 20:45

O bedankt Alexander ;) dat word hier ook gedaan er worden weilanden onder water gezet, dijkjes aangelegd en eilandjes gemaakt er is ook een heel groot natuurgebied bij ons in de buurt (ottema wiersma resevaat) waar op het bord stond dat daar de meeste zonnedauw van Friesland groeit. Het rare is dat elke keer als we daar willen wandelen dan gaat het regenen :?
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
Avatar gebruiker
trachypalm
 
Berichten: 455
Geregistreerd: 04 feb 2013 20:17
Woonplaats: Friesland
8 bedankjes

Re: zonnedauw

Berichtdoor Rob op 20 sep 2014 22:13

Misschien moet je eens gaan als je niet wilt. ;)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: zonnedauw

Berichtdoor Alexander op 21 sep 2014 07:50

Die ronde zonnedauw kan snel ergens opduiken in van die natuurontwikkelings gebieden. Wordt bij een voedselrijk weiland de bovenlaag verwijderd tot de onderliggende voedsel armere lagen dan kan dat al snel tot mooie resultaten lijden. Zeker als er ook nog wat kwel is.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: zonnedauw

Berichtdoor Alexander op 22 sep 2014 16:44

Drosera rotundifolia is overigens niet echt een exoot! Zo inheems als maar zijn kan.

Omdat hij onder het topic exotische planten en bloemen staat...

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten